הזכייה באליפות העולם שווה לשגיא מוקי 150 אלף שקל - וכמה שווה זהב באולמפיאדה?

בישראל מונהגות ארבע תוכניות מענקים עיקריות לספורטאים עבור זכייה במדליות • ובכל זאת, פעמים רבות הזוכים מוצאים עצמם תלויים בנדיבות של הרשויות המקומיות ושל גורמים מסחריים

שגיא מוקי / צילום: רויטרס
שגיא מוקי / צילום: רויטרס

הזכייה של שגיא מוקי באליפות העולם בג'ודו בטוקיו היא משמעותית מאוד עבורו גם ברמה האישית - הג'ודוקא מנתניה יקבל 150 אלף שקל ברוטו מהוועד האולימפי, הפרס הגבוה ביותר שמעניקה המדינה לספורטאי ישראלי מלבד מדליות במשחקים אולימפיים.

בסך הכול מפעילה המדינה כיום ארבע תוכניות מענקים עיקריות לספורטאים עבור זכייה במדליות - במשחקים האולימפיים, באליפויות עולם, באליפויות אירופה ובמשחקי אירופה. במשחקים האולימפיים מורחב מערך הבונוסים גם לספורטאים שהעפילו לתחרויות גמר.

באליפויות עולם מבטיח הוועד האולימפי 100 אלף שקל לזוכה במדליית כסף ו-75 לזוכה בארד. אליפות אירופה כבר נחשבת הרבה פחות: 50 אלף שקל לזוכה בזהב, 35 למדליית כסף ו-25 למדליסט ארד. בעוד שמשחקי אירופה כבר מוגדרים בדירוג הנמוך ביותר מבחינת מענקים: 30 אלף שקל למדליסט זהב, 21 לכסף ו-15 אלף שקל לארד.

חלק מהעיריות כוללות בתקציב הספורט שלהן תוכניות מענקים עבור ספורטאים מצטיינים, בכפוף להישגים. לעתים מצטרפים גורמים פרטיים לתוכניות המענקים כחלק ממהלך שיווקי - כך למשל, במשחקי 2016 הבטיח איש הנדל"ן אלדד פרי דירה בשווי 1.5 מיליון שקל לספורטאי שיצליח לזכות במדליית זהב. המדליות המוזהבות נשארו בריו ואיתן גם הדירה של אלדד פרי.

יש לציין כי גם המאמנים נהנים מההצלחה - מודל הבונוסים של הוועד האולימפי מבטיח למאמן 50% מהפרס של הספורטאי. מי שנהנה במקרה של שגיא מוקי אתמול הוא מאמנו אורן סמדג'ה.

אבל הכסף הגדול כאמור ממתין לספורטאים עבור זכייה במדליה אולימפית. במשחקי ריו 2016 הבטיח הוועד האולימפי סכום חסר תקדים של 500 אלף שקל עבור זכייה במדליית זהב, ו-400 אלף שקל לזכייה בכסף ו-250 אלף למדליית ארד. שני ספורטאים זכו אז בפרסי המדליות - ירדן ג'רבי ואורי ששון, 250 אלף כל אחד בעבור זכייה במדליית ארד.