ראש בראש: אורלי לוי-אבקסיס ונפתלי בנט על עסקים קטנים

בכל מערכת בחירות אנו שומעים את הפוליטיקאים מבטיחים לנו שהם "ידאגו לעסקים הקטנים", אבל מה בדיוק המדינה צריכה לעשות? • לספק רשת ביטחון לבעלי העסקים או להפסיק להפריע עם רגולוציה מיותרת? • "גלובס" מפרסם את תפיסתם של אורלי לוי-אבקסיס ונפתלי בנט, שני פוליטיקאים משני קצוות הקשת הפוליטית, לגבי מדיניות הממשלה כלפי עסקים קטנים

אורלי לוי-אבקסיס מול נפתלי בנט / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אורלי לוי-אבקסיס מול נפתלי בנט / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכל מערכת בחירות אנו שומעים את הפוליטיקאים מבטיחים לנו שהם "ידאגו לעסקים הקטנים". ויש להם סיבה טובה להבטיח לנו, הרי לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2018 נפתחו כ-57 אלף עסקים ונסגרו כ-43,800 עסקים, כלומר נוספו כ-13,200 עסקים במגזר העסקי בשנה שעברה. זאת לעומת תוספת של 14,300 עסקים שנרשמה ב-2017 ותוספת של 13,500 עסקים ב-2016.

בהתבוננות שטחית ניתן להבחין שהרבה מאוד עסקים נסגרים במדינת ישראל מדי שנה והדבר הזה לא מפתיע בהתחשב בקושי שמדינת ישראל מטילה על העסקים בישראל.

במדד "קלות עשיית עסקים" של הבנק העולמי (Ease of doing business) ישראל ממוקמת במקום ה-49 אחרי מדינות כמו רוסיה, פולין, לטביה או אזרבייג'ן. אבל זה לא כל הסיפור. בסעיפי המדד השונים מצבה של ישראל מביך אף יותר. כך בסעיף "השגת חשמל לעסק" הבודק את קלות השגת הרישיונות לחיבור העסק למערכת החשמל - ישראל הגיעה למקום 78 המביך.

בסעיף "רישוי העסק" הבודק את קלות ומשך הזמן הלוקח לטפל בהשגת רישיון לעסק חדש, ישראל ממוקמת במקום ה-89, בסעיף "תשלום מיסים" הבוחן את הוודאות וגובה המס על העסקים, אנחנו ממוקמים במקום ה-90, לאותו מקום הגענו גם בסעיף הבוחן את אכיפת החוזים, הרחק מאחורי מדינות עולם שלישי.

המדד הזה מלמד אותנו משהו מאוד פשוט. העסקים הקטנים, ולמעשה כל העצמאיים, בישראל, לא צריכים מתנות מהממשלה. הם לא צריכים תוכניות "נטו" למיניהם. כל מה שהם צריכים הוא שהמדינה תצא להם מהווריד.

אז לפוליטיקאים שרוצים לעזור לעסקים הקטנים צריכה להיות משימה אחת. תורידו רגולציה עודפת, תאכפו חוזים, תהפכו את מערכת המיסוי לפשוטה וקלה להבנה, תכניסו תחרות למערכת הבנקאית כדי שתהיה לעסקים אפשרות להשיג אשראי ופשוט תנו להם לעבוד.

כמובן שיש תחומים שבהן הרשויות מפריעות יותר מאשר באחרות. תחום המסעדנות הוא דוגמה מעולה לכמה הרשויות פשוט מקשות, הרבה פעמים שלא לצורך, על העסקים בישראל. תקנות מכבי אש אחידות שלא תמיד אפשרי לעמוד בהן, ארנונה גבוהה, תקנות רעש וזבל ועוד ועוד.

לכן לא מפתיע שעל פי נתוני איגוד המסעדות, בשנת 2015 המספר הלא ייאמן של (!) 80% מהמסעדות לא שורדות יותר מחמש שנים.

כאמור, כל הפוליטיקאים יגידו לנו, בכל מערכת בחירות, כמה צריך לדאוג לעסקים הקטנים אבל בפועל מעט מאוד משתנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו עומד בראש ועדת שרים לרגולציה מתוך הבנה שצריך להוריד בכמות והיקף הרגולציה העודפת, ואכן הוועדה עושה עבודה טובה וחשובה - אבל לא מספיק. עלינו לדרוש מנבחרינו - תנו לבעלי העסקים לעבוד.

"גלובס" ביקש משני מנהיגים בעלי עמדות מנוגדות בנושא להסביר לעומק את עמדתם בנוגע למדיניות כלפי עסקים קטנים. 

אורלי לוי-אבקסיס
המצב הקיים אינו גזירת גורל: על המדינה לספק רשת ביטחון לעסקים הקטנים

אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי
 אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי

תמיכה ממשלתית בעסקים קטנים היא גם חברתית וגם כלכלית. היזמים מוכנים לקחת סיכונים אך זקוקים לתמיכה. את הסיוע המדינה צריכה לספק להם, לא כי זה צודק אלא כי זה הדבר החכם ביותר, בייחוד בעולם דינמי שמשתנה בקצב מסחרר ● לחצו כאן לטור המלא

נפתלי בנט
מרגולציה לשגשוג: על המדינה להפסיק להפריע לעסקים הקטנים ופשוט לתת להם לשגשג

נפתלי בנט בועידת השלטון המקומי MUNI-EXPO 2019, תל אביב / צילום: חורחה נובומינסקי
 נפתלי בנט בועידת השלטון המקומי MUNI-EXPO 2019, תל אביב / צילום: חורחה נובומינסקי

אני מאמין כי בעלי העסקים הם היהלום שבכתר כלכלת ישראל. על המדינה לנקוט שורת פעולות כדי להתייחס אליהם ככאלו, ולהפסיק להניח משוכות בדרכם ● לחצו כאן לטור המלא