אושרה תוכנית המתאר לעצירת ההזדקנות של שוהם

התוכנית שאושרה ליישוב כוללת תוספת של 2,450 יחידות דיור חדשות, בניסיון לעצור את הגירת האוכלוסייה הצעירה ליישובים אחרים

שוהם / צילום: שלומי יוסף
שוהם / צילום: שלומי יוסף

ועדת ההתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז דחתה את ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית המתאר של שוהם, והחליטה לאשרה. במרכז התוכנית: הגדלת מספר התושבים ב-50%, ל-35 אלף תושבים. התוכנית לוקחת בחשבון גם את מחירי הדירות הגבוהים ביישוב, את הצפיפות הנמוכה של הדיור ביישוב, ואת ההגירה השלילית של האוכלוסייה הצעירה.

שוהם הוא יישוב שהוקם ב-1993, במקביל לעיר מודיעין, והוא צבר פופולריות רבה בקרב אוכלוסייה צעירה של אותם ימים, שנמשכה לבנייה המרווחת יחסית במבנים נמוכים ומדורגים בני 3-4 קומות. ואולם, שיטת הבינוי הזו הביאה לכך שפוטנציאל השטחים לבנייה ביישוב מוצו, ובאחרונה אושרה השכונה הדרומית, שלמעשה חותמת את פוטנציאל הבינוי של שוהם.

הפופולריות שצבר היישוב בתוך שנים מועטות על רקע היצע קרקעות נמוך הביאה לעלייה במחירי הדירות, כשמנגד אוכלוסיית היישוב לא גדלה משמעותית. כתוצאה מכך משקלן של קבוצות הגיל המבוגרות עולה, בעוד שהצעירים, שיכולותיהם הכלכליות נמוכות יותר, נוטשים את העיר.

"התהליכים של הזדקנות האוכלוסייה בשוהם מצריכים התייחסות תכנונית והחלטה על גיוון בתמהיל יחידות הדיור ובסוגי בניני המגורים ביישוב, על מנת להכניס אוכלוסייה צעירה", נכתב בתוכנית המתאר שמתייחסת כאמור לסוגיית הגיל ביישוב. מצד שני מדגישים המתכננים כי "לשוהם יש זהות ייחודית, ויש לשמר אותה. היישוב בעל צביון המאזן בין כפרי לעירוני ודוגל באיכות חיים ורווחה, איכות סביבה ושימור מרחבים ירוקים וכן פיתוח כלכלי ותעסוקתי מואץ. מודעות המועצה לערכי טבע ונוף מהווים את רוח המקום ואת תחושת הקהילתיות הרווחת ביישוב".

כיום יש ביישוב כ-6,800 יחידות דיור וכ-250 יחידות לדיור מוגן ולאנשים עם מוגבלויות. על רקע כל המגבלות התכנוניות, מציעה התוכנית להוסיף 2,450 יחידות דיור, עוד כ-91 אלף מ"ר לתעסוקה ובסך-הכול להביא את היישוב ל-35 אלף תושבים, לעומת כ-21 אלף תושבים כיום.

חלק מהגידול יבוא בצורה של פרויקטים של עיבוי-בינוי, שמסומנים בתוכנית במבנים של 3-4 קומות בבנייה מדורגת, בשכונות הדסים, חמניות, יובלים, סחלבים, ברושים, אלונים ורקפות.

התוכנית שמה דגש על חיזוק ועיבוי שדרות עמק איילון המהוות ציר מרכזי ליישוב, ומרכז היישוב הכולל את אזור העירייה והמרכז המסחרי.