כך משתמשים בפייסבוק עוקפים את איסור מכירת הנשק בפלטפורמה

לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", משתמשים מצליחים למכור כלי נשק דרך פלטפורמת מרקטפלייס ע"י פרסום של קופסה או תיק עבור כלי נשק בתמחור מנופח

נשק / צילום: שאטרסטוק
נשק / צילום: שאטרסטוק

לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", משתמשים שונים בפייסבוק מצליחים למכור כלי נשק דרך פלטפורמת מרקטפלייס, למרות שהמכירה אסורה לפי מדיניות החברה. הם מצליחים לעקוף את האיסור על ידי פרסום שהם מוכרים קופסה או תיק עבור כלי נשק ולא את הנשק עצמו, ומתמחרים את האביזר במחיר מנופח. אותה שיטה הפכה לשם קוד עבור מי שמעוניין לרכוש כלי נשק בפלטפורמה, ובשלב הבא המוכר והקונה הפוטנציאלי עוברים להתכתב בהודעות פרטיות, בהן המוכר יכול לתאר את המוצר האמיתי שהוא מוכר ולסגור את העסקה.

מרקטפלייס היא פלטפורמה לקניות יד שנייה בין משתמשי פייסבוק. לפי פייסבוק, אחד מכל שלושה אנשים בארה"ב מבקר את המרקטפלייס מדי חודש. בדיקה שערכה חברת ניתוח הרשתות החברתיות Storyful עבור "וול סטריט ג'ורנל" מצאה כי בתחילת החודש, חיפוש של תיקים לאקדחים במרקטפלייס העלה עשרות תיקים במחירים מופקעים בעשר ערים מרכזיות בארה"ב. מחיריהם נעו בין 300 ל-2,000 דולר עבור מוצרים שמחירם לרוב עומד על 20-50 דולר.

ה"וול סטריט ג'ורנל" יצרו קשר עם חלק מאותם מוכרים, בהם מוכר מהעיר לינקולנטון בצפון קרוליינה שפרסם תמונה של תיק לאקדח שמחירו בשוק 30 דולר, וביקש עבורו 950 דולר. בראיון עם ה"וול סטריט ג'ורנל" שנערך דרך אפליקציית הצ'ט של פייסבוק, מסנג'ר, הסביר כי למעשה הוא מציע למכירה רובה חצי אוטומטי. לדבריו הוא קיבל מעל 30 פניות תוך שעתיים מפרסום המודעה.

מפייסבוק נמסר ל"וול סטריט ג'ורנל" בתגובה לדיווח כי החברה פועלת באופן מיידי נגד משתמשים שנתפסים מוכרים נשק במרקטפלייס ומסירה תכנים שמפרים את המדיניות שלה. היא לא הגיבה באופן ישיר לגבי השימוש בפרסום תיקים ואביזרים כשם קוד כדי למכור נשקים.

ב-2016 פייסבוק אמרה כי תחסום מכירות פרטיות של נשק בפלטפורמה בעקבות מכירות של נשקים שנעשו דרך קבוצות פרטיות בפלטפורמה. מאוחר יותר באותה שנה, החברה השיקה את המרקטפלייס ומשתמשים החלו להשתמש בו כדי למכור נשק וסמים. בעקבות זאת, פייסבוק פרסמה התנצלות והצהירה כי תסיר פרסומים כאלו.