בחירות באזור מזרח גרמניה: מפלגות השלטון שמרו על מעמדן; "אלטרנטיבה לגרמניה" התחזקה

מפלגות השמרנים והסוציאל-דמוקרטים שמרו כל אחת על מעמד המפלגה הגדולה בבחירות שהתקיימו היום במדינות המחוז סקסוניה וברנדנבורג, כך עולה מתוצאות המדגמים שהתפרסמו לאחר סגירת הקלפיות • הבחירות במדינות המחוז נתפסות כמעין "מד-רוח" למצב-הרוח הלאומי בגרמניה, ולעתים משפיעות על הקואליציה השולטת במדינה

הקנצלרית אנגלה מרקל בפרלמנט הגרמני / צילום: רויטרס
הקנצלרית אנגלה מרקל בפרלמנט הגרמני / צילום: רויטרס

למרות התחזקות משמעותית של מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" המתנגדת להגירה, מפלגות השלטון במדינה - השמרנים והסוציאל-דמוקרטים - שמרו כל אחת על מעמד המפלגה הגדולה בבחירות שהתקיימו היום (א') במדינות המחוז סקסוניה וברנדנבורג; כך מסתמן מתוצאות מדגמים שפורסמו הערב ב-19:00 (שעון ישראל), מיד אחרי סגירת הקלפיות.

שש שנים אחרי שהוקמה, ועל רקע מחאה נגד מדיניות ההגירה של הקואליציה הרחבה השולטת בגרמניה בהובלת אנגלה מרקל, זכתה "אלטרנטיבה לגרמניה" להישג חסר תקדים מבחינתה - 27.5% מקולות הבוחרים בסקסוניה ו-22.5% מהקולות בברנדנבורג. היא עברה בכך את התמיכה שחזו לה הסקרים מהימים האחרונים, אולם לא הצליחה להפוך למפלגה החזקה ביותר בשתי מדינות המחוז. שתיהן ממוקמות במה באזור שהיה בעבר חלק ממזרח-גרמניה. בסקסוניה גרפה CDU, מפלגת השלטון, 32% מהקולות ובברנדבורג הפתיעו שותפיהם לקואליציה הסוציאל-דמוקרטים (SPD), ובניגוד לסקרים קיבלו 27.5% מהקולות.

כלי התקשורת בגרמניה כינו את הבחירות "הצבעת זעם" של תושבי המזרח לשעבר, שרבים מהם חשים מקופחים בשל מחסור בהשקעות ממשלתיות, באפשרויות עבודה או בתחום החינוך. "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) ניהלה קמפיינים עתירי תקציב במדינות אלה בשבועות האחרונים, בניסיון להפוך לכוח הפוליטי המרכזי בהן, ובמיוחד בברנדנבורג.

הבחירות במדינות המחוז נתפסות כמעין "מד-רוח" למצב-הרוח הלאומי בגרמניה, ולעתים משפיעות על הקואליציה השולטת במדינה. הסוציאל-דמוקרטים חיכו לתוצאות הבחירות כדי לבחון אם להישאר בקואליציה עם השמרנים בראשות מרקל. קרב הנהגה פנימי בתוך המפלגה מאיים להוביל לקרע ולפירוק הקואליציה הרחבה, ואולי אף לבחירות חדשות.