בריטניה תחבור לאמריקאים להגנה על ספינות במצרי הורמוז

מדינות האיחוד סירבו להקמת כוח נגד איראן לאחר שתפסה ספינה בריטית ומכלית נפט בשבועיים האחרונים

מעצר מכלית הנפט האיראנית / צילום: רויטרס
מעצר מכלית הנפט האיראנית / צילום: רויטרס

המשבר במפרץ הפרסי - תפיסת ספינה בריטית ומכלית נפט על ידי כוחות איראניים בשבועיים האחרונים ואיומים להמשיך ולעשות זאת - מספק הצצה טובה למצב מאזן הכוח העולמי. מתוך חוסר רצון להיתפס כמצדדים בארה"ב בעימות המתגלגל והמחריף בין וושינגטון לטהרן, העדיפו הבריטים בתחילה לפנות למדינות האיחוד האירופי בבקשה להקים יחד כוח רב-לאומי שייגן על תנועת הספינות והמכליות במצרי הורמוז.

האירופאים מצאו את עצמם במצב מוזר - הם נושאים ונותנים עם איראן על הצלת הסכם הגרעין, מגבשים מנגנונים להעביר לה סחורה תמורת נפט, מתנגדים לצעדים האמריקאים ומגנים את הנשיא דונלד טראמפ, אבל פתאום ימצאו את עצמם בעימות ימי אפשרי איתה? ובנוסף, מי שמבקשת את חברותם בכוח רב-לאומי היא אותה המדינה שמתכוונת לפרוש מהאיחוד האירופי בעוד פחות משלושה חודשים ומאיימת "לנתק מגע" באופן חד-צדדי.

לכן, התשובה האירופית השלילית לבריטניה לא איחרה לבוא. בגרמניה במיוחד, שלא השתתפה אפילו בתקיפות צבאיות שנועדו לעצור טבח ממשמש ובא (בלוב) או שימוש בנשק כימי (בסוריה), לא היה דיון מעמיק בסוגיה, אלא "לא" כמעט-אוטומטי. אותה תשובה גם העבירו הגרמנים לאמריקאים שביקשו את השתתפותם בכוח המשימה הנפרד שהם מנסים לגבש לאזור. "זה ייקח זמן לשכנע את האיחוד לקחת חלק במיזם כזה", אמר שר החוץ הגרמני הייקו מאס.

אתמול פורסם כי בתגובה לתשובה השלילית האירופית חזרו הבריטים לחיקה של ארה"ב, והודיעו כי ייקחו חלק בכוח הרב-לאומי שמובילה אמריקה. וכך, שוב הוכח כי בענייני צבא וכוח נטו, האיחוד האירופי (וגם בריטניה) זקוקים לאמריקאים. שוב הוכח כי האיחוד מפוצל מדי בתוכו מכדי לעסוק במשימות רגישות הכרוכות בסיכון חיי אדם ובעימות צבאי.

בריטניה, מצידה, הודיעה כי העובדה כי ספינותיה יפטרלו מעכשיו במפרץ הפרסי ויהיו במרחק קילומטרים ספורים מכלי שיט איראנים, לא משנה את נכונותה לשאת ולתת עם איראן על תוכנית הגרעין. "הגישה שלנו לגבי איראן לא השתנתה", אמר שר החוץ הבריטי החדש, דומיניק ראב, "אנחנו נמשיך להיות מחויבים לעבוד איתה ועם שותפינו הבינלאומיים כדי להרגיע את המצב ולשמור על הסכם הגרעין".