בתי ההשקעות שיפרו רווח ברבעון השני בהובלת ילין לפידות; אלטשולר שחם כבר מנהל 129 מיליארד שקל

רווחי בית ההשקעות אלטשולר שחם נסקו בשיעורים חדים במחצית הראשונה וברבעון השני של 2019, והוא מאיים על המתחרה מיטב דש בהיקף הנכסים ובשווי

גילעד אלטשולר, בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום : אייל יצהר
גילעד אלטשולר, בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום : אייל יצהר

המגמה החיובית בשוקי ההון ברבעון השני ולאורך המחצית הראשונה של 2019 סייעה לבתי ההשקעות הציבוריים להציג שיפור דו-ספרתי ברווח הנקי שלהם. מניתוח הדוחות של ששת בתי ההשקעות הציבוריים, ועוד חברת גמל ופנסיה ציבורית אחת, עולה כי הרווח ברבעון צמח באופן כמעט גורף, כשבית ההשקעות ילין לפידות מציג את הרווח הנקי הגבוה ביותר.

למעשה, דוחות הרבעון השני מלמדים כי מתוך שבעת הגופים האמורים, רק הלמן אלדובי עדיין הפסדי, אם כי פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. לצדו, רק מור מציג ירידה ברווחיו ביחס לתקופות המקבילות, וזאת בצל השקעות ומאמצים לצמיחה בתחומי פעילויות חדשים. כמו כן, "גלובס" חושף כי גם רווחי בית ההשקעות אלטשולר שחם נסקו בשיעורים חדים במחצית וברבעון, כשהיקף הנכסים המנוהל על ידו תפח להיקף שכבר מאיים על זה של המתחרה מיטב דש.

ביום חמישי האחרון פרסמה חברת אטראו, המחזיקה במחצית ממניות ילין לפידות, את דוחותיה, ובהם פירטה כי בית ההשקעות סיים את המחצית הראשונה עם נכסים בהיקף של כ-85.6 מיליארד שקל. עבור ילין לפידות מדובר בגידול של כ-10% בסך הנכסים המנוהלים, ביחס למה שהיה בידיו בסוף 2018. למעשה, הגידול הזה ממחיש היטב את מה שמאפיין את הדוחות של מנהלי הכספים ברבעון השני ובמחצית כולה. כך, הרווח שבית ההשקעות בניהולם של המייסדים, דב ילין ויאיר לפידות, רשם במחצית הראשונה של 2019, מהווה כ-0.2% מסך הנכסים הממוצעים שנוהלו במחצית הראשונה על ידי ילין לפידות.

מכאן, שכל תוספת של מיליארד שקל לנכסים מציפה לבית ההשקעות רווח של כ-2 מיליון שקל בחישוב שנתי. לכך יש משמעות עודפת במקרה של גאות בשוקי ההון, כפי שקרה במחצית הראשונה השנה, כשהנכסים המנוהלים תופחים יחד עם עליות השערים בבורסות בארץ ובעולם, וזאת עוד קודם להפקדות של כספי לקוחות חדשים.

לצד הגידול בנכסים, ילין לפידות רשם ירידה בהכנסותיו, שגם נגזרות מסך הנכסים המנוהלים על ידו, וזאת הן בתחום הגמל וההשתלמות והן בניהול קרנות הנאמנות. בניהול התיקים חל גידול קל בהכנסות, הן ברבעון השני והן במחצית הראשונה בכללותה.

ואולם, הודות לירידה ניכרת יותר בהוצאות רשם בית ההשקעות המצליח גידול ברווחיו ברבעון ובמחצית כולה. מדוחות ילין לפידות עולה כי הרווח הנקי שרשם ברבעון השני הסתכם בכ-43.4 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-33.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח במחצית הסתכם בכ-82.8 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-67.9 מיליון שקל במחצית הראשונה אשתקד. על רקע דוחותיו הטובים, ולמרות הירידה בהכנסות, בית ההשקעות הרווחי מאוד החליט בשבוע שעבר על חלוקת דיבידנד בהיקף של 43 מיליון שקל, וזאת בהמשך לדיבידנד של 19 מיליון שקל שכבר חילק מוקדם יותר השנה.

תוצאות בתי ההשקעות הציבוריים במחצית 2019
 תוצאות בתי ההשקעות הציבוריים במחצית 2019

עלייה ברווחי מיטב דש ואי.בי.אי

כאמור, המגמה החיובית לא מאפיינת רק את ילין לפידות. ברבעון השני נרשמו עליות ברווחים גם אצל מיטב דש, בית ההשקעות השני בגודלו במשק, ואי.בי.אי, כשלצדם ניתן לציין את מנהל כספי הציבור האחרון שהצטרף לבורסה - גוף ניהול כספי החיסכון לטווח ארוך שנמצא בשליטת בית ההשקעות אלטשולר שחם.

נתחיל ממיטב דש, שנכון לסוף יוני ניהל נכסים בהיקף כולל של 134 מיליארד שקל - שני, עדיין, רק לבית ההשקעות פסגות, שאינו נסחר בבורסה ושדוחותיו אינם פומביים. ואולם, נתוני בית ההשקעות אלטשולר שחם הפרטי שהגיעו לידי "גלובס", מלמדים כי מעמד זה ב"סכנה", בהתחשב בכך שבסוף יוני ניהל אלטשולר שחם בית השקעות נכסים בהיקף כולל של כ-128.9 מיליארד שקל.

ברבעון השני רשם מיטב דש רווח נקי של כ-19 מיליון שקל - גידול של 46% ביחס לרבעון המקביל ב-2018, ובמחצית הרווח של בית ההשקעות הסתכם בכ-48 מיליון שקל - גידול של 45%.

עוד עם בתי ההשקעות הרווחיים נמנים אי.בי.אי, מור ואנליסט. יחד עמם ישנו הלמן אלדובי, שפועל בעיקר בתחומי החיסכון לטווח ארוך, כשלצדם הוא מנהל פעילויות אלטרנטיביות ועוד. כאמור, הלמן אלדובי הוא גוף הפסדי, וזאת בניגוד למתחריו.

בכל אופן, בחינת הרווחים של בתי ההשקעות הציבוריים, אל מול שווי השוק הנוכחי שלהם, מלמדת כי בעוד שיש שונות רבה במכפיל ההון של בתי ההשקעות, הרי שבכל הנוגע למכפיל הרווח הנקי, בחישוב שנתי, המכפיל הנהוג בענף די דומה, ועומד בטווח צר הרבה יותר, הנע בין 8 (אנליסט) ל-11 (מור בית השקעות).

עם זאת, יש רק יוצא דופן אחד בכל הנוגע למכפיל הרווח, שבולט לחיוב גם במכפיל ההון שלו: אלטשולר שחם גמל ופנסיה. בניגוד לששת בתי ההשקעות הציבוריים שהזכרנו קודם, אלטשולר שחם גמל ופנסיה הוא גוף ניהול של כספי חיסכון לטווח, שנשלט על ידי בית ההשקעות אלטשולר שחם ושאינו "בית השקעות" במלוא מובן המילה.

אלטשולר שחם גמל ופנסיה הונפק ברבעון השלישי של 2019 ושווה כיום כ-1.56 מיליארד שקל. למעשה, נכון לדוחות הרבעון השני, החברה נסחרת בשווי הגבוה פי 8.4 מההון שלה, כשהשווי שלה גם גבוה מהרווח השנתי שלה פי 20 (על פי תוצאות המחצית והרבעון). למעשה, המשקיעים בבורסה נותנים לאלטשולר שחם גמל ופנסיה קרדיט אדיר בנוגע להמשך צמיחה גם בעתיד, כשהם אולי מאמינים כי יוכל להשפיע על שוק הפנסיה החדשה, כפי שעשה בשוקי הגמל וההשתלמות.

כך או כך, אלטשולר שחם גמל ופנסיה אינו כל הפעילות של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שיחד עם פסגות ומיטב דש סוגר את רשימת בתי ההשקעות שמנהלים כספי ציבור בהיקף תלת-ספרתי. ל"גלובס" נודע כי בית ההשקעות אלטשולר שחם, החברה האם, סיכם את המחצית הראשונה של 2019 עם גידול של 138% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-45 מיליון שקל. ברבעון השני נסק הרווח הנקי של אלטשולר שחם ב-99% לכ-19.3 מיליון שקל. ההון העצמי של בית ההשקעות השלישי בגודלו במשק עומד על 393 מיליון שקל.