אלביט גברה על רפאל: תספק מערכות הגנה לנגמ"שים של צה"ל בכ-250 מיליון שקל

במסגרת ההליך שהושלם באחרונה, מינהל הרכש של משרד הביטחון בחר במערכת מסוג חץ דורבן של אלביט מערכות יבשה – תעש • מערכת חץ דורבן פותחה ע"י תעש מערכות, אך החברה הופרטה בסוף 2018 ונמכרה לאלביט

אודי ורד/ צילום: איל יצהר
אודי ורד/ צילום: איל יצהר

אלביט מערכות גברה על רפאל במכרז של משרד הביטחון לאספקה של מערכות להגנה אקטיבית על הנגמ"שים הגלגליים החדשים מסוג איתן ועל הדחפורים המשמשים את צה"ל. במסגרת ההליך שהושלם באחרונה, מינהל הרכש של המשרד בחר במערכת מסוג חץ דורבן של אלביט מערכות יבשה - תעש. גורמים בשוק הביטחוני העריכו את היקף העבודות שיוזמנו מאלביט  בכ-250 מיליון שקל על פני תקופה של עשור.

מערכת חץ דורבן פותחה על ידי תעש מערכות, אך החברה הופרטה בסוף 2018 ונמכרה לאלביט. מול מערכת חץ דורבן, רפאל קידמה במהלך המכרז את מערכת משלה, המבוססת על מעיל רוח ומשמשת מזה מספר שנים להגנה על חלק מהטנקים והמשוריינים צה"ל מפני פגיעות של טילים נגד טנקים.

חץ דורבן על נגמ"ש איתן  / צילום: דוברות משרד הביטחון
 חץ דורבן על נגמ"ש איתן / צילום: דוברות משרד הביטחון

במשרד הביטחון אמרו היום (ג') כי הדרישות המבצעיות שקבע צה"ל למערכת ההגנה האקטיבית לנגמ"שי איתן ולדחפורים מסוג D-9 היו שונות מהדרישות שהוא קבע להגנה על הטנקים ועל נגמ"שי נמ"ר שבשירותו וזאת בשל הגדרתו של הנגמ"ש החדש איתן כרק"מ קל.

משקלו של האיתן הוא כ 30 טון והוא מפותח על ידי משרד הביטחון, באמצעות מינהלת טנק המרכבה. בכוחו לשאת 13 לוחמים והוא מצויד מערכות מיגון מהטובות בעולם. הוא מצויד גם בצריחון לא מאויש עם תותח בקוטר 30 מ"מ ואמצעי חישה ותצפית. האיתן צפוי להחליף בהדרגה את הנגמ"שים המיושנים המשמשים את יחידות החי"ר של צה"ל מסוג M-113 .

במבצע "צוק איתן" מקיץ 2014 בעזה נמתחה ביקורת חריפה על הצבא ועל משרד הביטחון בשל הפעלת הנגמ"שים המיושנים באזורי לחימה ברצועה. באחד המקרים, נורה טיל נגד טנקים לעבר נגמ"ש מסוג זה במהלך לחימה בסג'עיה והלוחמים שהיו בתוכו נהרגו.

הבחירה של משרד הביטחון במערכת ההגנה של אלביט באה זמן קצר לאחר שצבא היבשה של ארה"ב בחר בחץ דורבן כאמצעי שישמש להגנה אקטיבית על נגמ"שי הברדלי שלו.

מדובר במערכת שמבוססת על חיישנים אלקטרו אופטיים, במכ"ם מעקב, במשגרים ובאמצעים ייעודיים המאפשרים ניטרול של טילים שנורים לעבר המשוריין הממוגן במרחק רב ובטוח ממנו. המערכת מסוגלת לספק לכלי שעליו היא מגנה הגנה היקפית מלאה, והיא פועלת בשטחים פתוחים ובשטחים אורבניים. מידותיה של מערכת חץ דורבן קטנות וכך גם משקלה, באופן שמקל על התאמתה לסוגים שונים של כלים משוריינים: "ההחלטה של משרד הביטחון להעדיף את חץ דורבן מצטרפת לעניין הגובר במערכת הגנה אקטיבית מסוג זה מצד צבאות מודרניים רבים בעולם, שמעוניינים לשפר את יכולות ההגנה על הכלים המשוריינים שלהם", אמר בהתייחס לזכייה מנכ"ל חטיבת היבשה ותעש של אלביט מערכות, אודי ורד.

תעש, עוד לפני שנרכשה על ידי אלביט, ניסתה לקדם כבר לפני מספר שנים את מכירת חץ דורבן לצה"ל שחיפש מערכת להגנה אקטיבית לטנקי המרכבה שלו. אלא שמשרד הביטחון החליט להתקין על הטנקים את מערכת מעיל רוח של רפאל.