חשש ממיתון ונפילות בשווקים: מלחמת המטבעות מאיימת גם על השקט בגזרת ארה"ב-אירופה

באירופה נמנעו עד היום מלבחור צד בעימות מחשש "להדליק" את הנשיא האמריקאי, אבל מלחמת הסחר דוחקת את מדינות האיחוד לפינה, ואפילו בכלכלה הגדולה גרמניה מדברים על מיתון אפשרי • האסטרטגיה כרגע היא להמתין לנובמבר, אז יתבררו ההשלכות על תעשיית הרכב

הבנק האירופי המרכזי, פרנקפורט / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הבנק האירופי המרכזי, פרנקפורט / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בפעם האחרונה שבה מלחמת הסחר בין סין לארה"ב הסלימה, ובייג'ין צימצמה בחדות את הרכש החקלאי מארה"ב, נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר קפץ על ההזדמנות. הוא נסע לוושינגטון, התחייב להגדיל פי שלושה את רכש הסויה ותוצרת חקלאית אחרת - וקנה לעצמו שקט של שנה בחזית שאיימה להתפתח מול ארה"ב.

כעת, מסתכלים בחשש באירופה כיצד מלחמת הסחר מעמיקה והופכת למלחמת מטבעות, בצעד שעשוי להשליך לא רק על יחסי האיחוד עם אמריקה, אלא להשפיע גם על היתרון התחרותי שלה בתחום היצוא.

עד כה אירופה נמנעה מלבחור צד. היא שמרה את העימות עם ארה"ב על אש קטנה ככל הניתן, מנסה שלא "להדליק" את הנשיא האמריקאי להטיל מסים ותעריפים על כלי רכב - הצעד שממנו היא חוששת יותר מכל - ולא להגדיל את המכסים והמסים מעבר לאלו שהוטלו על אלומיניום ופלדה. בבירות אירופה ראו בחשש בחודשים האחרונים כיצד טראמפ הולך ומסלים בהתבטאויותיו, גם בנוגע ל"יתרון הלא הוגן" שאירופה מעניקה לחברת איירבס על חשבון בואינג לדבריו, ואז נרשם רגע של פחד כשרמז לפני שבוע שיטיל סנקציות על מוצרים צרפתיים בתגובה למס צרפתי מתוכנן על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות.

הכלכלה האירופית, במיוחד זו מוטת-היצוא של גרמניה (אבל גם של איטליה), תלויה בסחר עולמי חלק ומשגשג. האיחוד האירופי נאלץ להוריד את תחזיות הצמיחה בעקבות מלחמת הסחר, והעובדה שכלכלנים מדברים על מיתון אפשרי אפילו בגרמניה בשנה הבאה נובעת בעיקר מהאי ודאות סביב תוצאותיה. אם מוסיפים לכך מטבע סיני חלש, שעשוי לפגוע בתעשייה הגרמנית גם מבחינת תחרות אפשרות וגם מבחינת צריכה פנים-סינית, הרי שהאי ודאות רק הולכת וגוברת.

"נראה שציוץ אחד של נשיא ארה"ב דולנד טראמפ יכול להזיז את הדאקס בארבע ספרות", איבחן היום העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט" את התלות של גרמניה בארה"ב בנוגע למלחמת הסחר. המדד הגרמני רשם בשבוע שעבר את הירידה החדה ביותר בשבוע אחד שנרשמה בעשרת החודשים האחרונים.

באירופה מחכים בעיקר לראות מה יכריע ממשל טראמפ בנובמבר הקרוב, אז הוא צפוי לקבל לידיו את מסקנות החקירה עליה הורה בנוגע ל"סיכון הביטחון הלאומי של ארה"ב" מצד תעשיית הרכב האירופית. אם טראמפ יטיל מכסים בשווי 25 מיליארד אירו, כפי שחוזים, האיחוד האירופי הבטיח להגיב באותו המטבע, ולהטיל מכסים דומים על סחורה אמריקאית, כולל אפילו אותה הסויה שפתרה את המשבר באופן זמני לפני כשנה. יש מי שסבורים כי הדבר בלתי נמנע. "אין ממש שיקולים כלכליים בהחלטות של טראמפ", אמר יורגן מאטס ממכון המחקר הכלכלי IWK בקלן, "כשיש ספק, טראמפ בוחר תמיד בדרך של עימות. זה מגביר את הסיכון למסים חדשים על כלי רכב".