טראמפ הבוקר: ייתכן כי תוכנית השלום תפרסם לפני הבחירות

לפני שבוע אמר נשיא ארה"ב כי תוכנית השלום תתפרסם רק אחרי הבחירות בישראל

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר הבוקר (ב'), במהלך פסגת G7 המתקיימת בצרפת, כי ייתכן שיפרסם את תוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים עוד לפני הבחירות בישראל. נזכיר כי רק לפני כשבוע אמר נשיא ארה"ב כי תוכנית השלום תתפרסם רק אחרי הבחירות בישראל

הפרק הכלכלי של התוכנית פורסם בחודש יוני במהלך "סדנאות לשגשוג" בהובלת ג'ראד קושנר, אך הפלסטינים החרימו את האירוע באופן מוחלט, והאמריקאים הצליחו למשוך לשם רק מספר אנשי עסקים פלסטינים, שחששו להיחשף.

הכוונה המקורית של צוות המזרח התיכון בבית הלבן - ג'ראד קושנר, ג'ייסון גרינבלט והשגריר לישראל דיוויד פרידמן - הייתה לפרסם את החלק הכלכלי בראשית הקיץ ותוך כמה חודשים לפרסם את החלק הפוליטי, אולם הבחירות בישראל, כאשר בנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, טרפו את הקלפים. בבית הלבן חשבו להתחשב בנתניהו ולא להטיל עליו מעמסה פוליטית נוספת עם פרסום תוכנית שלום שעשויה להרחיק ממנו את הימין הישראלי, וכך המסרים מן הבית הלבן היו שהחלק הפוליטי של תוכנית השלום יידחה עד אחרי הקמת ממשלה בישראל, כלומר סביב נובמבר 2019.

כעת טראמפ שינה את הכיוון. במהלך האירוע בעיר ביאריץ בצרפת אמר נשיא ארה"ב כי להערכתו ישראל תשמח לעשות הסכם שלום עם הפלסטינים. הוא הוסיף כי לדעתו הפלסטינים ישמחו לקבל בחזרה את הסיוע האמריקאי תמורת שלום עם ישראל. "הפלסטינים ירצו לקבל את הסיוע הכספי שלנו שוב ולעשות עסקה", הוא אמר.

בחלק הכלכלי של התוכנית, אשר נדון בסדנה הכלכלית שיזם הבית הלבן במנאמה, בירת בחריין, צוין כי בעתיד יגויסו תרומות בסך 50 מיליארד דולר ממדינות ומשקיעים, כש-28 מיליארד דולר מתוכם יועברו לרשות הפלסטינית ולרצועת עזה, 7.5 מיליארד דולר יועברו לירדן, 9 מיליארד דולר למצרים ו-6 מיליארד דולר ללבנון.