סין שיגרה חיילים נוספים להונג קונג, רשמית מדובר על "חילופי משמר"

הפיקוד הצבאי הסיני בבייג'ין פרסם הודעה שלפיה הכוח הצבאי המוצב בעיר הונג קונג "יבצע בנחישות" את הוראות הממשלה המרכזית בבייג'ין • מהלכי הצבא הוגדרו כ"שגרה" בתקשורת הסינית

המהומות המתמשכות בהונג קונג / צילום: Tyrone Siu, רויטרס
המהומות המתמשכות בהונג קונג / צילום: Tyrone Siu, רויטרס

סין שיגרה היום (ה') חיילים נוספים להונג קונג, והפיקוד הצבאי שלה פרסם הודעה שלפיה הכוח הצבאי המוצב בעיר "יבצע בנחישות" את הוראות הממשלה המרכזית בבייג'ין.

שיגור החיילים עדיין אינו נתפס כפלישה כוללת של צבא סין כדי לדכא את המהומות נגד המשטר הקיים בעיר שהיא מחוז מנהלי מיוחד בסין. התקשורת הסינית דיווחה מוקדם יותר, לפי ערוץ CNBC, שחיילים מצבא השחרור העממי, PLA, נעו להונג קונג. מהלכי הצבא הוגדרו כ"שגרה".

הבוקר, יחידת הדוברות של הצבא לחו"ל פרסמה הודעה שבה נאמר: "הכוח המוצב בהונג קונג יבצע בנחישות את הוראות המשלה המרכזית והוועדה הצבאית המרכזית, ויישם בנחישות את שיטת 'מדינה אחת, שתי מערכות'". הכוונה היא לסין ולהונג קונג, שנהנית מחרויות שאינן נהוגות בסין העממית. זה היה העקרון שלפיו הועברה ב-1997 הריבונות בהונג קונג מבריטניה לסין העממית. לפי הנוסחה הזו, אזרחי הונג קונג נהנים מכמה חרויות משפטיות וכלכליות שאין לאזרחי סין העממית - עד שנת 2047.

עוד נאמר בהודעה הסינית ש"חיל המשמר יגן בנחישות על הריבונות הלאומית, הביטחון והאינטררס של הפיתוח, יבצע משימות להגנת הונג קונג, ויתרום תרומה חשובה להגנת הרכוש, הנכסים והיציבות", לפי התרגום של CNBC .

מוקדם יותר הודיעה סוכנות הידיעות הממלכתית שינהואה שהמשמר בהונג קונג סיים "ביצע את הרוטציה ה-22 של חבריו בשעות השחר הבוקר (ה')". היא פרסמה תצלומים של נגמ"שים ומשאיות שמסיעים חיילים לגבול, יחד עם ספינה קטנה של הצי הסיני בנמל העיר.

חיל משמר סיני מוצב בהונג קונג מאז 1997, אבל כאשר המחאות בעיר שהחלו ביולי הפכו לאלימות יותר ויותר, חיילים וטנקים החלו להתרכז החודש בשנזן הסמוכה להונג קונג, והתקשורת בעיר עקבה מקרוב אחרי מהלכי הצבא.

להערכת קרטיס צ'ין, עמית מחקר לאסיה במכון מילקן בארה"ב, תנועת החיילים הסינים הבוקר היא "הסימן האחרון לכך שבייג'ין עדיין חוששת מאד מהמחאות בהונג קונג, ומאי יכולתה של ההנהגה המקומית לטפל במה שנתפס כמשבר פוליטי וכלכלי בהסלמה". "ההשלכות הלא מכוונות של התערבות בייג'ין בהונג קונג נשארו המוות האיטי של מי שהיתה אחד המרכזים הפיננסיים הגדולים באסיה", הוסיף צ'ין, שכיהן גם כנציג ארה"ב לבנק הפיתוח האסיאני.

ביום ראשון השבוע, שוטרים בהונג קונג שלפו לראשונה אקדחים אחרי שמפגינים תקפו אותם במקלות ופצצות תבערה, והמשטרה השתמשה לראשונה בזרנוקי מים (תותחי מים) נגד המפגינים, שמוחים על כרסום הדמוקרטיה החלקית בעיר, להערכתם.