קטע כלכלי | פודקאסט

כך מעמד הפועלים יהפוך לשחקן משמעותי בזירה הפוליטית

מעמד הפועלים הוא מעמד חדש יחסית, שעדיין מנסה לעצב את עצמו בעולם הגלובלי • האם ארגוני עובדים צריכים להתמקד בשכר העובדים ובתנאי העבודה - או אולי להפוך לשחקן משמעותי בזירה הלאומית פוליטית? • האזינו לפודקאסט "קטע כלכלי"

האם הפועלים יהפכו לשחקנים חזקים בפוליטיקה? / צילום: shutterstock
האם הפועלים יהפכו לשחקנים חזקים בפוליטיקה? / צילום: shutterstock

ארגוני עובדים הם תופעה יחסית חדשה. עד אמצע המאה ה-19 כמעט לא היו שכירים בעולם, כשרוב אוכלוסיית העולם הייתה איכרית. עם צמיחת מעמד הפועלים הלכו והתהוו ארגוני העובדים. ההתחלה הייתה קשה: החוק הסתייג, מעסיקים נלחמו בשביתות, לפעמים גם באמצעות שימוש מאסיבי בנשק חם. אולם עם השנים הארגונים התפתחו בהדרגה וייצגו בתחילה פועלים במפעלים מקומיים ולאט-לאט התחילו לעבור לזירה הלאומית.

וכאן עולות שאלות מעניינות על מהות ארגון העובדים. האם על ארגון עובדים להסתפק בהשפעה על "התנאים של רצפת המפעל", להתמקד בשכר העובדים ובתנאי העבודה - או אולי להפוך לשחקן משמעותי בזירה הלאומית פוליטית? האם ארגון עובדים רלוונטי בימינו; עולם שבו מעט פועלים של צווארון כחול, המוני שכירים ופרילנסרים?

אורח: ד"ר עמי וטורי, מזכ"ל ארגון העובדים "כוח לעובדים"

■■

ד"ר אושי שהם קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.

המוזיקה בפרק מאת Kevin Macleod