בכיר במשרד התקשורת: "לא ננקוט צעדים נגד צרכני הסלולר כדי לחלץ את החברות"

בחודשים האחרונים ירדו מניות הסלולר בעשרות אחוזים, ובשבוע שעבר חלה קריסה נוספת בעקבות הורדת דירוג ותחזית שלילית לענף • בעקבות הכרזת משרד התקשורת על הקמת צוות לחילוץ השוק מהמשבר והחשש כי את המחיר ישלמו הצרכנים, בכיר במשרד מצהיר: "שינויים צרכניים לא ישנו את המצב"

צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בכיר במשרד התקשורת מזים את ההערכות שהצעדים לחילוץ שוק הסלולר מהמשבר צפויים לפגוע בצרכני הסלולר או לכלול נסיגה מתיקונים שנעשו בשוק הסלולר בעבר. בשבוע שעבר הכריז המשרד על הקמת צוות מיוחד לבחינת שוק הסלולר ופרסם שורת צעדים שנועדו להקל על החברות, זאת לאחר הורדת הדירוג של סלקום והשארת הדירוג של פרטנר על כנו עם תחזית שלילית. הורדת הדירוג גרמה לצניחה נוספת במניות, לאחר שבחודשים האחרונים ירדו המניות בעשרות אחוזים. 

מיד כשנודע על הצעדים של משרד התקשורת הצפויים לסייע לחברות הסלולר, חזרו ועלו המניות, וניכר כי המשקיעים מאוד מבולבלים בנוגע לעתיד הענף. מחר (ב') אמור הצוות שהקים המשרד להתכנס ולדון במצב, אך כבר כעת ברור שהמשרד לא יתמוך בצעדים שעשויים לפגוע בצרכנים או להגביל אותם בצורה כלשהי. 

לדברי הבכיר במשרד התקשורת, "אנחנו רוצים להיות ערוכים למצב של קריסה של אחת החברות, על כל המשמעויות הכרוכות בכך. קריסה של אחת החברות בשוק הסלולר אינה דומה לקריסה של חברה מסחרית אחרת, מכיוון שיש לה משמעויות רחבות על כלל השוק ועל יתר החברות. בנוסף, לקריסה כזו עלולות להיות השלכות ביטחוניות חמורות. אנחנו לא סבורים כי כרגע יש סכנה לקריסה של חברה סלולרית, אבל אנחנו רוצים להיות ערוכים לכל תרחיש".

בין הצעדים שהמשרד מתכנן לנקוט, לפי הפרסומים, החזרת קנסות הנטישה לצרכנים שיעברו חברה לפני תום תקופת ההתחייבות וחזרה למסלול של כריכת זמן האוויר ברכישת מכשיר סלולרי, שכפי שפורסם בחדשות 12. ביטול מסלול זה, שבשפה המקצועית נקרא ניתוק זיקה, היה אחד המהלכים הצרכניים החשובים ביותר של משרד התקשורת בשוק הסלולר. 

לדברי הבכיר במשרד, בכל מקרה פגיעה בצרכנים לא תישקל, וממילא דברים כאלה מחייבים תיקוני חקיקה שאינם אפשריים בתקופת בחירות. עוד הדגיש הבכיר כי שר התקשורת לא ייתן יד לפגיעה בצרכנים. "בנושאים צרכניים אנחנו פחות רוצים לגעת, כי אנחנו חושבים שבעת הזאת זה לא הדבר הנכון לעשות. שינויים צרכניים לא ישנו את תמונת המצב, וזה לא הסיפור. האמירה שהמחיר אינו ריאלי, זה הדבר שצריך להדהד. השאלה היא איך אנחנו גורמים למצב תחרותי שמאפשר מחיר מאוזן ושפוי, כך שיקפל בתוכו לא את הרווח המטורף של העבר אלא את ההשקעות בתשתיות העתידיות". 

בהתייחסו לאפשרות להקלות באגרות התדרים המושתות על החברות, אמר הבכיר כי לדעתו הסיכוי לכך אינו גבוה גם בשל התנגדות האוצר, וגם מפני שגובה האגרות היה ידוע מראש לכל שחקן שביקש להיכנס לשוק ונכלל במערך השיקולים שלו.

"האם משום שהשחקניות לא מסוגלות להסתדר במצב הקיים בגלל שחקן כזה או אחר שמטריף את השוק - מדינת ישראל תשנה את כללי המשחק? הפחתת האגרות אינה פתרון קסם, ייתכן שלהפך, כי אז השחקניות הקטנות ירצו להישאר על המגרש ויטענו שמקלים עליהן. זה יכול לעשות את הפעולה ההפוכה".

בנוגע למצב החברות אמר הבכיר: "משרד התקשורת לא יכול לטפל בצעדי ההתייעלות שצריך לעשות בחברות". בכך הוא רומז כי האחריות למצב השוק מוטלת לא רק על משרד התקשורת אלא גם על הנהלות החברות והחובות שלהן בכל הקשור לצעדי ההתייעלות.

הבכיר אמר עוד: "ביום חמישי שעבר סיכמנו על הקמת הצוות, לאחר שראינו שהנושא יוצא משליטה ומאבד רסן. אנחנו רוצים להעביר את המסר שאנחנו כמשרד עוקבים אחרי הדברים, ונהיה ערוכים להגיב. מחר נעלה מספר סוגיות וניפגש עם רגולטורים נוספים, כי אנחנו מבינים שכל החלטה מהותית תצטרך להיות מתואמת. אנחנו רוצים שהכול יהיה על השולחן. המטרה שלנו היא לא לטפל ביתוש אלא לטפל בביצה".