שפיר והספרדים ניצחו את הסינים ושיכון ובינוי במכרז הרכבות הגדול ביותר אי-פעם

שפיר הנדסה ושותפתה הספרדית CAF גברו על שיכון ובינוי, אגד וחברת CRRC הסינית וזכו במכרז הרכבת הקלה בירושלים להקמת הקו הירוק ולהארכת הקו האדום • מדובר במכרז הנחשב לגדול ביותר שפורסם עד היום בישראל, והיקפו הכספי מוערך בכ-10 מיליארד שקל

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Eliricon, שאטרסטוק
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Eliricon, שאטרסטוק

שפיר הנדסה ושותפתה הספרדית CAF גברו על שיכון ובינוי, אגד וחברת CRRC הסינית וזכו במכרז הרכבת הקלה בירושלים להקמת הקו הירוק ולהארכת הקו האדום. מדובר במכרז הנחשב לגדול ביותר שפורסם עד היום בישראל, והיקפו הכספי מוערך בכ-10 מיליארד שקל.

משרד האוצר הודיע הערב (ד') כי ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים ובשיתוף צוות תוכנית-אב לתחבורה, בראשות סגן החשב הכללי, מר נחמיה קינד הכריזה היום על הצעתה של החברה TransJerusalem J-Net LTD כהצעה זוכה במכרז רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים. הזוכה היא חברה ייעודית שהוקמה לטובת הפרויקט בבעלות משותפת של חברת שפיר  וחברת CAF הספרדית.

במסגרת המכרז יקבלו הזכיינים את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה ותחזוקתו, לאחר המדינה תרכוש אותו מידי הזכיין הנוכחי, קבוצת סיטיפס. במקביל יממנו הזכיינים יקימו, יפעילו ויתחזקו את קו הרכבת הקלה החדש (הירוק) וכן את הארכות הקו האדום. הזכיון הוא להפעלת הרשת לתקופה של 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות ותחזוקתה למשך 25 שנה. חברתTransJerusalem J-Net LTD צפויה להתחיל בעבודת התכנון כבר במהלך השנה הנוכחית והפעלת הרשת תבוצע בהדרגה, החל מסוף שנת 2022 ועד להפעלה מלאה בשנת 2025.

באוצר מציינים כי מדובר באחד המיזמים התחבורתיים הגדולים ביותר באירופה ובמזרח התיכון הנבנים כיום, ובמערכת הסעת המונים שצפויה להסיע כחצי מיליון נוסעים מדי יום. המיזם כולל הקמה של מסילות חדשות באורך של 27 ק"מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של מעל 100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.

המכרז יצא לדרך ב-2017, אך מתוך שש מתמודדות היגעו רק שתיים לגמר: קבוצת CAF שפיר הנדסה וסופרבוס; קבוצת שיכון ובינוי, CRRC הסינית ואגד. הרגישויות הגיאו-פוליטיות של הפרויקט באו לידי ביטוי לפני מספר חודשים כשלפי פרסומים בתקשורת הספרדית ארגון העובדים ב-CAF דרש מהמנהלת החברה לצאת מהפרויקט משום שחלקו מבוצע מעבר לקו הירוק.

במהלך המכרז פרשו או נפסלו קבוצת סימנס, אשטרום, קונקט, Moscow Mosgortrans ו-Harel & IIF; קבוצת אלסטום, דן, אלקטרה ומובנטיה; קבוצת בומברדייה, אורון לסיקו, Wiener Linien Austrian, מטרופולין ו- Macquarie; וקבוצת סקודה, CREG + GEKTERNA,Greek STASY ופנגאה.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון אמר בעקבות פרסום תוצאות המכרז כי "אלה חדשות היסטוריות לעיר ירושלים. אני שמח ונרגש על בחירת מפעיל להמשך ההקמה וההפעלה של הרכבת הקלה בעיר. מערכות הסעת ההמונים הן הפיתרון לגודש בכבישים, הן אשר יביאו ציבור רחב לנסיעה מהירה, יעילה ובטיחותית ברחבי העיר. זאת, בנוסף להפחתה משמעותית בזיהום האויר ונגישות רבה לכל רחבי העיר. עיריית ירושלים תירתם כדי להאיץ את העבודה, ולהביא לקווי רכבת קלה נוספים מהר ככל שאפשר, למען התושבים. אני מבקש להודות מאוד למשרדי האוצר והתחבורה על התמיכה וההירתמות לפרויקט משנה מציאות זה".