בנק הפועלים הוא המממן של סטולרו ברכישת אירונאוטיקס; חברת המ"לטים נמחקה מהמסחר בבורסה

אביחי סטולרו יקבל מבנק הפועלים הלוואה של מאות מיליוני שקלים למימון העסקה, כפי שנודע ל"גלובס" • עם זאת, סטולרו יממן מהונו העצמי את רוב חלקו בעסקה, שבה ירכוש יחד עם רפאל את חברת המל"טים מיבנה

אביחי סטולרו / איור: גיל ג'יבלי
אביחי סטולרו / איור: גיל ג'יבלי

איש שוק ההון אביחי סטולרו מממן את עסקת אירונאוטיקס באמצעות הלוואה בהיקף של מאות מיליוני שקלים מבנק הפועלים - כך נודע ל"גלובס".

הלוואה זו תתווסף להון עצמי ניכר שסטולרו מעמיד לטובת העסקה לרכישת אירונאוטיקס באמצעות חברה משותפת עם רפאל. העסקה הושלמה באחרונה, והיום נמחקו מניות אירונאוטיקס מהמסחר בבורסת תל אביב.

מכיוון שמדובר במימון רכישת שליטה בחברה, הבנק המממן של סטולרו אינו יכול לממן את רוב הסכום שרובץ על סטולרו, 425 מיליון שקל - מחצית מסכום העסקה שהוא עושה יחד עם רפאל. ככל הידוע, המימון החיצוני היחיד של סטולרו מגיע מהפועלים, שהינו הבנק המרכזי בעסקיו של סטולרו, כך שההון שהוא מביא לעסקה עומד על היקף ניכר, שאף עולה על המימון מהבנק.

במסגרת ההתקשרות ביניהם, סטולרו ורפאל נתנו אופציות זה לזה - אופציית קול לרפאל ואופציית פוט לסטולרו - על מנת לבסס מנגנון היפרדות עתידי, אם יחפצו בכך, וזאת בהתאם להערכת שווי שתיעשה לחברה, אם וככל שהצדדים יממשו את האופציות.

אירונאוטיקס, שאותה מוביל המנכ"ל עמוס מתן, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות מוטסות לא-מאוישות (מל"טים), מערכות אלקטרו-אופטיות (באמצעות החזקה של 50% בחברת קונטרופ) ומערכות תקשורת. החברה הונפקה בבורסה בקיץ 2017, לפי שווי של כמיליארד שקל, ומניות החברה התחילו לאבד גובה זמן קצר לאחר ההנפקה, בעקבות הרעה בתוצאות החברה והסתבכות בפרשייה ביטחונית במדינה זרה.

רפאל וסטולרו ניסו לנצל את הקריסה במניה, והציעו לראשונה לפני קצת יותר משנה לרכוש את יצרנית המל"טים מיבנה לפי שווי של כ-430 מיליון שקל בלבד. בדירקטוריון החברה דחו אז את ההצעה, בנימוק שהסכום שהציעו רפאל וסטורלו נמוך מדי. לאחר שהמהלך נכשל, הגישו רפאל וסטולרו בתחילת 2019 הצעה חדשה לרכישת החברה, לפי שווי כמעט כפול מההצעה הקודמת - כאמור, בהיקף של 850 מיליון שקל. זאת, כשבדרך מנסה גם התעשייה האווירית לרכוש את השליטה בחברה לפי שווי של 600-650 מיליון שקל - מהלך שלא צלח.

הפעם ההצעה התקבלה על ידי דירקטוריון אירונאוטיקס ובעלי מניות החברה. גם רשות החברות הממשלתיות אישרה אותה לבסוף בחודש שעבר, לאחר מו"מ שניהלה מול רפאל, וכאמור היום נמחקו מניות החברה מהמסחר בבורסה.