קשישים | דעה

הזדקנות שווה זהב

חברות רבות מבינות שיש ללמוד את ההטרוגניות שבאוכלוסייה המבוגרת

אישה מבוגרת / צילום: shutterstock
אישה מבוגרת / צילום: shutterstock

בעשורים הבאים, הרבה מאוד מגמות עולמיות ואילוצים חברתיים ישפיעו על הכלכלה העולמית ועל הדרך שבה כולנו עושים עסקים. מתוך כל השינויים האלה, נדמה כי אין דבר שישפיע יותר מאשר תוחלת החיים, שעולה בעולם מדי יום ב-6 שעות. אנחנו פשוט חיים יותר, והמשמעות של זה היא ברורה. השנה, בפעם הראשונה בהיסטוריה, מספר האנשים בעולם בני 65+ עולה על אלה מתחת לגיל חמש. המספרים רק הולכים לגדול, ובעוד עשור מהיום יותר מ-25% מאוכלוסיית ארצות-הברית ואירופה תהיה מעל גיל הפרישה.

לא כפי שנהוג לחשוב, ההזדקנות העולמית לא עוסקת רק בגיל הפרישה של ה"בייבי בומרס" בארצות-הברית ובאירופה. העובדה שיהיו הרבה יותר אנשים מבוגרים בעולם בעלי כוח קנייה עצום, תפתח שיווי-משקל דמוגרפי חדש שיהיו לו השלכות חברתיות, פוליטיות וכלכליות רחבות-היקף.

עם הצפי של תפיסת נתח משמעותי מכוח הקנייה במדינות כמו גרמניה, ארצות-הברית ויפן, תאגידים וחברות בינלאומיות - ובראשן חברות תקשורת, רכב ובנקים - מבינות שאין להן הרבה ברירה, והן חייבות לבנות תוכנית אסטרטגית ארוכת-שנים, הלומדת את ההטרוגניות שבאוכלוסייה המבוגרת ובהתאם מתאימה לה את מוצריה ואת שירותיה, תוך התמקדות בנושא הטכנולוגיה הנגישה ושיפור איכות החיים של האדם הזקן.

הלמידה הזאת דורשת מהתאגידים לחדד את הפנייה לאנשים מבוגרים ולהבין שלהיות אדם מבוגר זה לא עוד מצב סטטי, אלא מצב דינמי שבו אנשים בגילאים אלה עדיין רוצים להרחיב את השכלתם, לפתח קריירות חדשות ולתחזק חיים פעילים השונים מאוד במאפיינים הסגמנטיים המשויכים אליהם כיום.

וכן, עדיין עליהם לקחת בחשבון שעם הגיל אנו מפתחים יותר בעיות פיזיות. זה כנראה לא הולך להשתנות בקרוב.

ממחקר שערכה חברת הייעוץ הבינלאומית BCG עלה כי אנשים מבוגרים לא רוצים לרכוש מוצרים שיש בהם ייחוס מיוחד או חריג בגלל קשיי הגיל שלהם, אלא רוצים שהצרכים המיוחדים שלהם יהיו ידועים מראש ויוטמעו באופן טבעי בתוך המוצרים. נראה כי חבילה ייעודית פשוטה לקהל זה לא תספק את הסחורה.

חברות שרוצות לפנות לקהל המבוגר בצורה חכמה ואפקטיבית, חייבות לבצע מחקרים תכופים לזיהוי הצרכים המשתנים שלו ולגילוי הכוחות המניעים אותו תוך הצבת מטרות שיאפשרו את מימוש הפוטנציאל הכלכלי הבלתי נגמר.

למרות שהרבה מאוד תאגידים בינלאומיים עוד לא עשו צעדים על-מנת להתאים את המוצרים ואת השירותים שלהם לצרכים של אוכלוסיית הגיל השלישי המתפתחת, ישנם כאלה שכבר עשו צעדים משמעותיים בכיוון. חברת הרכב פורד פיתחה עבור מעצבי המכוניות שלה "סרבל גיל שלישי" מיוחד המוסיף עוד 30 שנה לגיל הלובש וכך מאפשר למעצבים להבין יותר את צורכיהם הפיזיים והפונקציונליים של אוכלוסייה זו בעת פיתוח המכוניות.

תאגיד הצריכה יוניליוור העולמי השתמש במותג DOVE בכדי לייצר קמפיין שאומר "ליופי אין גבולות גיל". נחשו מה היו תוצאות הקמפיין? נתח השוק של DOVE עלה באותו שבוע בכל חמש הקטגוריות העיקריות שלה העוסקות בביוטי.

היתרונות שבהזדקנות מקבלים גם התייחסות בידי ממשלות שנושא זה כבר היום נמצא בביתם. ביפן מופעלת תוכנית אסטרטגית לאומית, הקוראת להגיע ליעד של 80% בשימוש של רובוטים בידי זקנים המקבלים טיפול, וזאת עד שנת 2020.

בשנה שעברה 5% מכלל הרובוטים שנמכרו בעולם הם רובוטים המשמשים את האוכלוסייה המבוגרת, ולפי התחזיות, מספרים אלה רק הולכים לעלות בקורלציה ישירה למספרם של בני ה65+.

הזדקנות האוכלוסייה דורשת פתרונות טכנולוגיים בכל תחומי החיים. מדינת ישראל והתאגידים הפועלים בה מוכרחים להיות מהחלוצים בתחום בכדי להפוך את עולם הזקנה לסייבר של העשור הבא. בדומה לתעשיית הסייבר, זה ישתלם לנו. ועוד איך ישתלם.

הכותב הוא מגיש פודקאסט "עולם חדש" בגלי צה"ל ומנכ"ל גולדן טיים - פלטפורמה לעידוד יזמים ומיזמים העוסקים בשיפור איכות החיים של האדם הזקן