שירות התעסוקה מגבש "תוכנית חירום" לעובדי אמיליה קוסמטיקס

מפעל מוצרי הקוסמטיקה בירוחם צפוי להיסגר בעקבות הפסדים מתמשכים • בשירות התעסוקה מגבשים תוכנית לליווי העובדים שיפוטרו, רובם נשים

עובדי אמיליה קוסמטיקס מפגינים באוגוסט 2017 / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי אמיליה קוסמטיקס מפגינים באוגוסט 2017 / צילום: דוברות ההסתדרות

פרופיל תעסוקתי מיוחד לכל עובד, סדנאות הדרכה לחיפוש יעיל של מקום עבודה חדש, שוברים להכשרות מקצועיות וייעוץ פרטני - אלה כמה מהמהלכים שמגבש שירות התעסוקה לקראת פיטוריהם הצפויים של כ-160 מתוך כ-250 עובדי אמיליה קוסמטיקס. הפיטורים הם על רקע כוונת הנהלת החברה להפסיק את פעולות הייצור במפעל שבירוחם עד סוף השנה.

בשירות התעסוקה הגדירו את התוכנית שגובשה "תוכנית חירום" שנועדה לאפשר את קליטתם המהירה של רבים מבין מפוטרי אמיליה קוסמטיקס במקומות עבודה חדשים. לדבריהם, כ-70% מבין המפוטרים הם תושבי ירוחם, ורובם הגדול נשים. הפיטורים, שיחלו בספטמבר, ייעשו בכמה פעימות.

היצע של 2,900 משרות

ההחלטה על הפסקת הייצור במפעל בירוחם, שעוסק בייצור של מוצרי קוסמטיקה, התקבלה בתחילת מאי האחרון. הנהלת החברה הסבירה את ההחלטה בהפסדים מתמשכים שמקורם בתשתיות ייצור מיושנות המקשות על החברה להתחרות בשווקים; עליית מחירי המים; הסרת מכסי המגן באופן שחושף את הייצור המקומי לתחרות עם תוצרת מיובאת והחלטה של אחד הלקוחות המרכזיים שלה, חברת סנו, להרחיב את הייצור העצמאי שלה על חשבון הזמנות מאמיליה קוסמטיקס.

רוב מפוטרי אמיליה קוסמטיקס הם עובדי ייצור. לפי נתוני שירות התעסוקה, באזור הדרום קיים היצע של כ-2,900 משרות, מהן כ-280 בענפי התעשייה השונים. בשירות התעסוקה אמרו ל"גלובס" כי עם גיבוש תוכנית הסיוע למפוטרי המפעל בירוחם, הנהלת אמיליה קוסמטיקס נדרשה למסור לו את רשימת העובדים שעשויים למצוא עצמם בלי מקום עבודה בחודשים הקרובים. עובדים אלה יוזמנו לכנסי הסברה ייעודיים שבו ייחשפו לזכויותיהם, ויעודכנו על אפשרויות תעסוקתיות חלופיות או הכשרות מקצועיות.

"תמונת פערים מדאיגה"

בשירות התעסוקה אמרו עוד כי התוכנית דומה לתוכנית אחרת שהופעלה על ידיו בחודשים האחרונים בעקבות הפיטורים של כ-80 עובדים במפעל לייצור כלים סניטריים חרסה שבבאר-שבע.

לפי נתונים של שירות התעסוקה, כ-35 מבין מפוטרי חרסה מצאו עבודה חדשה בתוך תקופה של שלושה חודשים ועובדים נוספים נמצאים בעיצומן של הכשרות מקצועיות שיאפשרו להם להיקלט במקומות עבודה חלופיים.

"הפיטורים באמיליה קוסמטיקס, כמו גם במפעלים נוספים ברחבי הארץ, מחייבים אותנו לפתח תוכניות חירום במטרה להעמיד להם סיוע פרטני ומהיר", אמר מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור. "שיעור האבטלה הארצי אומנם נמוך, אך אנו מזהים עלייה במספר תובעי קצבאות אבטלה שמתייצבים בלשכות התעסוקה ותמונת הפערים בין הפריפריה לבין המרכז בהחלט מדאיגה".