גוגל | פיצ'ר

תחקיר מגזין "וויירד": כך הובילו מחאות עובדי גוגל למשבר אמון עם ההנהלה

יישומי בינה מלאכותית צבאיים, שיתוף-פעולה עם הצנזורה הסינית ועוד גרמו לעובדי גוגל לנהל מחאות בפרופיל גבוה בשנים האחרונות - נגד החברה עצמה • התחקיר מעלה כי העובדים נברו במאגרים פנימיים כדי לבדוק את טענות החברה, וכי ננקטו צעדים נגד מובילי המחאות

מחאת הנשים במטה החברה בקליפורניה / צילום: רויטרס
מחאת הנשים במטה החברה בקליפורניה / צילום: רויטרס

תחקיר מקיף של מגזין "וויירד" (WIRED) שפורסם שלשום (ג'), מיפה את מאחורי הקלעים של המאבקים שהובילו עובדי גוגל בשנים האחרונות, לאחר שיחות עם 47 עובדים בחברה בהווה ובעבר: הדמויות הבולטות, חוסר האמון הגובר בין העובדים לבכירים והאופן שבו התרבות שגוגל עצמה יצרה - שמאפשרת חופש פעולה רב וביטוי אישי - יצאה משליטת ההנהלה, שנכשלה שוב ושוב בלצפות משברים פנימיים.

התחקיר נפתח בתיאור מחאה של 1,000 עובדים שנערכה במטה גוגל בינואר 2017, נגד צו נשיאותי של טראמפ שאסר על כניסת מוסלמים לארה"ב. באירוע נראה שההנהלה והעובדים מאוחדים, אך לפי "וויירד" ההנהלה הבכירה העדיפה דווקא לא לנקוט עמדה בנושא, ונדחקה לכך בעקבות שיח ער בפורומים הפנימיים של החברה והשתתפותו של מייסד גוגל, סרגיי ברין, באירוע מחאה חיצוני. מאז העובדים רק הפכו ליותר אקטיביסטים - אך כבר לא הציגו חזית מאוחדת עם הבכירים, ולו למראית עין.

מהתחקיר עולה כי מאז, החלו להגיע הדלפות רבות מפורומים פנימיים. המגמה התחילה ממקרה ג'יימס דמור, מהנדס שהפיץ בקיץ 2017 מזכר פנימי בו טען כי מיעוט הנשים בתפקידי הנדסה קשור לסיבות ביולוגיות. המזכר הודלף, דמור פוטר והתכתבויות פנימיות, שמות ותמונות של עובדים שיצאו נגדו החלו להתפרסם בבלוגים ופורומים ימנים קיצוניים - מה שהוביל להטרדתם. לפי התחקיר, העובדים הרגישו שגוגל לא מגינה עליהם מחשש מתביעות.

ההדלפות המשיכו במחאה נגד פרויקט מייבן, חוזה עם הפנטגון לניתוח תמונות רחפנים, מצד עובדים שהתנגדו ליישומי AI צבאיים. כשקיום החוזה התגלה בקרב העובדים - הם החלו להפעיל לחץ פנימי על גוגל. ליז פונג-ג'ונס, מהנדסת שנהגה לתווך בין עובדים להנהלה, הביעה חששות מהפרויקט בעמוד גוגל+ הפנימי שלה - בפוסט שהודלף במהרה.

בנוסף להדלפות המתמשכות, ההתנגדות למייבן הצביעה על אובדן אמון העובדים, שבחנו מאגרי מידע בחברה ומצאו קוד ומיילים שהצביעו על סתירות לדברי ההנהלה - שהציגה את הפרויקט כקטן ולא מסוכן. לאחר שמרדית' וויטקר, מנהלת בגוגל קלאוד שפתחה עצומה לביטול הפרויקט, השתתפה בדיבייט פנימי בנושא, הסנטימנט בפורומים הפנימיים נטה לטובתה והחברה הודיעה לבסוף על אי חידוש החוזה. גם פרויקט דרגונפליי, מנוע חיפוש מצונזר לשוק הסיני, דווח בתקשורת ועורר התנגדות נוספת, ופגישה בנושא בין מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי לעובדים נעצרה כשאחד העובדים הדליף בלייב את הנעשה.

"וויירד" חשפו גם את מאחורי הקלעים של מחאת הנשים שנערכה בנובמבר האחרון, בה מחו 20 אלף עובדות נגד התנהלות החברה בנוגע להטרדות מיניות ואפליה. דיווח של ה"ניו יורק טיימס" על תרבות של טיוח תלונות בגוגל - בו נחשף כי אנדי רובין, מייסד אנדרואיד, פוטר עם פיצוי שמן של 90 מיליון דולר בעקבות תלונה של עובדת כי תקף אותה מינית - הצית את המחאה. המחאה נולדה מדיון בקבוצת מיילים אנונימית פנימית עם 4,000 חברות ששיתפו בסיפורים אישיים על הטרדות. קלייר סטייפלטון, מנהלת שיווק ביוטיוב, הציעה לרתום את הכעס לפעולה קולקטיבית. היא חברה לוויטקר ולמארגנות נוספות, אספה סיפורים, ניסחה דרישות, ואף סירבה להזמנה לפגישה עם הבכירות רות פורת, סמנכ"לית הכספים של אלפאבית; מנכ"לית יוטיוב סוזן ווייציצקי; ואיילין נאוטון, ראש מחלקת משאבי אנוש.

לפי "וויירד", המחאה אף גררה פעולות נגד המארגנות. לוויטקר נאמר לעזוב את חטיבת גוגל קלאוד, וסטייפלטון טוענת כי נאמר לה שתאבד מתחומי האחריות בתפקידה. השתיים פרסמו מכתב פתוח בסוף אפריל בו טענו לנקמנות נגדן, ומנהלים הכחישו את טענותיהן במיילים לכל מחלקות השיווק והענן. שתיהן התפטרו בסוף, ואיתן פונג-ג'ונס, שאף טוענת כי מחלקת משאבי האנוש ניסתה לגרום לה לעזוב לפני סוף תקופת ההתראה. 

מחאות מרכזיות של עובדי גוגל בשנתיים האחרונות

המחאה נגד פרויקט מייבן

● התנגדות לפיתוח טכנולוגיית בינה מלאכותית עבור הפנטגון
● גוגל שמרה את הפרויקט בסוד אפילו מהעובדים, אך הוא התגלה בחברה ולאחר מכן נחשף גם בתקשורת
● אלפי עובדים חתמו על עצומה נגד הפרויקט, שנפתחה בפברואר 2018

המחאה נגד פרויקט דרגונפליי

● התנגדות לפיתוח מנוע לחיפוש מצונזר עבור השוק הסיני
● הפרויקט עורר התנגדות של עובדים וגם התנגדות חיצונית של מחוקקים
● דווח בתקשורת באוגוסט 2018

מחאת הנשים

● החלה לאחר דיווח על בכירים שהטרידו ותקפו מינית ונשארו בחברה, או עזבו ופוצו בסכומים עצומים
● 20 אלף עובדי גוגל לקחו חלק במחאה מסביב לעולם
● דרשו שינוי מדיניות בנוגע לתלונות על הטרדות מיניות ואפליה
● נערכה בנובמבר 2018