הרשות השנייה פסלה תשדיר של המכון הישראלי לדמוקרטיה: "תעמולה אסורה"

הרשות השנייה הורתה לקשת ולרשת להפסיק לשדר באופן מיידי את תשדיר הפרסום של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שמתייחס לסכנה בהחלשת בתי המשפט • לטענת הרשות, מדובר בניסיון להשפיע על הצופה בעת הבחירות

הרשות השנייה הורתה לקשת ולרשת להפסיק לשדר באופן מיידי את תשדירי הפרסום של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בהם יש התייחסות לסכנה בהחלשת בתי המשפט.

במכתב שנשלח לגופים המשדרים נכתב כי האמירה המופיעה בתשדיר, לפיה "התגברות הפוליטיקאים על בית המשפט העליון תגרום לביטולו של המנגנון היחיד שמגן על הזכויות של כולנו" - מטרתה להשפיע על הצופה לנקוט עמדה בנושא השנוי במחלוקת בין מפלגות בציבור, בעיקר בעת זמן בחירות.

במכתב נזפה הרשות בבעלות הרישיון והודיעה כי היא רואה בחומרה את שידור התשדירים בניגוד להוראות הדין, וראוי היה שגופי שידור המכירים היטב את הוראות הדין יפעלו אחרת ולא ישדרו את התשדירים האמורים.

פסילת התשדיר נשענת, בין היתר, על סעיף 5 לחוק הבחירות, הקובע כי בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות לא תהא תעמולת בחירות בשידורי רדיו או טלוויזיה, למעט תעמולת בחירות מותרת כדין.

נזכיר כי אין זאת הפעם הראשונה בתקופה האחרונה שבה פוסלת הרשות תשדיר מפני שלתפיסתה האמירה בו שנויה במחלוקת. רק לפני חודשיים פסלה הרשות את שידור תשדיר ההתרמה של ישיבת שבי חברון, בטענה כי מדובר בנושא שנוי במחלוקת.

מהמכון הישראלי לדמוקרטיה נמסר: "המכון הישראלי לדמוקרטיה מקדם קמפיין שנועד לשמור על בית המשפט העליון ועל איזון נכון בין הרשויות. הקמפיין ממחיש דוגמאות מהעבר אשר מראות לציבור כי בית המשפט העליון שומר על זכויות הציבור ללא קשר לעמדות פוליטיות.

"אין בקמפיין שום תמיכה מפלגתית ואמירה זו חוטאת למציאות. יודגש כי הדיון בנושאים מהותיים הוא חלק מליבת חופש הביטוי, בייחוד בתקופת בחירות, ותפקידם הדמוקרטי של ארגוני חברה אזרחית הוא לעודד שיח בסוגיות כאלה".