בגלל הבחירות: מכרז מחיר למשתכן לבניית 476 דירות מתעכב מזה שנה

במשרד השיכון מבקשים לשווק קרקע לבניית מאות דירות במסגרת התוכנית שיתווספו לבית שאן • הבעיה: כדי לספח את הקרקע לבית שאן בתקופה זו יש לקבל אישור מיוחד • בימים האחרונים שלחה שרת השיכון יפעת שאשא ביטון מכתב לשר הפנים בניסיון לקצר את התהליך

משה כחלון ויפעת שאשא ביטון / צילום: אלעד מלכא
משה כחלון ויפעת שאשא ביטון / צילום: אלעד מלכא

מכרז על קרקע לבניית מאות דירות שישווקו במסגרת מחיר למשתכן מתעכב למעלה משנה בגלל תקופת הבחירות הארוכה. כבר ביולי 2018 מיהר משרד השיכון לפרסם מכרז ל-476 דירות במסלול מחיר למשתכן בעיר בית שאן, אלא שהשטח עליו מתוכנן הפרויקט, מצוי בשטחה של המועצה האזורית עמק המעיינות הסמוכה ולא בתחומה של בית שאן.

עם זאת, לא מדובר בטעות, היות ומעמד הקרקע נדון במסגרת דיונים שמקיימת ועדת גבולות בראשות בן אור פרץ, לבחינת שינוי גבולות בתחום הגליל העליון והעמקים. הוועדה שמונתה ב-2017 בחנה בין היתר את שינוי הגבולות בין עיריית בית שאן למועצה האזורית עמק המעיינות, והמליצה ביולי 2018 להעביר חלק משטחה של המועצה האזורית אל תחומה המוניציפלי של העיר בית שאן.

ההמלצות הוגשו למנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן. אלא שעד כה, שר הפנים אריה דרעי לא חתם על ההמלצות, מה שמביא לעיכוב בפירסום המכרז. על קרקע זו מתכונן השיווק.

בניסיון להוציא את הפרויקט מהבוץ, שיגרה בימים האחרונים שרת השיכון יפעת שאשא ביטון מכתב לשר הפנים אריה דרעי ובו צוין כי "משרד השיכון תומך בבקשת עיריית בית שאן להעברת חלק מהשטח לתחום השיפוט העיר שלגביו קיימת הסכמת המועצה האזורית עמק מעיינות. שטח זה ישמש להרחבת העיר ולתכנון שכונות מגורים איכותיות", נכתב במכתב שהגיע לידי "גלובס".

שרת השיכון יפעת שאשא ביטון וראש עיריית בית שמש ז'קי לוי / צילום: תמונה פרטית
 שרת השיכון יפעת שאשא ביטון וראש עיריית בית שמש ז'קי לוי / צילום: תמונה פרטית

עוד כתבה שאשא ביטון כי משרד השיכון פירסם בשנת 2018 מכרז ל-476 יחידות דיור במסלול מחיר למשתכן, אך מכרז זה לא בשל להתממש. "סגירת מכרזי שיווק אלו מותנית באישורך על העברת השטחים מהמועצה האזורית עמק המעיינות לעיר בית שאן. שיווקים אלו חשובים מאוד להתפתחות העיר בית שאן ולכן אודה לחתימת השר על המלצת וועדת הגבולות".

בתגובה לפניית "גלובס" ללשכת שר הפנים, נמסר: "בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, שר הפנים יכול לחתום על המלצות ועדה גיאוגרפית בתקופת בחירות, רק במקרים שבהם עלולה להיות פגיעה ברשות או שקיים צורך הכרחי. לאור פניית ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי לשר הפנים אריה דרעי, הונחתה העירייה להוכיח כי אכן זה המקרה.

בהמשך לכך, התקבלו במשרד הפנים מסמכים המעידים על אובדן הכנסות ופנייה ממשרד השיכון. משרד הפנים יבחן מול משרד המשפטים אם אכן ניתן להפעיל את סמכות השר במקרה זה".