חברת התעופה אל על עברה לרווח תפעולי של כ-20 מיליון דולר ברבעון השני

החברה הציגה ברבעון השני של 2019 הכנסות של 584 מיליון דולר, עלייה של 7% ביחס לרבעון המקביל • במחצית הראשונה של השנה רשמה החברה הפסד נקי של כ-55 מיליון דולר, וירדה לנתח של 25.7% בפעילות מנתב"ג

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על / צילום: איל יצהר
גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על / צילום: איל יצהר

שיפור בהכנסות לצד ירידה בהוצאות, בעקבות ירידת מחיר הנפט וחידוש צי המטוסים, העבירו את חברת התעופה אל על לרווח סמלי של 83 אלף דולר ברבעון השני של 2019, לעומת הפסד של 18 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה הציגה החברה הכנסות של 584 מיליון דולר, עלייה של 7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. זאת, על רקע הגידול המתמיד בתנועת הנוסעים בנתב"ג, ולמרות שהחברה ירדה לנתח של 25.7% בפעילות מנתב"ג במחצית הראשונה של השנה.

אל על, בהובלת המנכ"ל גונן אוסישקין, דיווחה על שיפור בהכנסות מנוסעים בסך 35.9 מיליון דולר, בהתאם לגידול במספר הנוסעים ולגידול בתשואה פר נוסע. הודות לעיתוי חג הפסח השנה בחודש אפריל, קוזזה השפעת השחיקה בשער הדולר. הכנסות החברה מהטסות מטען קטנו במיליון דולר, עם קיטון בכמות המטען המוטס.

השורה התפעולית הצביעה על מעבר לרווח של כ-20 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת הפסד תפעולי של כ-13.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. זאת, בעת שהוצאות החברה על דלק סילוני (דס"ל) ירדו בכ-8.5 מיליון דולר (6.2%) לעומת הרבעון המקביל, בעקבות ירידת מחירי הנפט וחידוש צי המטוסים. אל על קלטה עד היום לצי שלה 11 מטוסי דרימליינר מתוך 16 מטוסים אותם היא אמורה לקלוט עד לשנה הבאה.

הרבעון כלל, כאמור, את תקופת הפסח, עונת שיא בתיירות, ויש לכך השפעה על התוצאות המוצגות (לעומת תזמון החג בדוח של שנת 2018). החברה גם מציינת כי היא מציגה שיפורים במדדים התפעוליים "לצד ההתמודדות עם האתגרים והתחרות העזה בנתב"ג".

נתח השוק של אל על ירד ברבעון השני של השנה, כאמור, לפחות מ-26% בפעילות הבינלאומית מנתב"ג לעומת 26.7% ברבעון המקביל. שיעור התפוסה במטוסיה גדל ל-83.4% לעומת 82.8% ברבעון המקביל. היצע המושבים גדל ב-5% וההכנסה הממוצעת לנוסע עלתה ב-3.2% - כאמור, בעיקר לאור עיתוי חג הפסח.

אל על תוצאות רבעון שני
 אל על תוצאות רבעון שני

משיקה שני יעדים חדשים: דבלין ודיסלדורף

את המחצית הראשונה של השנה סיימה אל על עם גידול של 0.5% בהכנסות, למרות ירידה בשער הדולר מול השקל, לרמה של כ-1.01 מיליארד דולר. ירידה של 2.5% בהוצאות ההפעלה של החברה, בעיקר עקב צמצום של כ-20 מיליון דולר בהוצאה על דלק סילוני, הביאה לצמצום ההפסד התפעולי בחצי לעומת התקופה המקבילה והוא הסתכם בכ-33 מיליון דולר. מנגד רשמה החברה גידול בהוצאות שכר (11 מיליון דולר) בין היתר בעקבות הסכמי השכר עם טייסי החברה. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של כ-55 מיליון דולר במחצית השנה לעומת הפסד של כ-62 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

מניית אל על הגיבה לדוחות בקפיצה של 7% היום בבורסה. מתחילת השנה רשמה המניה ירידה של 18% ושוויה של החברה הצטמק לכ-465 מיליון שקל.

לצד הדוחות שהציגו שיפור בפעילות, בישרה היום אל על על השקה של שני יעדים חדשים: טיסות לדבלין שבאירלנד וטיסות לדיסלדורף שבגרמניה. לכל אחד מהיעדים תפעיל אל על שלוש טיסות שבועיות, החל מקיץ 2020. במהלך הרבעון האחרון פתחה החברה קווים חדשים לסן פרנסיסקו, ללאס וגאס ולמנצ'סטר והכריזה לאחרונה על פתיחת קווים חדשים לטוקיו ולשיקגו, הצפויים לפעול החל ממרץ 2020.

צי המטוסים של אל על מונה כיום 43 מטוסים (27 בבעלות ו-16 חכורים). החברה מעסיקה כ-6,000 עובדים והיא טסה ל-40 יעדים (לא כולל פעילות החברה הבת סאן דור). בעקבות ההצטיידות במטוסי הדרימליינר הורידה אל על את הגיל הממוצע של צי מטוסיה ל-10.5 שנים מה שבא לידי ביטוי בהתייעלות בהיבט צריכת הדלק ותפעול המטוסים.

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, התייחס היום לתוכנית ההצטיידות של החברה ואמר כי "עד תום שנה זו אנו צפויים לקבל שלושה מטוסים נוספים וברבעון הראשון של 2020 את השניים האחרונים, ובכך תושלם תוכנית ההצטיידות".