היועמ"ש יכריע בימים הקרובים על הגשת כתב אישום נגד השר חיים כץ

לפי החשד, השר חיים כץ ניצל את כוחו ופעל להעברת הצעת חוק שחברו מוטי בן-ארי ביקש לקדם - תיקון 44 לחוק ני"ע, שהיה בעלת ערך כלכלי פוטנציאלי גבוה לבן-ארי ולחברת אקוויטל • לפי ההערכות, מנדלבליט יורה על הגשת כתב אישום נגד כץ בגין מרמה והפרת אמונים - אך לא בגין שוחד

שר העבודה והרווחה חיים כץ / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
שר העבודה והרווחה חיים כץ / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

כתב אישום נגד שר כחודש וחצי לפני הבחירות? יממה בלבד לאחר ההודעה על הגשת כתב אישום נגד סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, הערב (ד') פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, צפוי להודיע בימים הקרובים האם יגיש כתב אישום נגד שר העבודה והרווחה חיים כץ.

לפי ההערכות, היועמ"ש יורה על הגשת כתב אישום נגד כץ בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים. כץ היה חשוד גם בשוחד, אך לפי ההערכות, היועמ"ש החליט שלא להאשים אותו בסעיף אישום חמור זה.

אם אכן יוגש כתב אישום נגד השר כץ, הליכי הדיון בהסרת חסינותו לא יתחילו עד כינון הכנסת הבאה, בסביבות נובמבר. בגלל מערכות הבחירות הרצופות טרם הוקמה ועדת הכנסת - שהיא זו שצריכה להתחיל את הדיון בהסרת החסינות. אם ירצה כץ לבקש מהכנסת שלא תסיר את חסינותו, הוא צריך לעשות זאת בתוך 30 יום מקבלת הודעת היועמ"ש על הגשת כתב אישום.

לפי החשד, כץ הפעיל את כוחו ופעל להעברת הצעת חוק שחברו מוטי בן-ארי ביקש לקדם - תיקון 44 לחוק ניירות ערך, שהיה בעלת ערך כלכלי פוטנציאלי גבוה ביותר לבן-ארי ולחברת אקוויטל. לפי התיקון, חברה שנקלעת לקשיים צריכה לפרוע את חובותיה למחזיקי האג"ח בקרב הציבור ורק לאחר מכן לבעלי השליטה. בן-ארי היה הנציג של בעלי אגרות החוב בכמה חברות, ולכן היה לו אינטרס אישי ממשי בתיקון הזה.

מהפרקליטות נמסר היום כי "בשלב זה טרם ניתנה החלטתו של היועמ"ש ביחס לשאלת העמדתו לדין של כץ". 

ממשלה תחת חקירה

שר העבודה והרווחה חיים כץ לא לבד, ולצדו עומדת שורת בכירים בממשלה אשר נשקלת העמדתם לדין פלילי. 

הראשון והבכיר מביניהם הוא כמובן ראש הממשלה בנימין נתניהו, המתמודד עם החלטת היועמ"ש והפרקליטות להגיש נגדו שלושה כתבי אישום, בכפוף לשימוע, בקבלת שוחד בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה והסיקור האוהד) ומרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 (פרשת מילצ’ן והמתנות) ו-2000 (פרשת מוזס-נתניהו).

יו"ר המפלגה השני החשוד בפלילים הוא יו"ר ש"ס ושר הפנים, אריה דרעי, אשר על-פי ההערכות יועמד בקרוב לדין פלילי, בכפוף לשימוע, בגין ביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים ובגין הלבנת הון, וייתכן כי יואשם גם במרמה והפרת אמונים. 

יו"ר מפלגה נוסף הוא כאמור סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מיהדות התורה, וזאת לאחר שמשטרת ישראל המליצה אתמול (ג') להעמידו לדין בחשד כי ניצל לכאורה את מעמדו ואת מרותו במשרד הבריאות במטרה להשפיע באופן פסול על שיקול-דעתם של מגוון גורמי מקצוע הכפופים לו במשרד.  

מלבד ראשי המפלגות, לאחרונה המליצה המשטרה גם על העמדתו לדין של ח"כ דוד ביטן בעבירות של קבלת שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות נוספות בפרשה המכונה "תיק 1803", העוסקת בחשד כי בשנים 2017-2011 קיבלו ח"כ דוד ביטן, ארנון גלעדי ודב צור טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום אינטרסים של אותם גורמים. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של השר חיים כץ עדיין בראשיתם. השר מכחיש את המיוחס לו על-ידי הפרקליטות, ועומדת לזכותו חזקת החפות. גם בנימין נתיהו, אריה דרעי, יעקב ליצמן ודוד ביטן לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.