הודות לביטול המלצות וינוגרד ולשוק ההון החיובי: מחצית שיא למנורה מבטחים

הקבוצה סיכמה את ששת החודשים הראשונים של 2019 עם רווח כולל של כ-441 מיליון שקל, גידול של 546% ביחס למחצית המקבילה אשתקד • ברבעון השני רשמה החברה גידול של כמעט 350% ברווח, שהסתכם בכ-239 מיליון שקל • במקביל לדוחות הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד בסך של 50 מיליון שקל

ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: איל יצהר
ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: איל יצהר

החלטת ביהמ"ש העליון הנוגעת לחישוב זכויות המבטחים בביטוחי החבויות, לצד הגאות בשוקי ההון, הובילו את מנורה מבטחים להציג תוצאות שיא במחצית הראשונה של 2019. מנורה מבטחים, שמחזיקה בשלושה מותגי ביטוח ופיננסים מובילים: מנורה מבטחים ביטוח, קרן הפנסיה שבעבר הייתה מבטחים החדשה וחברת הביטוח שומרה, סיכמה את ששת החודשים הראשונים של השנה עם רווח כולל של כ-441 מיליון שקל, גידול של 546% ביחס למחצית המקבילה אשתקד. ברבעון השני רשמה החברה גידול של כמעט 350% ברווח, שהסתכם בכ-239 מיליון שקל. במקביל לפרסום הדוחות הכריז דירקטוריון החברה על חלוקת דיבידנד בסך של 50 מיליון שקל.

דוחות מנורה מבטחים מלמדים על ירידה ניכרת של יותר מ-6% בפרמיות שגבתה החברה ממבוטחים בתחומי ביטוחי הרכב, הן בתחומי הרכב חובה והן בתחומי הרכב רכוש (הביטוח המקיף וביטוח צד ג'). עם זאת, מעצם היותה חברת ביטוח רכב החובה השנייה בגודלה במשק נכון לסוף הרבעון הראשון השנה, מנורה מבטחים נהנית יותר מאחרות מביטול הגדלת הרזרבות בעקבות יישום המלצות ועדת וינוגרד על ידי ביטוח לאומי. נזכיר כי הוועדה הביאה להפחתת ריבית ההיוון שבאמצעותה מחשבים את זכויות המבטחים בביטוחי החבויות, דבר שהביא להגדלה ניכרת של הרזרבות של חברות הביטוח בתחומי ביטוח אלה. אולם, לאחרונה ביהמ"ש העליון אימץ המלצות ועדת קמיניץ שלפיהן ריבית ההיוון תישאר על 3% ולא תרד ל-2%, ולכן החברות משחררות עתה עתודות, דבר שמתגלגל ישירות להגדלת רווחיהן.

עד כמה מנורה מבטחים נהנתה מביטול השפעות וינוגרד? מנורה מבטחים מדווחת כי שיחררה עתודות בהיקף כולל של כ-216 מיליון שקל לפני מס, דבר שהגדיל בסכום האמור את רווחיה לפני מס. מהיכן עוד הגיעו השינויים ברווח של מנורה מבטחים במחצית ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, מעבר לשחרור העתודות שנאספו בעבר בגלל המלצות וינוגרד? בראש ובראשונה העליות בשוקי ההון הובילו לגידול בהכנסות מהשקעות וגם לעלייה במרווח הפיננסי בתחום ביטוח החיים וביטוח הבריאות, דבר שסחף מעלה את הרווחים.

מנגד, במחצית הראשונה חלה ירידה בריבית חסרת סיכון, שהובילה להגדלת עתודות בהיקף של כ-129 מיליון שקל, ולהקטנה של הרווח לפני מס בהתאם. זאת לעומת שחרור עתודות של 44 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד בגלל שינויים שחלו אז בריבית. בנוסף, מנורה מבטחים הגדילה את העתודות שלה במחצית הנוכחית בכ-34 מיליון שקל, בשל טיוטת חוזר עדכון לוחות התמותה.

כך או כך, מול הירידה בפרמיות בביטוחי הרכב, מנורה מבטחים מציגה ירידה בפרמיות החד פעמיות בביטוח חיים, אך עלייה בפרמיות השופטות בביטוחי החיים וגידול דו ספרתי בפרמיות בביטוחי הבריאות.

שיפור ברווח בחיסכון לטווח ארוך ובביטוח הכללי

בבחינת הרווחיות לפני מס של מגזרי הפעילות, עולה כי בתחום ביטוחי הבריאות ההפסד במחצית הצטמק ביחס לשנה שעברה, בעוד שבחיסכון לטווח ארוך ובביטוח הכללי הרווח רשם שיפור ניכר של 72% ושל 348% בהתאמה. אחת הסיבות להתחזקות של תוצאות החיסכון לטווח ארוך היא עוגן הפנסיה של מנורה מבטחים, שמחזיקה בפעילות הפנסיה החדשה הגדולה בישראל. פעילות זו הניבה למנורה מבטחים רווח לפני מס של 90 מיליון שקל במחצית, גידול של כ-15% ביחס למחצית המקבילה אשתקד. זאת בצל התחרות הגוברת בתחום הפנסיה החדשה, שם פעילים ארבעה בתי השקעות שנבחרו על ידי המדינה כברירת המחדל הזולה ביותר עבור הציבור הרחב.

קבוצת מנורה מבטחים עוסקת לא רק בפיננסים וביטוח כי אם גם בתחומי האשראי החוץ בנקאי, הנדל"ן והאנרגיה הסולארית. ביחס לתחום האחרון פירטה מנורה מבטחים בדוחותיה כי מנורה מבטחים אנרגיה ניגשה באמצעות תאגידים מוחזקים שלה למכרזי רשות החשמל להקמת אתרים סולאריים לייצור חשמל, כשבאפריל וביוני השנה היא זכתה במכרזים בהיקף 230 מגוואט. על פי החברה היקף ההשקעה הצפוי על ידי מנורה מבטחים אנרגיה בפרויקטים במהלך השנים הקרובות מוערך בסך מצטבר של כ-80 מיליון שקל, כאשר היקף הערבויות שניתנו עד כה עומד על 27.6 מיליון שקל.