דרמה בשווקים: לראשונה מאז שנת 2007 שוק האג"ח האמריקאי מספק איתות אזהרה לפני מיתון

השילוב בין חשש מפני האטה גלובלית, מתיחות הסחר והאינפלציה הנמוכה בארה"ב, דוחף את המשקיעים לנכסים בטוחים, מה שמוביל כעת לירידה חדה בתשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים מתחת לזו לטווח של שנתיים • המשקיעים מסתפקים בריבית נמוכה יותר לטווח הארוך, בעוד שחוסר הוודאות לתקופה ארוכה שכזו, אמור לפצות על ההשקעה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria

דרמה בשוק האג"ח האמריקאי: המהלך שהקדים תשעה מיתונים כלכליים מאז סוף מלחמת העולם השנייה, מופיע שוב. התשואה על האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים יורדת מתחת לזו הקצרה לשנתיים, וזאת לראשונה מאז שנת 2007. מדובר באיתות אזהרה לפני מיתון ומה שמעלה את מפלס הלחץ בשווקים.

משמעות המהלך היא כי ההשקעה באיגרות החוב לטווח הארוך עדיפה גם במחיר של תשואה נמוכה יותר מזו שמציעה האיגרת לטווח הקצר, למרות שלפי ההיגיון הריבית שאמורים המשקיעים לקבל על רכישת אג"ח לתקופה ארוכה יותר, אמורה להיות גבוהה יותר ככל שתקופת ההלוואה מתארכת, כפיצוי על נעילת כספם לתקופה ארוכה יותר, שבמהלכה תנאי השוק עשויים להשתנות. 

השילוב בין חשש מפני האטה גלובלית, מתיחות הסחר והאינפלציה הנמוכה בארה"ב, דוחף את המשקיעים לנכסים בטוחים, כמו האג"ח האמריקאיות, ומה שמוביל כעת לירידה חדה בתשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים לרמה של 1.628%, בעוד התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-2 שנים יורדת ב-2.2% לרמה של 1.632%. 

עקום התשואות מייצג את פער התשואות שנותנות איגרות החוב לטווח הקצר לבין אלו שמספקות איגרות החוב לטווח הארוך. העקום (הגרף) משקף את התשואה לפי מועד הפירעון של איגרות החוב, והפער שבין איגרות החוב לטווח של שנתיים, לבין זה של האג"ח ל-10 שנים מרכז את עיקר תשומת הלב. בדרך כלל, ההחזר למשקיעים בטווח הארוך גבוה מההחזר שנותנת איגרת החוב לטווח הקצר, ולכן העקום נוטה לטפס מעלה. לאחרונה, הפער בין התשואות הצטמצם - עד לכדי השתטחות העקום, וכעת להיפוכו.

מדובר במצב נדיר בשוק האג"ח בו ההשקעה באיגרות החוב לטווח הארוך עדיפה גם במחיר של תשואה נמוכה יותר מאשר זו שמציעה איגרת החוב הממשלתית לטווח הקצר, כך שהמשקיעים מסתפקים בריבית נמוכה יותר לטווח הארוך, בעוד שחוסר הוודאות לתקופה ארוכה שכזו, אמור לפצות על ההשקעה ולספק ריבית גבוהה יותר מזו של האג"ח לשנתיים.

המהלך משקף צפייה כי הריבית תרד בהמשך כאשר השוק חוזה האטה ואינפלציה נמוכה. במלים אחרות, המשקיעים צופים שהפד עומד להפחית את הריביות, ואכן, שוק ההון מתמחר כעת שש הפחתות ריבית בארה"ב במחזור הנוכחי, שלוש השנה ועוד שלוש ב-2020. לשם השוואה, בזמן ההודעה של פאואל על "התאמת" הריבית, השוק תמחר רק ארבע הורדות.

איתות האזהרה בשוק האג"ח הגיע עוד קודם בחודש מרץ האחרון, אז התשואה של האג"ח לעשר שנים ירדה אל מתחת לזו של האג"ח לשלושה חודשים. בשתי הפעמים שבהן עקומת התשואה התהפכה לפי רוב המדידות בלי מיתון, היו ב-1998 וב-1965-1966, אז הפד קיצץ ריביות ובכך נמנע מכניסה למיתון.

מוקדם יותר היום פורסמו שלל נתונים שליליים מכיוון הכלכלה העולמית, בהם נתון הצמיחה החלש בגוש האירו והתכווצות הפעילות הכלכלית בגרמניה ברבעון השני, מה שגרר את תשואות האג"ח הגרמניות לשפל.