שר הכלכלה: הסתיים המו"מ עם דרום קוריאה להסכם אזור סחר חופשי

רה"מ בנימין נתניהו הודיע אתמול כי ישתתף בחתימה, אך עם הודעת היועמ"ש כי מדובר רק בטקס סיום המו"מ ולא בחתימה על ההסכם סחר, ביטל את הגעתו

שרת הסחר הדרום-קוריאנית יו מיונג-הי ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן / צילום: יוסי זמיר
שרת הסחר הדרום-קוריאנית יו מיונג-הי ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן / צילום: יוסי זמיר

שר הכלכלה אלי כהן כינס היום (ד') "טקס סיום משא-ומתן להסכם אזור סחר חופשי" עם דרום קוריאה. מדובר במעמד מוזר, כיוון שברוב המקרים לא מכנסים טקסים לסיום משא-ומתן, אלא חותמים על הסכמים בין מדינות. כך למשל בינואר 2019 חתם שר הכלכלה על הסכם סחר עם אוקראינה, אך לא נערך באותה ההזדמנות טקס סיום משא-ומתן.

המשא-ומתן בין ישראל לדרום קוריאה מתנהל מזה שלוש שנים. הדרום-קוריאנים עמדו על החרגת אזורי יהודה ושומרון, רמת הגולן ומזרח ירושלים מן ההסכם, כך שהקלות המכסים והתעריפים לא יוענקו ליצוא של מוצרים ושירותים של חברות הממוקמות באזורים אלה.

בראשית הקיץ תכנן ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לביקור רשמי בקוריאה הדרומית ולקיים באותו המעמד חתימה על ההסכם, אך התוכנית הזו לא יצאה לפועל. הביקור בקוריאה אמור היה להיערך תוך עצירה נוספת ביפן, וגם זו לא התקיימה בסופו של דבר. 

בהודעת משרד הכלכלה היום נאמר כי מדובר בהיסטוריה: "ישראל ודרום קוריאה הכריזו על סיום המשא-ומתן המשותף להסכם אזור סחר חופשי, במעמד שרת הסחר הדרום-קוריאנית יו מיונג-הי ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן".

לפי הודעת משרד הכלכלה, ההסכם צפוי להעניק יתרון תחרותי ולהקל על פעילות היצואנים הישראלים בשוק הקוריאני ובכך לחזק את היצוא הישראלי. "עם כניסתו של ההסכם בין ישראל לקוריאה הדרומית לתוקף, עתידות לחול הפחתות מכסים הדדיות על מוצרים מיובאים ומיוצאים, לצד שיפור והקלת הסחר במגוון תחומים נוספים כגון שירותים, השקעות ותקינה".

עם זאת, כאמור, מוצרים ושירותים של חברות מרמת הגולן, מיהודה ושומרון וממזרח ירושלים לא ייכללו בהסכם, וכדי לאפשר להם תחרות הוגנת, ממשלת ישראל תשפה את אותן חברות בשיפוי מתוך תקציב המדינה על ההפסד.

היקף הסחר בין ישראל לקוריאה הדרומית בשנת 2018 הסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר, גידול של מעל ל-15% לעומת שנת 2017.

בהסכם מפורטות הטבות על יצוא דשנים מישראל, כאשר המכס עבור הדשנים ירד מ-6.5% ל-0%. ביצוא יין ירדו המכסים מ-15% ל-0%; ביצוא של מוצרי טיפוח ואיפור מסוימים ירד המכס מ-6.5% ל-0%; ובמערכות לניטור וצילום רפואיות ירד המכס מ-8% ל-0%.

המכסים על יבוא רכבים מישראל לדרום קוריאה ירדו מ-7% ל-0%; המכסים על יבוא מקררים ומקפיאים ירדו מ-12% ל-0%; ובמכונות לתעשייה, קונסולות משחק, אמבטיות וכיורים ירדו המכסים מ-12% ל-0%.

שר הכלכלה כהן אמר היום: "הסכם הסחר החופשי עם קוריאה הדרומית הוא הסכם היסטורי, שכן לראשונה נחתם הסכם עם מדינה ממזרח אסיה אשר נמנית בין המעצמות הכלכליות המובילות בעולם".

היועמ"ש: זה לא הסכם, אלא רק טקס סיום משא-ומתן; הממשלה הבאה תוכל לשנות את ההסכם

כאמור, היום לא נחתם ההסכם, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי מדובר אך ורק בטקס סיום משא-ומתן, ולא בהסכם שיכבול את ידיה של הממשלה הבאה.

הודעת היועץ המשפטי לממשלה הגיעה לאחר פנייתו של ח"כ צביקה האוזר (כחול לבן), שטען כי ההסכם מפלה את החברות הישראליות הפועלות ביהודה ושומרון, רמת הגולן ומזרח ירושלים; וכי הוא מהווה הפרה של חוק החרם. 

בתשובת היועץ המשפטי לממשלה נכתב: "אין בכוונת ממשלת ישראל לחתום על הסכם סחר חופשי, אלא על-פי משרד הכלכלה עתיד להתקיים טקס במעמד ראש הממשלה, שר הכלכלה ושרת הסחר של דרום קוריאה, במסגרתו יחתמו על הצהרת על סיום המשא-ומתן. משכך, אין בטקס זה כדי לכבול את ידי הממשלה הבאה, אם תחליט לשנות את ההסכם".

עוד נכתב בהודעת היועץ המשפטי לממשלה כי בכל הנוגע לתחולתו הטריטוריאלית של ההסכם, "מדובר בהחלטה במישור המדיני ולא המשפטי, המצויה בלב סמכותה של הממשלה, ולא מצאתי טעמים משפטיים להתערב בכך". מנדלבליט אף ציין כי אין בהסכם קריאה לחרם במובן של חוק החרם, וזאת על אף החרגת אזורים מסוימים במדינה.