האיום בבחירות-בזק הפך לממשי: הכול על הפיתול החדש בסאגת הברקזיט

האם בריטניה בדרך לבחירות-בזק רגע לפני תאריך הפרישה מהאיחוד האירופי? על מה יצביעו היום בפרלמנט הבריטי? ומה בדיוק רוצים בכל אחד מהצדדים? • "גלובס" עושה סדר

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

מה קרה אתמול?

גורמים המקורבים לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון איימו לראשונה כי אם הפרלמנט יעביר בימים הקרובים חקיקה שתמנע פרישה חד-צדדית של בריטניה מהאיחוד, ג'ונסון לא יהסס להכריז על בחירות-בזק. התאריך המיועד לבחירות, לפי ההדלפות, הוא 14 באוקטובר. אגב, מדובר ביום הראשון של חג סוכות, מה שלא יאפשר ליהודים בריטים רבים להצביע.

למה ג'ונסון מאיים דווקא עכשיו?

ראש הממשלה הבריטי הופתע לגלות כי למרות שהשעה את הפרלמנט מה-9 בספטמבר עד ה-14 באוקטובר, בית הנבחרים עדיין יכול להעביר חקיקה בהליך מהיר נגד No Deal Brexit בימי הדיונים הספורים שנותרו לו עד תאריך זה. היום שב הפרלמנט מחופשת הקיץ, וחבריו צפויים להצביע על הצגת חוק זה. ההצבעה נחשבת למכרעת, כדי לראות אם יש לו רוב ואם "מורדים" בתוך המפלגה השמרנית יתמכו בו. מכיוון שהרוב של ג'ונסון בפרלמנט הוא של מושב בודד, כל הצבעה נגדו מתוך המפלגה היא קריטית.

מה רוצים הצדדים?

האופוזיציה, שתגיש היום לדיון את החוק נגד פרישה ללא הסכם, מעוניינת למנוע את ה"קטסטרופה הכלכלית והחברתית", לדבריה, שבה תמצא את עצמה בריטניה ביום שאחרי. הבריטים אוגרים מזון ותרופות בשווי מיליארדי ליש"ט רק בשל החשש מתסריט כזה. החוק המוצע קובע כי או שראש הממשלה יזכה לתמיכת בית הנבחרים בהסכם שיביא לאישורו עד ה-19 באוקטובר, או שהוא יצטרך לפנות לבריסל ולבקש הארכה נוספת, 31 בינואר 2020.

המורדים בתוך המפלגה השמרנית של ג'ונסון תומכים בעמדה זו, ולפי הערכות התקשורת הבריטית, בין 20 ל-40 מהם מתכוונים להצביע עם האופוזיציה בעד החוק המוצע היום ואולי בשלבים המתקדמים לאישורו מחר ומחרתיים. הם מנמקים את עמדתם בסכנה לכלכלה הבריטית ולתושבים מפרישה ללא הסכם, ואומרים כי אינם מאמינים שג'ונסון יצליח לגבש הסכם חדש מול האיחוד עד אז.

ג'ונסון עצמו אומר כי הוא מעוניין בהסכם מול האיחוד, אך זקוק בו-בזמן לאיום בפרישה חד-צדדית ב-31 באוקטובר כדי להכריח את בריסל לשנות את עסקת הפרישה הקיימת. דרישתו היחידה של ג'ונסון מהאיחוד היא להוריד מההסכם הקיים את סעיף ה"בקסטופ" המתייחס למצב באי האירי. רק אם "בריסל תבין שאנחנו מתכוונים לפרוש ב-31 באוקטובר בכל מקרה" היא תשנה את עמדתה, אמר. הוא הוסיף כי מנהיגי האיחוד יוכלו להצביע על ההסכם החדש ב"פסגה קריטית" שתתקיים ב-17 באוקטובר.

האיחוד האירופי סירב עד כה באופן עיקש לפתוח מחדש את ההסכם (שכבר אושר בהצבעת ראשי האיחוד), או להסיר את סעיף הבקסטופ, בנימוק שהדבר נחוץ כדי להבהיר את עתיד היחסים בינו לבין הממלכה המאוחדת. נציגי האיחוד אמרו כי להערכתם, ג'ונסון מכוון לפרישה חד-צדדית, והם מתכוננים לכך. האיחוד שוקל לכן להכריז על ברקזיט ללא הסכם כ"אסון טבע", במטרה לאפשר למדינות החברות בו לקבל כסף מקרן חירום.

מה קורה היום?

היום אחר הצהריים, לאחר שהפרלמנט הבריטי ישוב מחופשת הקיץ שלו (הדיונים מתחילים ב-16:30 שעון ישראל), צפויה האופוזיציה בשיתוף המורדים להציג את החוק למניעת פרישה חד-צדדית. ההצבעה המכריעה על הדיון בהצעת החוק צפויה להתקיים היום ב-23:00 (שעון ישראל). מקורות בדאונינג 10 אפילו איימו לסלק מהמפלגה באופן מיידי כל חבר פרלמנט שמרני שיצביע בעד החוק - צעד חריג ונדיר. חברי הפרלמנט הללו יהפכו לעצמאיים ויכהנו רק עד הבחירות הבאות.

האם בריטניה הולכת לבחירות?

ג'ונסון ומקורביו חזרו היום על המנטרה שלפיה "איננו רוצים בחירות", אולם מאחורי הקלעים תידרכו את התקשורת הבריטית ואמרו כי לא יהססו להציג הצעת חוק לפיזור הפרלמנט ביום רביעי או חמישי, אם יראו שהחוק נגד פרישה חד-צדדית בדרך לקבל אישור סופי. הסיבה לכפל הלשון היא שג'ונסון אינו רוצה להצטייר כמי שאחראי לשליחת המדינה לבחירות חדשות - צעד בלתי פופולרי - ומנסה להטיל את האשמה על המורדים.

בכל מקרה, הצעה לפיזור הפרלמנט זקוקה לתמיכה של לפחות שני שלישים מחבריו, מה שאינו מובטח. חלק מחברי הפרלמנט מהלייבור שבאופוזיציה הודיעו כי לא יתמכו בבחירות חדשות משום "שחייבים לדאוג למטרה הראשונה - שבריטניה לא תפרוש בלי הסכם". ג'ונסון צפוי להצהיר כי גם אם הבחירות יתקיימו ב-14 באוקטובר, הדבר יעניק זמן למו"מ (של שבועיים) עם האיחוד.

מה ההשפעות הכלכליות?

הליש"ט, שדווקא טיפסה בשבועות האחרונים לאחר ירידה משמעותית אחרי בחירתו של ג'ונסון, צללה היום לראשונה זה 34 שנים לשער של פחות מ-1.2 דולר. העסקים בבריטניה הביעו את עמדתם בעבר כי בריטניה חייבת לפרוש עם הסכם. בנק ההשקעות גולדמן זאקס העריך כי הסיכוי לפרישה חד-צדדית עלה ל-25%, בעוד סוכנויות הימורים בבריטניה כבר מעניקות לתסריט זה סיכוי של 75%.