ויה הישראלית תסיע את תלמידי ניו יורק תמורת 36 מיליון דולר

חברת שיתוף הנסיעות הישראלית נבחרה להפעיל את מערך הסעות התלמידים של עיריית ניו יורק בחוזה למשך חמש שנים • מערכת החינוך של העיר ניו-יורק נחשבת לגדולה ביותר בארה"ב: אגף החינוך אחראי להסעתם של כ-150 אלף תלמידי החינוך ממלכתי והחינוך המיוחד בעיר ב-9,000 מסלולי הסעה

דניאל רמות ואורן שובל, מייסדי ויה / צילום: דור מלכה
דניאל רמות ואורן שובל, מייסדי ויה / צילום: דור מלכה

חברת שיתוף הנסיעות הישראלית ויה (Via), המפתחת ומפעילה תחבורה ציבורית חכמה, נבחרה להפעיל את מערך הסעות התלמידים של עיריית ניו יורק. במסגרת ההסכם עם אגף החינוך העירוני, ויה תספק מערכת לניהול ההסעות למשך חמש שנים תמורת 36 מיליון דולר, כך מסרו אמש (ד') נציגי אגף החינוך של ניו יורק לכלי תקשורת מקומיים.

הפלטפורמה של ויה מיועדת לקבוע את מסלולי ההסעה באופן אוטומטי על ידי שיכלול מסלול הנסיעה היעיל ביותר עם ביקוש הנוסעים. המערכת הותאמה לצרכי ניהול הסעות תלמידים, והיא כוללת אפשרות מעקב ושולחת עדכונים בזמן אמת להורים אודות אילו תלמידים עלו על ההסעה והגיעו ליעדם.

מערכת החינוך של העיר ניו-יורק נחשבת לגדולה ביותר בארה"ב. אגף החינוך של העיריה אחראי להסעתם של כ-150 אלף תלמידי החינוך ממלכתי והחינוך המיוחד בעיר, ב-9,000 מסלולי הסעה. 9,000 האוטובוסים המסיעים את התלמידים מופעלים על ידי 60 חברות פרטיות שונות. בעלות של למעלה ממילארד דולר, לפי בכירים באגף החינוך.

לפי אתר החדשות nydailynews, בשלושת הימים הראשונים של שנת הלימודים האחרונה, הגיעו אל העירייה 27 אלף תלונות בגין עיכובים, הסעות שלא הגיעו וחוסר מענה מצד החברות הללו. בינואר, חקיקה עירונית המחייבת התקנת GPS בכל אוטובוס הסעות נכנסה לתוקף וההתקנות החלו. ההסכם החדש עם ויה אמור לספק פתרון חלופי לבעיות הללו, בשילוב עם אכיפה מוגברת במסלולי תחבורה ציבורית בעיר.

"באמצעות השותפות שלנו עם ויה, תהיה לנו בקרוב אפליקציה ברמה הגבוהה ביותר עבור משפחות למעקב אחר האוטובוסים וקבלת עדכונים בזמן אמת", נמסר בהודעת ויה מטעם מנהל אגף החינוך של ניו-יורק ריצ'ארד קראנזה. "תחבורה בטוחה ואמינה היא קריטית עבור כל משפחה ואנו מחוייבים להפעיל את השירות באופן מיטבי השנה".

כיום ויה פועלת ביותר מ-50 ערים וביותר מ-20 מדינות, בהן ארה"ב, אנגליה, גרמניה ואוסטרליה. החברה אף מפעילה בישראל פיילוט של תחבורה ציבורית שיתופית ביחד עם חברת דן שנקרא Bubble. במסגרת הפיילוט, המשתמשים יכולים להזמין את השירות באמצעות אפליקציה ייעודית של ויה, כדי שמיניבוס של דן יגיע לאסוף אותם בנקודת איסוף קרובה הנקבעת בזמן אמת לפני תנאי התנועה והביקוש. השירות פועל בחלקים מתל אביב וערי האיזור מאז תחילת השנה, אך בינתיים המיניבוסים נוסעים בתפוסה נמוכה ברוב שעות הפעילות.