המאבק על אפריקה ישראל מתחמם: ארבע קבוצות שיפרו את הצעותיהן לקראת ההצבעה המכריעה מחר

הגופים שהגישו הצעות משופרות הם: מבטח שמיר, י.ח דמרי, גד זאבי והצעה משותפת של חברת ההחזקות לפידות קפיטל עם קופות הגמל וקרנות הפנסיה של אלטשולר שחם • ארבע ההצעות מתבססות על רכישת מלוא הבעלות על אפריקה ישראל בדרך של הסדר חוב כולל ובחסות ביהמ"ש

מאיר שמיר, יעקב לוקסנבורג, יגאל דמרי, גד זאבי / צילומים: איל יצהר, תמר מצפי; עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
מאיר שמיר, יעקב לוקסנבורג, יגאל דמרי, גד זאבי / צילומים: איל יצהר, תמר מצפי; עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

המאבק על רכישת חברת אפריקה ישראל מידי נושיה הולך ומתחמם, לקראת ההצבעה השנייה שיקיימו מחר (ד') מחזיקי איגרות החוב של החברה לבחירת ההצעה המועדפת עליהם. מבין חמשת המציעים שהשתתפו בהצבעה הראשונה, ארבעה הגישו הצעות משופרות, כך שגם לאחר ההצבעה השנייה ייתכן שלא תהיה הכרעה ברורה.

אפריקה ישראל , במתכונתה המצומצמת, כוללת כיום שני נכסים עיקריים: בעלות מלאה על חברת הבנייה והתשתיות דניה סיבוס, והחזקה במניות השליטה (74%) ביזמית הבנייה למגורים אפריקה מגורים. פרט לאלה, מחזיקה אפריקה ישראל בקרקעות בסביון וכן בקופת מזומנים בהיקף של 546 מיליון שקל (כולל התשלום שאמור להתקבל ממכירת ההחזקות במפעילת כביש 6).

נכון להיום בבוקר עמדו להצבעה הצעותיהם של חברת ההחזקות מבטח שמיר, של חברת הבנייה י.ח דמרי, של איש העסקים גד זאבי וכן של חברת ההחזקות לפידות קפיטל, שהכריזה על התמודדות משותפת עם גוף מוסדי מוביל - קופות הגמל וקרנות הפנסיה של בית ההשקעות אלטשולר שחם. מי שנעדרת לפי שעה מהסיבוב השני היא ההצעה המשותפת של לארי מייזל (באמצעות קבוצת קולרידג') וחברת נתנאל גרופ, שלא זכתה לתמיכה גדולה בסיבוב הראשון ואף לא שופרה מאז.

ארבע ההצעות שעומדות להצבעה מתבססות על רכישת מלוא הבעלות על אפריקה ישראל בדרך של הסדר חוב כולל ובחסות ביהמ"ש. משמעות הדברים היא שהמניות הקיימות, שבידי לב לבייב והציבור, יתבטלו ויימחקו.

בתמורה לרכישת הבעלות המלאה, מציעים ארבעת הרוכשים למחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל תשלומים במזומן ובניירות ערך סחירים בשווי של 1.17-1.23 מיליארד שקל, לפי הערכת רו"ח איציק עידן מבייקר טילי, שמשמש כיועץ הכלכלי של המחזיקים. לכאורה, אמורה ההצעה הגבוהה ביותר לזכות במירב הקולות, אולם ייתכן שדווקא חבילת התמורות בעלת הסיכון הנמוך ביותר (למשל, זו שמציעה את רכיב המזומן הגבוה ביותר) היא שתזכה בתמיכת מחזיקי האג"ח.

לפי רו"ח עידן, חבילת התמורות שמציע זאבי זוכה להערכת השווי הגבוהה ביותר - 1.229 מיליארד שקל. עם זאת, מדובר בהצעה שכוללת את רכיב המזומן הנמוך ביותר במועד ההסדר - 786 מיליון שקל.

את רכיב המזומן הגבוה ביותר במועד ההסדר - 866 מיליון שקל - מציעים לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג ואלטשולר שחם גמל ופנסיה. עם זאת, הצעתם מדורגת רק במקום השלישי הכללי עם הערכת שווי של 1.188 מיליארד שקל.

יש לציין כי הבוקר הגדילו לפידות וזאבי את הצעותיהם, בתקווה לזכות באהדת המחזיקים. לפידות הגדילה את היקף האג"ח שתנפיק למחזיקים מ-110 מיליון שקל ל-150 מיליון שקל, ואילו זאבי הגדיל את רכיב המזומן ב-15 מיליון שקל.

ההצעה שתופסת את המקום השני, הן בתמורת המזומן והן בהערכת השווי הכללית, היא הצעתה של חברת י.ח דמרי, שבשליטת יגאל דמרי. הצעה זו הוערכה לפי שווי של 1.194 מיליארד שקל, כאשר רכיב המזומן בה שישולם במועד ההסדר מסתכם ב-846 מיליון שקל.

בנוסף לכך מציעה דמרי ני"ע סחירים שנחשבים איכותיים, בדמות מניות שלה עצמה או של אפריקה מגורים בשווי של 147 מיליון שקל, וכן 187 מיליון שקל ערך נקוב אג"ח ח' שלה עצמה בשווי של 200 מיליון שקל. גם הצעת לפידות קפיטל היא פשוטה יחסית וכוללת (טרם השיפור האחרון) מלבד המזומנים גם אג"ח שלה עצמה בשווי של 110 מיליון שקל, 20% ממניות אפריקה מגורים בשווי של 203 מיליון שקל ואפסייד של כ-9 מיליון שקל במקרה של הנפקת דניה סיבוס.

יש לציין כי בסיבוב הראשון, וטרם השיפורים האחרונים, זכו הצעותיהן של לפידות קפיטל ושל י.ח דמרי למירב קולות מחזיקי האג"ח. גם חברת מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר, נהנית מאמון רב בקרב המשקיעים בשוק ההון, אולם הצעתה נאמדת לפי השווי הנמוך מבין הארבע (1.169 מיליארד שקל) ורכיב המזומן שלה במועד ההסדר הוא השלישי בגובהו (821 מיליון שקל).

לאפריקה ישראל חוב של כ-2.25 מיליארד שקל למחזיקי איגרות החוב שלה משלוש הסדרות (כ"ו-כ"ח). במסגרת האסיפות שמתוכננות כאמור למחר, מתבקשים מחזיקי האג"ח להצביע על הצעת החלטה נוספת מטעם הנאמנים, ולפיה קולות המחזיקים יספרו כמקשה אחת ולא בכל סדרה בנפרד, וזאת במטרה להקל על בחירת ההצעה הזוכה או על השתיים שיעלו לסיבוב השלישי.

צבר ההזמנות של דניה סיבוס גדל ב-6% לכ-6.8 מיליארד שקל

בינתיים, פרסמה אפריקה ישראל ביום חמישי האחרון את דוחותיה לרבעון השני של 2019, ובהם פירוט לגבי החברה הבת דניה סיבוס, מחברות הבנייה והתשתיות הגדולות בישראל. האחרונה הציגה ברבעון השני עלייה של 3.6% בהכנסות ל-1.08 מיליארד שקל, לצד ירידה של 23.3% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-23 מיליון שקל. צבר ההזמנות של דניה סיבוס לביצוע עבודות בנייה ותשתיות גדל ב-6% לכ-6.8 מיליארד שקל ואילו יתרת המזומנים ושווי מזומנים הסתכמה ב-879 מיליון שקל.

בדניה סיבוס ציינו כי המחצית הראשונה המשיכה לעמוד בסימן שיא בהיקף פעילות הביצוע, הייזום והפיתוח של פרויקטים קיימים וחדשים. לדברי המנכ"ל, רונן גינזבורג, "מאזן חזק עם איתנות פיננסית גבוהה מאפשרים לנו לשמור על מגמת הצמיחה בפעילות הבינלאומית, שתתרום ביתר שאת לתוצאות ככל שנתקדם עם הפרויקטים".