שיפור בתוצאות פועלים אי.בי.אי; מצטרפת להשקעה של עילדב בחברת המימון החוץ-בנקאי מלרן

חברת החיתום שסבלה מירידה חדה בהכנסות בשנת 2018, סגרה את הרבעון השני עם הכנסות של כ-19 מיליון שקל, והמניה התחזקה ב-7% • מלרן עוסקת במתן שירותי מימון לבתי עסק מהמגזר הערבי

עופר גרינבאום, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי חיתום והנפקות / צילום: איל יצהר
עופר גרינבאום, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי חיתום והנפקות / צילום: איל יצהר

העליות החדות בשוק האג"ח בחודשים האחרונים והתאוששות שוק ההנפקות תרמו לשיפור בתוצאות חברת החיתום פועלים אי.בי.אי ברבעון השני של השנה. החברה סגרה את הרבעון עם הכנסות של כ-19 מיליון שקל. בהשוואה לתוצאות הרבעון הראשון, ההכנסות עלו ב-58% אבל עדיין היו נמוכות יותר ב-5% לעומת הרבעון המקביל ב-2018. הרווח הנקי ברבעון שחלף הסתכם ב-7 מיליון שקל, זינוק של 55% לעומת הרבעון הקודם, אך ירידה של 3% לעומת הרווח ברבעון המקביל.

החברה סבלה מירידה חדה בהכנסות בשנת 2018, בעיקר על על רקע הנסיגה בהנפקות החוב עתירות העמלות של חברות נדל"ן זרות בתל-אביב.

בסיכום מחצית השנה הראשונה התמונה חיובית פחות: פועלים אי.בי.אי רשמה במהלכה ירידה של 23% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2018, לרמה של כ-31 מיליון שקל. הרווח הנקי שלה הצטמק ב-26% ועמד על כ-11.5 מיליון שקל. במהלך המחצית, השתתפה החברה בניהול 70 הנפקות, בהן גויסו כ-20 מיליארד שקל, לעומת 57 הנפקות בתקופה המקבילה אשתקד. חמש עסקאות אותן הובילה החברה הניבו לה יותר מ-70% מהיקף ההכנסות במחצית השנה, כש-38% מההכנסות נבעו מעסקאות הקשורות לבנק הפועלים (המחזיק בכ-29% מההון לצד בית ההשקעות אי.בי.אי המחזיק ב-30.5%). במקביל לדוחות הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 7 מיליון שקל.

המשקיעים אהבו את הדוחות ומניית החברה רשמה היום עלייה של 7% והשלימה התקדמות של 32% מתחילת השנה. שוויה של החברה הגיע לכ-182 מיליון שקל. פועלים אי.בי.אי, בניהולו של ירון מוזס, פועלת בשוק החיתום באמצעות החברה הבת, פועלים אי.בי.אי חיתום והנפקות, המנוהלת על ידי עופר גרינבאום ושי נבו.

במקביל לפרסום הדוחות עדכנו בפועלים אי.בי.אי כי דירקטוריון החברה אישר את התקשרותה עם החברה הציבורית עילדב השקעות (המשקיעה במניות פועלים אי.בי.אי) ועם החברה הפרטית מלרן, הפועלת בתחום האשראי החוץ-בנקאי במגזר הערבי. 

עילדב, שנמצאת בשליטת היו"ר רוני שטרנבך, חתמה לפני כחודש על הסכם לרכישת נתח של 25% ממניות מלרן, שנמצאת בשליטת ריאן מואנד, תמורת 21 מיליון שקל (בעיקר בדרך של הלוואה המירה) ומתן הלוואה נוספת של 17 מיליון שקל.

על פי ההתקשרות הנוכחית מעבירה עילדב לפועלים אי.בי.אי חלק מזכויותיה וחובותיה בעסקה עם מלרן בהיקף כולל של 9.1 מיליון שקל: הזכויות והחובות בקשר עם חלק מהסכם הלוואה ההמירה בהיקף של 2.1 מיליון שקל (מחיר ההמרה המשקף למלרן שווי של 84 מיליון שקל) ובקשר עם חלק מהסכם ההלוואה הנוספת למלרן, בהיקף של 7 מיליון שקל (החלק המומחה). 

מלרן עוסקת החל בשנת 2008 במתן שירותי מימון לבתי עסק מהמגזר הערבי (B2B), בעיקר בדרך של ניכיון ממסרים דחויים וגם מתן אשראי למימון נדל"ן ורכש ציוד מכני הנדסי. למועד זה תיק האשראי של מלרן מסתכם בסך של כ-300 מיליון שקל. הונה העצמי של מלרן לאחר המרת ההלוואה ההמירה צפוי לעלות על 51 מיליון שקל. בשנת 2018 רשמה מלרן רווח נקי של כ-12.5 מיליון שקל.

תוצאות פועלים איביאי ברבעון השני במיליוני שקלים
 תוצאות פועלים איביאי ברבעון השני במיליוני שקלים

פועלים אי.בי.אי מתאוששת מהמשבר

פועלים אי.בי.אי חוותה משבר לא קל בשנתיים האחרונות, כשבספטמבר 2017 נחתה על החברה מכה קשה. צמד יועצי ההנפקות הזרות, רפי ליפא וגל עמית, ששיתוף הפעולה הפורה עימם (על רקע הגל הגואה של הנפקות חברות הנדל"ן האמריקאיות) הניב לפועלים אי.בי.אי את עיקר ההכנסות והרווחים בשנים 2016-2017, הודיע אז על הפסקת שיתוף הפעולה בין הצדדים. בד בבד, הודיע המנכ"ל הוותיק והמוערך של חברת החיתום, ארז גולדשמידט, על עזיבתו לטובת הקמת חברת חיתום חדשה יחד עם ליפא ועמית, ואליו הצטרפו גם הסמנכ"לים אילן מוסנאים ונדב זיו.

בתגובה מהירה לעזיבות ביצעה פועלים אי.בי.אי מהלך מפתיע משל עצמה, כש"חטפה" לחברה המתחרה, לאומי פרטנרס חתמים, את בכיריה שלה - המנכ"ל עופר גרינבאום והסמנכ"ל שי נבו, שמונו בינואר אשתקד לתפקידי המנכ"ל והסמנכ"ל בפועלים אי.בי.אי.

מניית החברה, אגב, נסחרת במחיר הנמוך ביותר מ-50% לעומת השיא אליו הגיעה באמצע אוגוסט 2017, לפני הפסקת שיתוף הפעולה עם ליפא ועמית, עזיבת גולדשמידט והתייבשות מכרה הזהב של הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות.