מיסטר G | פיצ'ר

מעיינות חבויים וכדורים פורחים: טיול קצת במים, קצת בשמיים

חלק מהמעיינות באזור הגלבוע, כמו הסחנה ועין חוגה מוכרים וידועים, אחרים - פחות • בשבוע הבא אפשר לשלב טיול שכשוכים עם פסטיבל כדורים פורחים בעמק המעיינות

עין נזם/ צילום: יותם יעקבסון
עין נזם/ צילום: יותם יעקבסון

בקיץ, הגלבוע אינו אלא גל קוצים וחרולים גדול, המסלע הסדוק שלו לא מחזיק מים והוא ממהר להתייבש, אבל למרגלותיו נובעים בשצף מי הגשמים שמחלחלים דרך אדמתו בחורף. חלק מהמעיינות בעמק הנושא את שמם, כגון גן השלושה, נחל הקיבוצים, גני חוגה, מעיין חרוד ועין מודע מוכרים וידועים. אחרים - פחות.

אחד המעיינות הפחות מוכרים הוא עין נזם, שנמצא בשדות הקיבוץ שדה אליהו בעמק בית שאן. מי המעיין נקווים אל תוך בריכה גדולה ונהדרת שניתן לרדת אליה בסולמות מתכת שהותקנו על מזח עץ ארוך. הכניסה חינם. בהקפת הבריכה אפשר לגלות כמה שבילונים דמויי מחילות בסבך הקנים. הם מובילים לפינות נסתרות, קטנות ומוצלות על שפת המים.

בעבר, הציפו מי המעיין את סביבותיו ויצרו שטח ביצתי שבשוליו סבך גדול. באופן טבעי היה המקום גן עדן לחיות בר ובפרט לחזירי בר. מכאן גם שמו הערבי של המקום: עין חנזיר (מעיין החזירים). תושבי הקיבוצים היהודים הסמוכים החליטו לעברת את השם ה"משוקץ" ובחרו לכנות את המקום עין נזם, וזאת בהתבססות מתמיהה על הפסוק "נזם זהב באף חזיר" (משלי, פרק י"א, 22). משמעות הפסוק היא שגם הנזם הנפלא ביותר יהיה כעור וטמא באפו של חזיר, אולם המעיין הנפלא הזה, על אף החזירים שחיו בו בעבר ועדיין מגיעים בלילות אל גדותיו, הוא תכשיט של ממש בלב העמק.

אף ששטחי הבר סביב המים צומצמו והפכו לשדות חרושים ומעובדים, בתחומי הסבך עדיין מתקיימים חיי בר שוקקים. יש כאן צמחיית גדות מגוונת היוצרת סבך בלתי עביר של קנה מצוי, פטל קדוש, שנית גדולה ומינים נוספים. בסבך חיים ציפורי מים רבות וצבי ביצה. במים עצמם חיים כמה מיני דגים, וביניהם אמנון מצוי, אמנונית יוסף ועגלסת הירדן. מימיו המליחים של המעיין משמשים להשקיית שדות הקיבוץ שדה אליהו. חשוב לדעת שמפלס המים בבריכה עשוי להשתנות, בהתאם לשאיבה, מחצי מטר ועד כשני מטרים.

כדי להגיע אל המעיין יוצאים מבית שאן דרומה בכביש מס’ 90 דרומה. בצומת עין הנצי"ב פונים שמאלה בכביש מס’ 6678. חולפים על פני הקיבוצים עין הנצי"ב ושדה אליהו. כ-800 מטרים לאחר הפנייה לשדה אליהו, פונים ימינה בדרך עפר המסומנת בכחול. מיד אחר כך פונים ימינה, בדרך שסימונה כתום. נוסעים בה ישר, פחות מקילומטר, עד שמגיעים סמוך לסבך קנים. לפני כתם הירק פונים ימינה, מקיפים את הסבך ומגיעים לחניה מסודרת.

על אזור המעיינות - פתחת עמק חרוד ועמק בית שאן - יפה להשקיף מרומה של גבעת המורה או מנקודות התצפית הפזורות לאורך הגלבוע. הימים אומנם חמים, אך בקצוות של היום, סביב זריחה ושקיעה, הטמפרטורות נעימות והנוף היבש נצבע זהב מכשף.
בשבוע הבא, 16-15 באוגוסט, צפויה תוספת צבעונית ומיוחדת לנוף: הפסטיבל העשירי של הכדורים הפורחים בגלבוע, שיתקיים בגן הלאומי מעיין חרוד. האירוע יכלול מטס של כדורים פורחים בשלל צבעים וצורות מרחבי הארץ והעולם, מופע Candle Light מרהיב, להטוטי אש, פירוטכניקה ומופע זיקוקי דינור ענק בשמיים; מופע לייזרים, צניחות חופשיות מכדורים פורחים, לצד שני לוליינים שיעלו על כדור פורח ויבצעו תרגילי אקרובטיקה כשהם תלויים באוויר בין שמיים וארץ; מפגן מטסים של שלל מטוסים זעירים (אולטרה לייט) והופעות חיות.

מטס בכדור פורח/ צילום: יותם יעקבסון
 מטס בכדור פורח/ צילום: יותם יעקבסון

כמו כן יתקיימו פעילויות מגוונות לכל המשפחה: מתקני שעשועים, מתנפחים רטובים, בריכות שכשוך, דוכני יצירה ולינת שטח באוהלים. [מחיר האירוע לאדם: 149 שקל. חבילה משפחתית במחיר של 500 שקל (4 כרטיסים: זוג + שני ילדים). חבילה משפחתית נוספת במחיר 599 ש"ח (5 כרטיסים: זוג + שלושה ילדים). ילד עד גיל שנתיים ללא תשלום. הכרטיס כולל לינת שטח בפארק וצפייה במופעים ובכל הפעילויות, אך אינו כולל טיסה בכדור פורח].

המעוניינים להשקיף על המרחב ממרומי כדור פורח מוזמנים לפנות אל חברת סקיי טרק (www.skytrek.co.il) מבית השיטה, שעורכים מטסים בכדורים פורחים. המטסים ממריאים עם שחר, עוד קודם לזריחה, מאזור עפולה ונוחתים בשדות שבמזרח עמק חרוד. בדרך זוכים לראות את עפולה ואת שדות העמק ובריכותיו ממעוף הציפור ובהתאם, לראות את המרחב שבין הים התיכון וארובות חדרה ועד הגולן והחרמון. הטיס בכדור פורח יכול להיות חוויה משפחתית יוצאת דופן וגם מתנה רומנטית במיוחד - בעלי החברה מנוסים בהיענות להזמנות מיוחדות.

לא רק בגלבוע, גם בפארק הבשור שבצפון הנגב מתקיים פסטיבל (אחר) של כדורים פורחים.לפסטיבל הדרומי יגיעו טייסי כדורים פורחים מרחבי העולם, שיחברו לטייסים מקומיים וימריאו למטס כדורים פורחים בשלל צבעים. עוד מתוכנן לשבור שיא עולמי, כאשר 3 אקרובטים יבצעו פעלולים בו זמנית, כשהם תלויים מכדור פורח בן שמיים וארץ. שיאו של הערב במופע עם כדורים, אש ומוזיקה. 22-23.8. לפרטים:www.habsor.co.il