המבצע של מס הכנסה הסתיים בגילוי מפתיע: 86% ממשכירי הדירות מדווחים לפי החוק על הכנסתם

כך נחשף במהלך מבצע ארצי שערך מס הכנסה בענף משכירי הדירות • בין היתר התגלה כי בעלים של 3 דירות בת"א שמקבל 19,100 שקל שכ"ד לחודש, לא הצהיר על הכנסותיו במשך 3 שנים • בעל דירות מאזור צפת שקיבל כ-128 אלף שקל שכ"ד לשנה, דיווח על 84 אלף בלבד

דירות שחברת נצבא מציעה להשכרה בראש-העין / צילום: איל יצהר
דירות שחברת נצבא מציעה להשכרה בראש-העין / צילום: איל יצהר

רשות המסים לא מרפה מהמשקיעים בשוק הדיור וממשיכה לחפש את משכירי הדירות שלא מדווחים על הכנסותיהם, והנתונים מעודדים: במבצע מס הכנסה ארצי רחב-היקף שהתמקד בענף משכירי הדירות בישראל לאחרונה נבדקו 271 בעלי דירות, והתגלו 38 מקרים בהם בעלי הדירות לא דיווחו על הכנסותיהם משכר דירה ולא שילמו את המס הנדרש.

בין היתר, במהלך המבצע התגלו מספר מקרים בהם משכירי דירות דיווחו דיווחים כוזבים בדבר הכנסותיהם מהשכרת הדירות שבבעלותם, על-מנת להתחמק מתשלום מס.

כך, התגלה כי בעל דירות מאזור צפת, אשר לו הכנסות משכר דירה בסכום של 128,400 שקל לשנה, דיווח בפועל על הכנסות משכר דירה בסכום של 84 אלף שקל בלבד.

במקרה נוסף באזור נתניה נמצא כי בעל דירות, אשר לו הכנסה מהשכרת 6 דירות מגורים בסך כולל של 15,900 שקל לחודש, הצהיר על הכנסה פטורה משתי דירות בשיעור הפטור (הכנסה מתחת ל-5,000 שקל לחודש פטורה ממס). מבדיקה מעמיקה התברר כי בעל הדירות לא דיווח על הכנסות מיתר הדירות אותן הוא משכיר במשך שבע שנים, כאשר לדבריו הוא חשב שמגיע לו פטור מלא על הכנסה מהשכרת דירת מגורים.

סכומי עתק נגרעים מקופת המדינה

על-פי חוק, השכרת דירת מגורים בישראל ממוסה על-פי מספר מסלולי מיסוי אטרקטיביים, הכוללים פטור על הכנסה משכירות עד סך של כ-5,000 שקל לחודש, תשלום מס סופי בשיעור מופחת של 10% מגובה שכר הדירה (אם שכר הדירה גבוה מ-5,000 שקל, המס משולם החל מהשקל הראשון) ומסלול מס שולי על-פי שיעורי המס של בעל הדירה, כאשר זה מגיש דוח כספי שנתי.

במקרה בו ההכנסה החודשית משכר הדירה עולה על 5,000 שקל כאמור, מלבד חובת תשלום המס, חייבים בעלי הדירות גם בחובות דיווח לרשות המסים - הגשת דוחות שנתיים ודיווח על ההכנסות משכר הדירה.

בפני המשכירים עומדים מספר מסלולי מיסוי: מסלול ראשון כולל הגשת דוחות ודיווח על ההכנסה נטו, לאחר קיזוז הוצאות ופחת. במקרה זה המס שיחול עליו הוא מס שולי, כחלק מכל הכנסתו החייבת במס; המסלול השני והפשוט יותר הוא בחירה לשלם 10% מס על הכנסות השכירות, ללא כל קיזוז.

החקיקה בתחום ברורה, ואולם לא כל בעלי הדירות מדווחים על הכנסותיהם לרשות המסים, ובמצטבר נגרעים מקופת המדינה סכומי-עתק. הבעיה בשוק הנדל"ן מתחילה בכך שלממשלת ישראל אין בסיס מידע מהימן על שוק השכירות בישראל, ורשות המסים התקשתה לדעת כמה משכירי דירות חייבים במס, כמה משכירי דירות יש בכלל בארץ, וכמה מהם משלמים את המס הנדרש. לכן שוק השכירויות הפך לכר פורה להעלמת הכנסות.

על הרקע הזה פתחה רשות המסים לפני מספר שנים במבצעים ופרויקטים למיפוי שוק השכירות והעלאת הגבייה בו. בין היתר שוגרו עשרות אלפי מכתבים לבעלי דירות בישראל, אשר הרשות ביקשה לברר האם הם מעלימים מס מדמי שכירות בגין דירותיהם. בגל הראשון נשלחו מכתבים מרשות המסים רק לבעלי שלוש דירות ומעלה, ובגל השני (שנחשף לראשונה ב"גלובס" בספטמבר 2017) שוגרו מכתבים גם לבעלי שתי דירות.

במקביל ערכה הרשות מבצעים וביקורות פתע בדירות המושכרות, ובהם המבצע האחרון בו השתתפו עובדי מס הכנסה מכל רחבי הארץ, ונערכו לקראתו עבודות איסוף מודיעין וריכוז נתונים נרחבות.

העלים הכנסות משכירות "כדי לא לאבד חברות בקיבוץ"

מלבד מקרים של דיווח חלקי על הכנסות משכירות, התגלו במסגרת הביקורות גם מקרים של משכירי דירות שלא דיווחו על הכנסותיהם מהשכרת דירות כלל. באזור חיפה נמצא למשל כי בעל דירות מגורים, אשר לו הכנסות מהשכרות דירות בסך 6,300 שקל לחודש (החייבת בדיווח), לא דיווח ולא הצהיר על הכנסותיו משכירות במשך 3 שנים. לדבריו, הוא רצה להעלים את ההכנסה מאחר שהוא חבר קיבוץ, ואם הקיבוץ היה יודע על הכנסות אלה, היו מסלקים אותו מהחברות בקיבוץ.

בתל-אביב נמצא כי בעל דירות, אשר לו הכנסה מהשכרת 3 דירות מגורים בסך כולל של 19,100 שקל לחודש, לא הצהיר על הכנסותיו מהשכרת הדירות בשנים 2016, 2017 ו-2018 כלל.

במקרה נוסף בירושלים עלה כי בעל 3 דירות מגורים משוכרות בסך כולל של 199,800 שקל לשנה, לא הצהיר על הכנסותיו מהשכרת הדירות בשנים 2016, 2017 ו-2018. לאחר הבירור שילם בעל הדירות מס הכנסה בשווי 80,000 שקל בגין ההכנסה מדירות מגורים.

גם בדרום, באזור אשקלון, נמצא כי בעל דירות, אשר לו הכנסה מ-3 דירות מגורים בסך כולל של 9,000 שקל לחודש, לא הצהיר על הכנסותיו מהשכרת הדירות מגורים בשנים 2016, 2017 ו-2018 כלל.

מרשות המסים נמסר כי "המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים".