שר האוצר לשעבר יגאל כהן-אורגד נפטר בגיל 81

כהן-אורגד כיהן בתפקידו האחרון כנגיד אוניברסיטת אריאל בשומרון, אחרי שבמשך שנים שימש כיו"ר הוועד הפועל של המכללה האקדמית ופעל רבות להפכה ממכללה לאוניברסיטה

יגאל כהן-אורגד / צילום: אוניברסיטת אריאל
יגאל כהן-אורגד / צילום: אוניברסיטת אריאל

חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר יגאל כהן-אורגד נפטר בגיל 81. כהן-אורגד כיהן בתפקידו האחרון כנגיד אוניברסיטת אריאל בשומרון, אחרי שבמשך שנים שימש כיו"ר הוועד הפועל של המכללה האקדמית ופעל רבות להפכה ממכללה לאוניברסיטה.

כהן-אורגד נולד בתל-אביב, למד בתיכון עירוני ב' והיה חבר בתנועת הנוער "בני האצ"ל" של תנועת החירות, שבהמשך התמזגה לנועה בית"ר. הוא למד כלכלה, חינוך ומינהל עסקים וסיים תואר שני באוניברסיטה העברית.
כהן-אורגד כיהן כחבר כנסת בין השנים 1977-1988, שנתיים מהן שימש עשר האוצר בממשלת שמיר הראשונה.

כהן-אורגד כיהן כחבר כנסת החל משנת המהפך הפוליטי 1977, עת עלה הליכוד לשלטון בראשות מנחם בגין ז"ל. הוא מונה לתפקיד שר האוצר בממשלת שמיר הראשונה בשנת 1983.

לחיים הפוליטיים הוא נכנס עם השם יגאל כהן, אך כדי לבדל בינו לבין חבר כנסת מן הליכוד, יגאל כהן מתל-עדשים, הוא הוסיף את השם "אורגד" כשם משפחה נוסף. אורגד הם ראשי-התיבות של שמות ארבעת ילדיו.

כהן-אורגד החליף במשרד האוצר את יורם ארידור, לאחר ביקורת שספג האחרון על תוכנית ה"דולריזציה". הוא נכנס לתפקיד בתקופה כלכלית סוערת ומורכבת. האינפלציה דהרה, והכלכלה הישראלית הייתה על פי תהום. הציבור הישראלי הסתער על הבנקים בניסיון לרכוש מטבע חוץ, וכך ארידור היה זה שהציע להנהיג "דולריזציה" - הצמדה מלאה של המטבע הישראלי לדולר. ב-11 חודשי כהונתו של כהן-אורגד זינקה האינפלציה מ-250% לכ-450%.

בראיון לעיתון "מעריב" לפני כשנה אמר כהן-אורגד: "ראיתי את עצמי כמי שנקרא לשכב על הגדר כדי לבלום את התרסקות הכלכלה הישראלית. כאשר השפל היה בשיאו, היה צורך דחוף בצמצום הגירעון במאזן התשלומים תוך פגיעה ברמת החיים של האוכלוסייה עד כדי הורדה ב־10% בקירוב. במקביל הצלחנו לצמצם במיליארדים את היבוא ולהביא להאצת היצוא, לאחר שדשדש שנים במקום. מהלכים נחושים אלה שנעשו בזמן קצר אכן הכבידו מאוד את האינפלציה. הקדמת הבחירות בגלל מפלגת תמ"י הקטנה לא אפשרה לנו להוציא לפועל את מדיניות הייצוב שהתחלנו לתכנן".

אחרי סיום כהונתו בכנסת כהן-אורגד שימש כיו"ר מועצת המנהלים של חברת אית"ם, דירקטור בבנק לאומי, ובתעשיות לייזר, עץ לבוד, בזק וחברת החשמל.

בינואר 2001 הטיל השופט עליו השופט דוד רוזן 150 שעות עבודות לשירות הציבור ללא הרשעה, לאחר שהואשם בעבירות מרמה, זיוף, קשירת קשר ורישום כוזב במסמכי תאגיד. כהן-אורגד הודה בהסדר טיעון בכתב אישום מתוקן על מעשים בתקופה בה היה מנהל חברת דקו ישראל.