בזק רשמה ברבעון השני הפסד של כ-1.6 מיליארד שקל, וצופה הפסד שנתי של כ-1.1 מיליארד שקל

הפעילות הקווית איבדה 22 אלף מנויי אינטרנט ברבעון • בזק הפחיתה את תחזית ה-EBITDA השנתית לכ-2.9 מיליארד שקל • המניה הגיבה היום לדוחות בירידה קלה בלבד, אחרי שאיבדה כמחצית מערכה בתוך שנה

דודו מזרחי מנכל בזק/  ישראל שם טוב
דודו מזרחי מנכל בזק/ ישראל שם טוב

בהתאם לאירועים החריגים שעליהם דיווחה קבוצת התקשורת בזק בשבועות האחרונים, ובמרכזם ירידת שווי החברה הבת פלאפון (כ-950 מיליון שקל) ומחיקת נכס מס (כ-1.15 מיליארד שקל), סיכמה הקבוצה הבוקר את הרבעון השני של השנה בהפסד ענק שהתקרב ל-1.6 מיליארד שקל, אחרי רווח נקי של 195 מיליון שקל שהציגה ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום המחצית הראשונה התקרבו הפסדי בזק ל-1.3 מיליארד שקל, אחרי רווח נקי של 455 מיליון שקל שהציגה במחצית הראשונה של 2018 - שנה שאת כולה סיכמה בהפסד של כ-1.05 מיליארד שקל. בסיכום שלושה רבעונים מצטברים ההפסדים לסכום עתק של כ-3 מיליארד שקל, אחרי שאת הרבעון הרביעי של 2018 סיכמה בזק בהפסד של כ-1.7 מיליארד שקל.

על רקע הדרמות הבלתי פוסקות בפעילותה של בזק, שינויי השליטה בה והחולשה בשוק הסלולר בישראל, איבדה מנייתה של בזק, שהגיבה היום לדוחות בשינויים מתונים, כמחצית מערכה תוך חצי שנה, ומחירה משקף לחברה שווי נוכחי של כ-6.2 מיליארד שקל.

במבט קדימה, אחרי האירועים החריגים ברבעון, שכללו גם רווח חד-פעמי של כ-400 מיליון שקל ממכירת קרקע, עדכנה הבוקר בזק גם את תחזיותיה ל-2019.

בתחזיותיה המעודכנות מביאה החברה בחשבון גם "הכללת עלויות חזויות בגין פרישת עובדים" בחברות השונות שלה, בהיקף של כ-380 מיליון שקל - סכום שעבור עיקרו (360 מיליון שקל) טרם נרשמה הפרשה בדוחות.

תוצאות קבוצת בזק לפי מגזרים
 תוצאות קבוצת בזק לפי מגזרים

בהתאם, כעת בזק צופה כי הפסדיה השנתיים יסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל, לעומת רווח נקי בטווח של כ-900-1,000 מיליון שקל בתחזית המקורית, והיא צופה EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) של כ-2.9 מיליארד שקל, לעומת 3.9 מיליארד שקל בתחזית הקודמת.

בסיכום רבעוני הציגה בזק בשורה העליונה שחיקה של כ-5% בהכנסותיה, שעמדו על כ-2.2 מיליארד שקל, וירידת ערך בחלק מפעילויותיה העבירה אותה להפסד תפעולי רבעוני של 94 מיליון שקל, כשבדרך לשורה התחתונה השלילית הצטרפו הוצאות מסים בהיקף של כ-1.35 מיליארד שקל.

מכירת קרקע הזניקה את הרווח התפעולי

בזק מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים עיקריים: תקשורת קווית, פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes, ועל עיקר ההכנסות והרווחים אחראי המגזר הקווי, שבסיכום רבעוני סבל "משחיקה בהכנסה הממוצעת לקו טלפון ומקיטון במצבת הקווים".

סך הכנסות פעילות מגזר זה נשחק בסיכום רבעוני ב-4% לכ-1 מיליארד שקל, אולם רווח חד-פעמי, בעיקר ממכירת קרקע במתחם "סקיה" הסמוך לצומת מסובים, בהיקף של כ-400 מיליון שקל, סייע לרווח התפעולי מהפעילות הקווית לקפוץ בכ-130%, ל-875 מיליון שקל.

מספר קווי המנוי הפעילים של בזק בתחום הקווי עמד על קרוב ל-1.8 מיליון - סכום המשקף ירידה של כ-5% ביחס למספר המנויים שלה ברבעון המקביל, וההכנסה החודשים הממוצעת לקו (ARPU) ירדה בכ-6%, ל-49 שקלים, לעומת 52 שקלים ברבעון המקביל.

עוד עולה מנתוני הפעילות הקווית, כי בזק איבדה 22 אלף מנויי אינטרנט ברבעון השני, שמצטרפים ל-21 אלף מנויים שהחברה איבדה ברבעון הקודם.

הלקוחות שבזק מאבדת הם בעיקר לטובת מתחרותיה, שמציעות קצבי גלישה גבוהים שבזק מנועה מלספק בגלל סירוב משרד התקשורת, ומפני שאסור לה למכור חבילות טריפל. באופן מפתיע, החברה הצליחה להגדיל את ההכנסה הממוצעת ממנוי אינטרנט, מ-96 שקל ל-97 שקל בחודש, וזאת בעיקר בעקבות השיווק המסיבי של הנתב החדש של החברה, BE, ששווק למעל 200 אלף לקוחות.

השחיקה בהכנסות נובעת כמו תמיד מהירידה המתמשכת במנויי טלפוניה, וכאמור, מאיבוד לקוחות בעקבות התחרות.

תוצאות פעילות הסלולר של בזק מעידות על המשך הכיוון השלילי שבו נמצא שוק זה כבר תקופה ארוכה, עם "שחיקת תעריפים ומעבר לקוחות קיימים לחבילות זולות יותר, הכוללות נפח גלישה רחב, ואשר תואמות את מחירי השוק הנוכחיים", נוסף על ירידה בכמות המכשירים שנמכרו והכנסות למכשיר.

כל אלה יחד הובילו לירידה של כ-5% בהכנסותיה של פלאפון, שהסתכמו ב-570 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רווחי הפעילות ממשיכים להיות מצומקים, והם הסתכמו ב-2 מיליון שקל בלבד, אחרי רווח של כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל (ראה מסגרת).

שחיקה ביס; ירידת רווח בבזק בינלאומי

בפעילותה של יס (yes), שהייתה אחראית על הדרמה בסיכום 2018, עם הפסד עתק בשורה התפעולית והתחתונה, וקשורה כעת למחיקת נכס המס, ההכנסות המשיכו להישחק, וירדו בסיכום רבעוני ב-10% ל-337 מיליון שקל, לצד הפסד רבעוני של 27 מיליון שקל - לעומת הפסד של 10 מיליון שקל ברבעון המקביל.

גם יתר נתוניה של יס מעידים על המשך השחיקה בפעילות, עם ירידה בהיקף הלקוחות ובהכנסות מהם.

במספר המנויים של יס נרשמה שחיקה של 3%, ל-565 אלף, לעומת 582 אלף מנויים ברבעון המקביל אשתקד ו-568 אלף מנויים ברבעון הראשון של 2019.

זאת לצד ירידה של 8% בהכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU), ל-198 שקל, לעומת 215 שקל ברבעון המקביל אשתקד, ולעומת 200 שקל ברבעון הקודם השנה.

החברה הבת בזק בינלאומי, הפועלת בתחום התקשורת הבינלאומית, שירותי אינטרנט ופתרונות לעסקים, סיכמה את הרבעון השני של השנה עם שיפור מתון של 1% בהכנסות, ל-339 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רווחיה נחתכו בחצי ל-10 מיליון שקל, בין היתר בהשפעת עלייה בהפרשות לתביעות משפטיות. בסיכום רבעוני מדווחת בזק בינלאומי בין היתר על ירידה בהכנסות שיחות בינלאומיות ובהכנסות אינטרנט, מול עלייה בהכנסות משירותים וציוד לעסקים.