הדרך המקורית שבה בחר נתניהו לפתוח את שנת הלימודים

בטקס פתיחת שנת הלימודים בבי"ס באלקנה הבטיח נתניהו לתלמידי והורי היישוב כי הוא יפעל להחלת "הריבונות היהודית על כל היישובים כחלק ממדינת ישראל וארץ ישראל" • במפלגות המרכז שמאל זועמים על ההצהרה • אהוד ברק: מדובר בספין שנועד להניע את השיח הציבורי מהחקירות המתנהלות נגד נתניהו

רה"מ בנימין נתניהו מבקר בבית הספר הממלכתי דתי כרמים באלקנה בליווי שר החינוך רפי פרץ / צילום: הליכוד
רה"מ בנימין נתניהו מבקר בבית הספר הממלכתי דתי כרמים באלקנה בליווי שר החינוך רפי פרץ / צילום: הליכוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום (א') בטקס פתיחת שנת הלימודים בבית ספר מן החינוך הממלכתי דתי "כרמים" באלקנה והבטיח לתלמידי והורי היישוב שהוא יפעל להחלת "הריבונות היהודית על כל היישובים כחלק ממדינת ישראל וארץ ישראל". 

ראש הממשלה, שהיה מלווה בשר החינוך הרב רפי פרץ, אמר, "לא יהיו יותר עקירות. אנחנו בונים כאן בתים חדשים - זה בית חדש שהוא בית ישן - זה הבית הישן המקורי של עם ישראל ואנחנו נבנה עוד אלקנה. אנחנו לא נעקור פה אף אחד. לא יהיה יותר גוש קטיף".

באפריל 2019, לקראת מערכת הבחירות מועד א', אמר נתניהו "אנחנו דנים בהחלת ריבונות ישראלית בהדרגה בשטחי יהודה ושומרון. אני לא מבדיל בין גושי ההתיישבות לנקודות ההתיישבות הבודדות, כל נקודת יישוב כזאת היא ישראלית מבחינתי".

רה"מ בנימין נתניהו מבקר בבית הספר הממלכתי דתי כרמים באלקנה בליווי שר החינוך רפי פרץ / צילום: הליכוד
 רה"מ בנימין נתניהו מבקר בבית הספר הממלכתי דתי כרמים באלקנה בליווי שר החינוך רפי פרץ / צילום: הליכוד

בחודש יולי 2019 במהלך אירוע לציון 40 שנה למועצה האיזורית שומרון, אמר נתניהו שלא יהיו יותר פינויים של יישובים. הוא התחייב "לא לעקור יישובים, לא של ערבים ולא של יהודים. גמרנו עם השטות הזו, זו התחייבות שלא מוגבלת בזמן". 

לקראת מערכת הבחירות בשנת 2015 אמר נתניהו בראיון לג׳רוזלם פוסט (באנגלית) כי אם יבחר לראשות הממשלה "לא תקום מדינה פלסטינית". כמה ימים לאחר אותן הבחירות בראיון לרשת NBC האמריקאית, כאשר כבר נודע שהוא זכה בבחירות, אמר נתניהו כי הוא ממשיך להאמין ב"פתרון של שלום ושתי מדינות".

מדינה-מינוס

במהלך השנים האחרונות נתניהו שילב מונח מדיני חדש יחסית, הקרוי "מדינה-מינוס". זאת במקביל להכנות ממשל טראמפ לפרסום תכניתם המדינית-פוליטית למציאת פתרון לנושא הפלסטיני. "מדינה-מינוס" עשויה להיות יישות מפורזת, עם ניהול עצמי בתחומים מוגבלים באיזורים A ו-B בהם מנוהלות כיום ערי הרשות הפלסטינית באמצעות עיריות מקומיות.

יצויין שבמהלך שנות הכנסת ה-20, בהן השותפות הקואליציוניות של נתניהו הורכבו ממפלגות בעלות אידיאולוגיה ימנית בלבד, נתניהו בלם כל יזמת סיפוח או רעיונות על ביטול ההתנתקות. מספר רב של חברי כנסת בתוך הליכוד החלו להגיש הצעות חוק לסיפוח איזורים בבקעת הירדן, מעלה אדומים, התנחלויות במזרח ירושלים. מרכז הליכוד קיבל החלטת חברי מרכז לפעול לסיפוח הגדה המערבית.

בשנתיים הראשונות של הכנסת ה-20 והממשלה ה-34, נתניהו תירץ את התנגדותו למהלכים אלה באמצעות היושב בבית הלבן, הנשיא ברק אובמה. מאז שנכנס טראמפ לבית הלבן בתחילת 2017, נתניהו קיבל מחוות מדיניות מרובות, בדמות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, הכרה אמריקאית בסיפוח רמת הגולן ויציאת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, כך שהנושא של סיפוח לא הונח על השולחן באופן אקטיבי. אולם, כאשר הונחו יוזמות חקיקה ישירות, נתניהו דאג להוריד אותן מסדר היום.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, המחנה הדמוקרטי, הגיב על תוכנית נתניהו להחלת הריבונות: "נחשפה ברית נתניהו והקיצוניים. ‏כדי למלט את עצמו מהכלא, הוא מוכן לספח מיליוני פלסטינים. זו הדרך אל מדינה דו לאומית עם רוב מוסלמי או לאפרטהייד יהודי ביו"ש. זהו סוף המפעל הציוני. ‏'איש חלש, שעושה שטויות'! ‏עתיד ישראל - בהיפרדות. לא בסיפוח. ‏דמוקרטיה - לא ביביקרטיה".

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו פתח את שנת הלימודים בהודעה שהוא מעוניין לספח 2.9 מיליון פלשתינים, לתת להם ביטוח לאומי ובשנה הבאה לממן את החינוך של הילדים שלהם. בסך הכל הגיוני".

הרשימה המשותפת על הצהרת הכוונות הסיפוח של נתניהו: "כיבוש מוביל לסיפוח, סיפוח מוביל לטרנספר. הצהרת נתניהו בעניין הסיפוח וכינון משטר אפרטהייד רשמי וגלוי בשטחים הכבושים - היא המשך ישיר לתוכניות שותפיו, סמוטריץ', שקד, בנט ובן גביר. משמעותה חיסול כל אפשרות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, פשע נגד העם הפלסטיני ופשע נגד כל ערך בסיסי של דמוקרטיה".