נתניהו הבטיח לפייגלין לגליזציה של קנאביס רפואי תמורת הסרת התמודדות

"זה לא סוד שהיחסים שלנו ידעו עליות ומורדות. בעיקר מורדות", אמר ראש הממשלה בהצהרה משותפת שלו ושל יו"ר זהות לשעבר, משה פייגלין

פייגלין ונתניהו לאחר ההסכם בין זהות והליכוד / צילום: תמר מצפי, גלובס
פייגלין ונתניהו לאחר ההסכם בין זהות והליכוד / צילום: תמר מצפי, גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ לשעבר משה פייגלין קיימו היום (ה') הצהרה מיוחדת לקראת הסרת התמודדות פייגלין בבחירות לכנסת ה-22. בפתח הדברים התייחס נתניהו לפרסום מלפני שעה על פרויקט הנשק המדויק המוקם בלבנון. נתניהו אמר, "לא ניתן להם לפתח נשק מדויק. אני אומר להם דיר בלאק".

באשר להסרת התמודדות פייגלין אמר נתניהו: "אנחנו יוצאים לדרך משותפת כדי לקדם ערכים של חירות אישית וכלכלה חופשית. זה לא סוד שהיחסים שלנו ידעו עליות ומורדות. בעיקר מורדות. כאשר פגשתי אותך לפני כמה ימים הרגשתי שזו הפעם הראשונה ששוחחנו שיחות מעמיקות ואמיתיות. ואתה משה, אמרת לי, ׳למה זה לקח לנו כל כך הרבה שנים לשוחח כך. אבל גילינו ששנינו תומכים בחירויות הפרט, הורדת מיסים, הורדת רגולציה, שחרור התערבות ממשלתית שפוגעת במיוחד בעסקים קטנים".

באשר לחקיקת לגליזציה של קנאביס רפואי אמר נתניהו שהוא מאמץ את ההצעה של משה פייגלין, לפתוח את השוק לייבוא מבוקר. "כאשר השוק אינו פתוח לייבוא הוא נתון לחסדיו של קרטל וזה מוביא לחסר ומוצרים פגומים. אנחנו רוצים ליצור תחרות עבור אנשים שזקוקים לשירות הזה כדי לחיות. הנושא הזה יכנס להסכמים הקואליציונים של הממשלה הבאה".

עוד אמר נתניהו "אני רואה את משה כשר בממשלה הבאה. אני באמת מתכוון לזה. נוכל לעבוד יחד בצורה יוצאת מן הכלל. זו תוספת כוח חשובה מאוד למדינת ישראל. ההצלחה שלנו תלויה בשילוב הכוחות לפני ואחרי הבחירות ולכן אני קורא למצביעי זהות לסייע כדי שיחד נגשים חזון משותף".

ההסכם בין הליכוד לזהות קובע כי זהות תישא בעצמה בחובות שנוצרו לה במערכת הבחירות הקודמת. וגם במערכת הבחירות הזו ינהלו שתי המפלגות קמפיינים נפרדים עם מערכות חשבונאיות נפרדות ודיווח נפרד למבקר המדינה.

פייגלין אמר בדבריו "ברור שהולך להיות פה שיתוף פעולה מדהים. אנחנו קרובים בדעות ובאופי". לדבריו של פייגלין, מועד א׳ הוכיח שהיתה תקווה גדולה ולפיכך גם "מכה גדולה כשלא הצלחנו להגשים את הציפיה. ודווקא מתוך מועקה של חולים, ומותם של חולים, נפתח פתח להגשים מתוך הממשלה את חזון החירות של זהות".

פייגלין הוסיף כי במושב הראשון של הכנסת ה-22, יחוקק חוק לגליזציה לצריכת קנאביס עבור חולים. "זו היא מהפכה מצילת חיים". עוד הוא ציין שבהסכם עם הליכוד יש בשורה בהורדת יוקר מחיה, ושינוי בחוקי עסקים קטנים. "במשך שנתיים, כל עסק קטן חדש לא ישלם מס הכנסה עד שיתקזז על כל מלוא הוצאות ההקמה. דרישות הרגוליציה של פתיחת עסקים ישתנה. בהסכם הזה יש בשורה של שוק חופשי והורדת יוקר מחיה".

עוד ציין פייגלין כי כל מוצר שמגיע ממדינה מפותחת, לא יצטרך לעבור שוב תקינה ישראלית. כמו כן אמר פייגלין שהוא יביא את ההסכם לאישרור במפקד מתפקדים של מפלגת זהות. "ניתנת לנו האפשרות להתחיל ולבצע, ולא רק לפרסם מצע מפואר, אלא להגשים ולבנות את המפלגה שלנו מתוך הממשלה". לפי פרטי ההסכם, משאל המתפקדים יערך באמצעות האינטרנט.

חוק הלגליזיציה לחולים יתיר רכישת קנאביס לצרכים רפואיים לפי קביעת רופא מטפל מכל ספק מורשה בארץ ובחו"ל, על פי בחירת המטופל.

באחד מסעיפי ההסכם - בין הליכוד לזהות מצוין כי שתי המפלגות יקדמו מדיניות של "כלכלה חופשית, תקשורת חופשית, וחירותם אדם ואזרח בישראל".

עוד בהסכם החלטה על חקיקת חוק עידוד עסקים חדשים בצורת פטור ממס הכנסה לעסקים שמחזורם השנתי הנו פחות מ 2 מליון, למשך שנתיים.

פרטים נוספים כוללים: הקמת ועדה ועדת שרים לגיבוש מדיניות הגירה וטיפול במסתננים, שיפור שירות עבור העולים להר הבית, חידוש ועדת השרים להפחתת רגולציה, קידום שקיפות בתאגידים סטטוטוריים.

פייגלין מתחייב לסייע לליכוד בבחירות לכנסת ומסיר את מועמדות זהות מהתמודדות. כדי לבצע זאת כל מועמדי זהות יתפטרו תוך 7 ימים.

באשר לתפקיד השר ההסכם קובע כי פייגלין ימונה "כשר בעל תפקיד וסמכויות משמעותייים ההולמים את כישוריו וניסיונו בתחום הכלכלי ו/או חברתי. מינוי זה יהיה בתוקף בכל משך כהונת הממשלה בראשות נתניהו ובמשך כהונת הכנסת ה-22".

עוד בהסכם, חברות של פייגלין בועדת שרים לחקיקה וחברות בקבינט כלכלי חברתי.

בהסכם מצוין מדובר בהסכם לשיתוף פעולה ואין הוא הופך את ליכוד וזהות למפלגה אחת. "מוסכם בזה כי הניהול הכספי המפלגתי יבוצע באופן עצמאי על ידי כל מפלגה... זהות תישא באחריות הבלעדית לפירעון מלא והמוחלט של כל התחייבויותיה הכספיות מכל סוג שהוא, בין שנוצרו בעבר לפני הסכם זה ובין שנוצרו לאחריו... הליכוד ישא באופן מלא בחובות שיצטברו במימון מערכת הבחירות".

שרים בליכוד הביעו אי נחת מההסכם עם פייגלין ובעיקר על ההבטחה לפייגלין למנותו לשר בממשלה הבאה. אתמול הכחישו בסביבת נתניהו כי אכן יובטח לפייגלין תפקיד של שר, וזאת בעקבות הביקורת הפנימית בליכוד. היום הסעיף הזה נכנס להסכם, מינוי כשר בממשלה בראשות נתניהו וכן מינוי לועדת השרים לחקיקה. אחד מהשרים אומר לגלובס כי הוא מבין את הצורך במניעת הריצה של פייגלין וזהות וכי המאבק על המנדט ה 61 קריטי, אבל לדבריו נתניהו קבע רף נמוך למינוי לשר, הדבר ישפיע גם על השותפות הפוטנציאליות האחרות שידרשו עוד תפקידים, והנפגעים העיקריים יהיו חברי הליכוד הבכירים.