חיתוך רוחבי: S&P מעלות הורידה את דירוג החוב של בזק, פלאפון ו-yes

הדירוג ירד מרמה של ilAA ל-ilAA מינוס, עם תחזית שלילית, לנוכח הערכת מעלות בדבר המשך שחיקה בפרופיל העסקי של החברה ב-12 החודשים הקרובים, "לנוכח האתגרים העומדים בפני בזק בפרט ושוק התקשורת בכלל" • "אנו צופים כי המחיקה הצפויה של עד 1.1 מיליארד שקל בשוויה של פלאפון תוביל לקיטון בהון העצמי של בזק"

דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: ישראל שם טוב
דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: ישראל שם טוב

אחרי הורדת הדירוג בסלקום  והתחזית השלילית לדירוג החוב של פרטנר , מגיעה היום גם הורדת דירוג רוחבית לחברות בקבוצת בזק . חברת הדירוג S&P מעלות הורידה את הדירוג של בזק, פלאפון ודי.בי.אס (yes), מרמה של ilAA לרמה של ilAA מינוס. תחזית הדירוג נותרה שלילית, ומשקפת לדברי מעלות את הצפי להמשך שחיקה בפרופיל העסקי של החברה ב-12 החודשים הקרובים. זאת, "לנוכח האתגרים העומדים בפני חברת בזק בפרט ושוק התקשורת בכלל על כל תתי-ענפיו", אשר להערכת מעלות יובילו לשחיקה נוספת בביצועים התפעוליים של בזק.

הדירוג הנוכחי של מעלות מהווה למעשה אישור נוסף לכך שענף הסלולר הפך למסוכן לדעתה. לאחר מהלכי הדירוג האחרונים בחברות המתחרות, לא הייתה למעלות כל ברירה אלא להוריד את הדירוג גם לבזק.

דירוג ilAA מינוס משמעותו שיכולת החייב לעמוד במחויבות הפיננסיות שלו גבוהה ביחס לחייבים ישראלים אחרים. לשם השוואה, בסלקום הדירוג הוא ilA, ובפרטנר ilA פלוס.

השיקולים העיקריים בהורדת הדירוג הם ההערכה של מעלות כי חלה שחיקה בפרופיל העסקי של בזק, לנוכח התחרות האינטנסיבית בתחומי פעילותה. להערכתם ב-2019-2020 התחרות תימשך ועלולה להוביל לירידה בהכנסות, ברווחיות ובתזרימי המזומנים. "אנו צופים כי המחיקה הצפויה של עד 1.1 מיליארד שקל בשוויה של פלאפון תוביל לקיטון בהון העצמי של בזק", כותבים הכלכלנים, ומזכירים כי מחיקה זו מצטרפת למחיקה של כ-1.6 מיליארד שקל שביצעה הקבוצה בשוויה של yes. "להערכתנו, מחיקות השווי עשויות להעיד על קיטון עתידי בתזרים המזומנים של החברות הבנות בטווח הארוך, ועל היחלשות הפרופיל העסקי של החברה. אנו מניחים כי ייתכנו מחיקות שווי נוספות בחברות הבנות", הם מוסיפים.

לא יחולקו דיבידנים, נכס המס לא ינוצל

במעלות מעריכים כי ב-2019-2020 לא יחולקו דיבידנדים כלל, ולהערכתם, לא תבוטל חובת ההפרדה המבנית בבזק ונכס המס לא ינוצל. מעלות מעריכה גם ירידה של 4%-8% בהכנסות בזק ב-2019 בשל ירידה בהכנסות בכל מגזרי הפעילות: קווי, סלולר וטלוויזיה רב-ערוצית. להערכתם, על אף גידול קל שצפוי במספר מנויי פלאפון, התחרות האגרסיבית בתחום תימשך וההכנסות למנוי יקטנו בשנתיים הקרובות, לצד המשך הקיטון בהכנסות ממכירת ציוד קצה.

בתחום הטלוויזיה, תימשך להערכתם המגמה של מעבר לקוחות פרימיום לשירותי טלוויזיה זולים יותר (OTT) שמציעות סלקום, פרטנר והוט, אך שירות סטינג TV של yes יקזז מעט את ההשפעה.

"נציין כי מתחילת 2019 החברה פועלת להארכת מח"מ החוב שלה ומבצעת פירעונות מוקדמים של חוב לזמן קצר, לצד הנפקת חוב לטווח ארוך", נכתב בדוח הורדת הדירוג. "במקביל, החברה פועלת לצמצום הוצאות ואיחדה תחת הנהלה אחת את החברות הבנות - בזק בינלאומי, פלאפון ודי.בי.אס (yes). בנוסף מבצעת החברה תהליכי התייעלות בכל חברות הקבוצה באמצעות הוצאה לפרישה מוקדמת של עובדים, מהלך שמעלה את הוצאות החברה בטווח הקצר אך צפוי להגדיל את הגמישות הפיננסית שלה בטווח הבינוני-ארוך". להערכת מעלות, בזק תציג בשנתיים הקרובות יחס מתואם של חוב ל-EBITDA של 3-3.7, ההולם את רמת הדירוג הנוכחית.

בשבוע שעבר, חברת הדירוג מידרוג פרסמה תגובה להודעת בזק על הפחתת השווי בפלאפון, אך לא הורידה את דירוג החוב, שנותר Aa2.il באופק שלילי. במידרוג כתבו אז כי ההפחתה היא בעלת השפעה תזרימית מצומצמת על בזק בטווח הקצר, אך מצביעה על התרחקות מהתייצבות התחרות במגזר הסלולר.