עתירה לבית המשפט נגד שיבוץ בן דהן בימין המאוחד: עזב את המפלגה

סגן שר הדתות לשעבר אלי בן דהן היה חבר ותיק במפלגת הבית היהודי, אך במערכת הבחירות לכנסת ה-21 עזב את המפלגה והתמודד לכנסת במסגרת מפלגת "אחי", אשר שולבה במקום ה-28 ברשימת הליכוד • כעת פעיל בבית היהודי מבקש לשלול את התמודדותו בבחירות

הרב אלי בן דהן / צילום: איל יצהר, גלובס
הרב אלי בן דהן / צילום: איל יצהר, גלובס

כמה ימים אחרי סגירת הרשימות, הוגשה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה למחיקת מיקומו של ח"כ אלי בן דהן ברשימת הימין המאוחד. העותר, המיוצג על-ידי עו"ד ישי אזרד, הוא חבר מרכז מפלגת הבית היהודי, ולטענתו, ח"כ בן דהן אינו חבר המפלגה, ולכן אינו כשיר להיות מועמד רשימת הימין המאוחד לכנסת ה-22.

רשימת הימין המאוחד, בראשות איילת שקד, היא הרכב של מספר מפלגות: הימין החדש (איילת שקד ונפתלי בנט), הבית היהודי (רפי פרץ) והאיחוד הלאומי (בצלאל סמוטריץ'). בן דהן היה חבר ותיק במפלגת הבית היהודי, אך במערכת הבחירות לכנסת ה-21 הוא עזב את המפלגה, והתמודד לכנסת במסגרת מפלגת "אחי", אשר שולבה במקום ה-28 ברשימת הליכוד.

המטרה של אותו השילוב ברשימה, היה לפנות מקום אחד ברשימה המשותפת של הבית היהודי והאיחוד הלאומי, כדי שאלה - פרץ וסמוטריץ' - ימצאו מקום לשילובו של איתמר בן גביר מטעם עוצמה יהודית ברשימתם.

המבנה המורכב הזה היה רעיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרת הלחצים הכבדים שהוא הפעיל על סמוטריץ' ופרץ לרוץ ברשימה אחת עם עוצמה יהודית. אולם כל המבנה הזה התפזר לקראת הבחירות לכנסת ה-22, כאשר הליכוד מיזגו לתוכם את "כולנו" של משה כחלון וסירבו להכיל עוד שם מקרב הימין, כדי לפנות מקום לאיתמר בן גביר ברשימת הימין המאוחד בראשות שקד.

חבר מרכז הבית היהודי פנה כבר בראשית חודש יולי לבית הדין של הבית היהודי וביקש מהם שלא לשבץ את בן דהן ברשימה של הבית היהודי לכנסת ה-22. הנימוק שלו היה - התפטרות בן דהן מחברות במפלגה בפברואר 2019. תקנון הבית היהודי קובע כי רק חברים במפלגה, במשך 18 חודש לפחות, רשאים להיבחר מטעם הבית היהודי.

כעבור שבועיים וקצת ב-22 ביולי קיבל תשובה מבן דהן, לפיה הוא איננו חבר במפלגת הבית היהודי אלא במפלגת "אחי", וכי אינו מועמד מטעם הבית היהודי לכנסת ה-22, ולכן, כך כתב בן דהן, בית הדין של הבית היהודי חסר סמכות לדון בעניינו.

בית הדין של הבית היהודי החליט כי הצורך בדיון פנימי בנושא מתייתר, וזאת לאור הודעת בן דהן שאינו חבר במפלגה.

עוד טוען חבר מרכז הבית היהודי בעתירה שהוגשה לבית המשפט כי בישיבת מרכז המפלגה שנערכה ביוני 2019 הצביע בן דהן כאילו היה חבר מפלגה, וזאת על אף שבפני בית הדין של הליכוד הוא הציג מצג כאילו אינו חבר מפלגה יותר. אולם ב-1 באוגוסט הוגשה רשימת הימין המאוחד לכנסת ה-22, ובן דהן שובץ במקום ה-13, בהיותו הנציג הרביעי ברשימה מטעם הבית היהודי.

יותר מכך, בהסכם החתום בין הבית היהודי לבין האיחוד הלאומי אליו הגיעו שתי המפלגות ב-2 ביולי (הסכם אשר קדם להחלטה להתמודד עם הימין החדש של שקד ובנט) - מצוין באופן מפורש שבן דהן הוא חלק מן המפלגה. ההסכמים התפרסמו בימים האחרונים באתר ועדת הבחירות.

וכך, לטענת העותר נגד בן דהן, "בניגוד לתשובת בן דהן שנשלחה ב-22 ביולי ניתן לראות כי עוד ב-2 ביולי החליטה מפלגת הבית היהודי להציבו כמועמד מספר 4 מטעמה לכנסת ה-22".

חבר מרכז הבית היהודי, שפנה לבית המשפט המחוזי בירושלים, מבקש לתת צו המורה על איסור רישום מועמדותו של בן דהן ברשימת הימין המאוחד.

בן דהן מסר בתגובה: "התפטרתי כדין ממפלגת 'אחי' וחזרתי לבית היהודי. יו"ר המפלגה קיצר את תקופה ההכשרה, ומרכז המפלגה אישר זאת ובחר בי. אני כלל לא בטוח שבית המשפט מוסמך לדון בנושא הזה, כיוון שזה עניין פנימי של המפלגה שהגישה אותי ברשימתה. ככלל, בתי המשפט לא נוהגים להתערב בעניינים פנימיים של מפלגות, ובכל מקרה הכול נעשה כדין ואושר על-ידי היועץ המשפטי של מפלגת הבית היהודי".