הסיבוב המדהים של אהרון פרנקל באירונאוטיקס צפוי להניב לו 90 מיליון שקל: הממשלה אישרה את המכירה לרפאל וסטולרו

רפאל רוכשת את אירונאוטיקס באמצעות חברה משותפת שלה עם איש העסקים אביחי סטולרו - וכך תימנע ממגבלות רגולטוריות החלות על חברות ממשלתיות • לאחר השלמת העסקה צפויות מניות אירונאוטיקס להימחק מהמסחר

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

לאחר כמה דחיות אישר אתמול הקבינט החברתי-כלכלי בממשלה את עסקת מכירתה של אירונאוטיקס לידי חברה משותפת (בחלקים שווים) של רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו, תמורת 850 מיליון שקל.

הסיבה לכך שרפאל רכשה את אירונאוטיקס יחד עם סטולרו היא כדי להימנע ממגבלות רגולטוריות, החלות על חברות ממשלתיות. 

הקבינט אישר את העסקה, לאחר שרשות החברות הממשלתיות בדקה בחודשים האחרונים את המהלך ואת פרטי העסקה, ובכך הוסר המכשול האחרון שעיכב את השלמתה. אירונאוטיקס ציינה היום בדיווח לבורסה כי "בשלב זה, אין ודאות על המועד המדויק של השלמת העסקה".

לאחר השלמת העסקה צפויות מניות אירונאוטיקס להימחק מהמסחר. מניית אירונאוטיקס  הגיבה לאישור בעלייה של 3%, והשלימה התקדמות של 23% מתחילת החודש. שוויה של החברה בבורסה עומד על כ-820 מיליון שקל - 4% מתחת למחיר העסקה.

המניה זינקה 130% מסוף 2018

אירונאוטיקס, שאותה מוביל המנכ"ל עמוס מתן, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות מוטסות לא מאוישות (מל"טים), מערכות אלקטרואופטיות (באמצעות החזקה של 50% בחברת קונטרופ) ומערכות תקשורת. החברה ביצעה הנפקת מניות ראשונית בבורסה לפני כשנתיים, בעת שקרנות ההשקעה ששלטו בה - KCPS, ויולה ובראשית (לצד מנהלי החברה) - מכרו לציבור מניות בכ-400 מיליון שקל. נוסף על כך, הנפיקה החברה מניות חדשות בהיקף של 53 מיליון שקל, לגוף שהוביל את ההנפקה, לאומי פרטנרס, והתחילה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל.

מאז ההנפקה ועד לסוף 2018 צנחה מניית אירונאוטיקס ביותר מ-60%, על רקע הרעה מתמשכת בתוצאות העסקיות ופרשה שבה הסתבכה החברה, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי במדינה זרה. עם זאת, מאז סוף דצמבר 2018 ועד היום זינקה המניה ב-130%.

מי שניצל את הקריסה במניה, הוא איש העסקים אהרון פרנקל, שביצע החל בסוף דצמבר 2018 ועד לסוף מרץ השנה מסע רכישות אגרסיבי של מניות אירונאוטיקס, והגיע להחזקה של 31.7% בחברה. פרנקל (61), שעיקר פעילותו בתחומי הנדל"ן והתעופה, השקיע כ-170 מיליון שקל ברכישת מניות אירונאוטיקס, ששווי השוק הנוכחי שלהן כ-260 מיליון שקל, כך שהוא צפוי להרוויח קרוב ל-90 מיליון שקל על "סיבוב" פיננסי של פחות משנה.

פרנקל, כפי שפורסם בעבר, נולד בבני ברק וגדל במשפחה דתית, והוא האח צעיר בין שלושה אחים. את הונו צבר כשכיהן כנציג של יצרניות מטוסים מערביות (בואינג ואיירבוס) במזרח אירופה. כיום הוא הבעלים של קבוצת Loyd's, העוסקת בהשקעות בתחומי הנדל"ן, תעופה אזרחית, אנרגיה והייטק. בשנים האחרונות הוא פועל בעיקר בתחום הנדל"ן במערב אירופה, בדגש על השוק הבריטי.

ניסיון הרכישה נכשל בשנה שעברה

נזכיר כי הרוכשים בעסקה הנוכחית, רפאל וסטולרו, ניסו לנצל את הקריסה במניית אירונאוטיקס ולרכוש את החברה באוגוסט 2018, כשהגישו הצעה לרכוש את החברה לפי שווי של כ-430 מיליון שקל בלבד. המהלך נכשל, ובתחילת 2019 הגישו רפאל וסטולרו הצעה חדשה לרכישת החברה, לפי שווי כמעט כפול מההצעה הקודמת - 850 מיליון שקל. זאת, כשבדרך מנסה גם התעשייה האווירית לרכוש את השליטה בחברה לפי שווי של 600-650 מיליון שקל - מהלך שלא צלח.

את הרבעון הראשון של 2019 סיימה אירונאוטיקס בתוצאות מעורבות. בסיכום רבעוני, למרות שיפור של 5% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-32.5 מיליון דולר, בתמיכת פעילות שאוחדה לראשונה בדוחות בשנה שעברה (CP Technologies), אירונאוטיקס דיווחה על מימוש "פרויקטים בשיעורי רווחיות נמוכים מהרגיל, בין היתר, מול מערכת הביטחון", וכן על מימוש "פרויקט אסטרטגי לחדירה למדינה חדשה ואיכותית ביבשת אירופה, ששחק את שיעור הרווח הגולמי".

כך, הרווח הגולמי הרבעוני של החברה צנח ב-21% ל-7 מיליון דולר, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות ואחרי עלייה רוחבית בסעיפי ההוצאות השונות שלה. הפסדיה התפעוליים של אירונאוטיקס ברבעון הראשון גדלו כמעט פי ארבעה והתקרבו ל-5 מיליון דולר - ובשורה התחתונה, הפסדיה הרבעוניים הסתכמו ב-5 מיליון דולר - עלייה של יותר מ-170% ביחס לרבעון המקביל.