אחרי מאיר שמיר וגד זאבי: גם לוקסי הגיש הצעה לרכישת אפריקה ישראל, תמורת יותר ממיליארד שקל

בעקבות הגשת הצעת הרכישה מטעמה של חברת לפידות קפיטל, שנמצאת בשליטת יעקב לוקסנבורג, הודיעו נאמני האג"ח של אפריקה ישראל על דחיית אסיפת המחזיקים שתוכננה להיום

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

המאבק על רכישת קבוצת אפריקה ישראל במתכונתה המצומצמת - מתחמם: רגע לפני כינוסה של אסיפת מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל  לדיון בעתידה של החברה, הוגשה היום (ד') הצעה מטעמה של חברת לפידות קפיטל, שנמצאת בשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי).

מדובר בהצעת רכישה שלישית, שקדמו לה שתי הצעות נפרדות - אחת מטעמו של איש העסקים גד זאבי והשנייה מטעמה של חברת מבטח שמיר, שנמצאת בשליטת מאיר שמיר. 

בעקבות הגשת ההצעה של לפידות קפיטל , הודיעו הבוקר נאמני האג"ח של אפריקה ישראל על דחיית אסיפת המחזיקים שתוכננה להיום. מועד חדש לאסיפה, שבה ידונו המחזיקים בהצעות השונות שקיבלו, יפורסם בהמשך.

הבדל ברור בין חבילות התמורות

כמו שתי ההצעות הקודמות, גם הצעתה של לפידות קפיטל, הנסחרת בשווי של 551 מיליון שקל, מבוססת על הסדר חוב כולל לאפריקה ישראל, שבמסגרתו תקבל הרוכשת 100% ממניות החברה, ואילו מניותיהם של הבעלים הקיימים, לב לבייב והציבור, יאוינו (יתבטלו ויימחקו). בתמורה, מציעה לפידות למחזיקי האג"ח חבילת תמורות, שדומה בחלקה לחבילות שהציעו בנפרד מבטח שמיר וזאבי (בסך הכל 1.1-1.3 מיליארד שקל). עם זאת, קיים שוני ברור בין חבילה לחבילה.

חבילת התמורות שמציעה לפידות קפיטל כולל תשלום מזומן של 280 מיליון שקל בשני שלבים, וכן את מלוא המזומן שבקופת אפריקה ישראל, בניכוי תשלומי מס שמוערכים ב-70 מיליון שקל ותשלומי יועצים, נאמנים והוצאות הסדר אחרות, בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים. כמו כן, מציעה לפידות למחזיקים גם מזומן בסכום השווה לחלקה היחסי של החברה במזומנים המצויים כיום בקופת חברת משתלות סביון, המוערך ב-13 מיליון שקל; 20% ממניות אפריקה מגורים, המוחזקות בידי דניה סיבוס, בשווי של כ-200 מיליון שקל; 50% מרווחי דניה סיבוס בשש השנים שלאחר ההסדר, ועם תמורה מינימלית של 80 מיליון שקל; וכן חלק מהתמורה שתתקבל בגין מכירת זכויות החברה בקרקעות בסביון. במסגרת סעיף זה, יקבלו המחזיקים את מלוא התמורה עד לסכום של 70 מיליון שקל, וכן מחצית מהתמורה על כל שקל נוסף שישולם מעבר לכך.

קבוצת הנדל"ן אפריקה ישראל נמצאת במצב של חדלות פירעון זה כשלוש שנים. מאז היא הספיקה למכור את פעילויותיה ברוסיה ובמזרח אירופה, וכן את פעילויותיה בישראל בתחום הנכסים המניבים, המלונות וכבישי האגרה. בעקבות המכירות נותרה אפריקה ישראל עם פעילות הבנייה והתשתיות של החברה הבת דניה סיבוס, עם פעילות ייזום הדירות למגורים של החברה הנכדה אפריקה מגורים, וכן עם קרקעות באזור סביון. 

לאחר מכירת הנכסים, נותר לאפריקה ישראל חוב (כולל ריבית והצמדות) של כ-2.2 מיליארד שקל למחזיקי שלוש סדרות האג"ח שלה (כ"ו-כ"ח). קופתה צפויה להכיל בסוף 2019 סכום של 532 מיליון שקל, לאחר שהחברה תשלים את מכירת חלקה בחברות כבישי האגרה תמורת 185 מיליון שקל.