סין מאיימת לנקוט בכל "הצעדים הנחוצים"; טראמפ קושר את הסכם הסחר בפתרון בהונג קונג

בהמשך לקיבוע המטבע מעבר ל-7 יואן לדולר חמש פעמים מאז הודעת טראמפ על הטלת מכסים, סין מאיימת לנקוט בצעדים נוספים • במקביל, טראמפ קושר את הסכם הסחר בפיתרון הומני לבעיה בהונג קונג

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

בהמשך להודעה של הממשל האמריקאי מוקדם יותר השבוע על החרגה והקלה במכסים הצפויים, סין איימה היום (ה') כי תנקוט בכל "הצעדים הנחוצים" נגד הטלת המכסים מצד ארה"ב. 

מאז ההודעה על כוונת טראמפ להטיל מכסים בגובה 10% על סחורות בהיקף של 300 מיליארד דולר, סין קיבעה את היואן חמש פעמים מעבר ל-7 יואן לדולר, כצעד מנע על מנת לעכל את המכסים, ולצד זאת נסוגה מההסכמות לרכוש סחורות חקלאיות מארה"ב. 

לאחר האיום הבוקר, סין ריככה את הטון והביעה תקווה כי הצדדים יגיעו לחצי הדרך ויישמו את ההסכמות שהושגו בפסגת ה-G20 באוסקה. מנגד, טראמפ קשר בשעה החולפת את הסכם הסחר מול הסינים בהגעה לפתרון אנושי בהונג קונג, נוכח ההפגנות שיצאו משליטה במרכז הפיננסי, שהביאו לשיתוק שדה התעופה ולתמונות של כוחות צבא סיניים העתידים לדכא בכוח את ההפגנות נגד חוק ההסגרה לסין.

טראמפ הבהיר בנוסף בציוץ בטוויטר, כי כאשר הציע הבוקר פגישה אישית עם הנשיא הסיני שי ג'ינפינג על מנת לנסות ולסייע במשבר בהונג קונג, הוא למעשה התכוון כי כדי לפתור את הבעיה נשיא סין יוכל להיפגש באופן אישי עם המפגינים.

המצב האבסורדי בו האיש החזק בעולם מנהל את קשרי החוץ במסרים לא ברורים בטוויטר, לצד ההתקפלות של ארה"ב מוקדם יותר השבוע, כאשר הוציאה מספר מוצרים מרשימת המכסים הצפויה, מחזקים את הערכה כי טראמפ מעוניין להגיע לסבב השיחות הבא כאשר ידו על העליונה, ומנגד לא מעוניין להביא לסחרור לפני תקופת בחירות, ובעיקר יעשה הכל על מנת לשלוט על גובה הלהבות. לצד זאת, גוברת הערכה כי הסינים מצידם מעוניינים למשוך את הזמן בתקווה שטראמפ לא ייבחר בסבב הבא. 

אתמול צייץ טראמפ כי בשיחת טלפון שנערכה מול הסינים נאמרו "דברים טובים", וכי הם "מעכלים את המכסים באמצעות פיחות היואן, ומזריקים כסף למערכת הפיננסית". לדבריו, הצרכן האמריקאי יהיה בסדר אם או בלי הטלת המכסים בספטמבר. זאת, למרות הערכות של חלק מהכלכלנים כי מלחמת הסחר כבר מחלחלת לכיסו של הצרכן האמריקאי. לצד המסרים הסותרים לאורך השנה וחצי האחרונות, צריך לזכור כי טראמפ האשים את סין באופן קדחתני עוד במירוץ לנשיאות, כאשר האיום מצד הכלכלה השנייה בעולם בגודלה על ארה"ב רק הולך וגובר מאז שנפתחה לעולם לפני כשלושה עשורים. 

מתיחות הסחר תופסת כעת את השווקים במצב רגיש, כאשר נתוני צמיחה חלשים פורסמו אתמול בגוש האירו ובגרמניה, והפילו את התשואות על האג"ח בעולם, בעוד המשקיעים מחפשים נכסים יציבים, גם במחיר של תשואה נמוכה. כך נרשם אתמול היפוך בעקום התשואות בין האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ל-10 שנים לעומת אלו לשנתיים, מה שמהווה סימן שעשוי להקדים מיתון, והבוקר התשואה על האג"ח ל-30 שנה נפלה לראשונה מתחת ל-2%.

מוקדם יותר היום וולמארט פרסמה דוחות טובים והעלתה את התחזיות, מה שעשוי לאשש את טענת הנשיא טראמפ כי הצרכן האמריקאי יסתדר עם או בלי העלאת המכסים על הסינים. לצד זאת פורסמו נתוני מאקרו חיוביים מצד הכלכלה האמריקאית, ונרגעה לפי שעה הנהירה לאג"ח האמריקאיות.