הבעיה של נתניהו: האם עוד אחד משריו מחזיק הקלטות?

הקלטת נתניהו נעשתה לפני כמעט שנתיים ונשמרה ליום הדין • בהתחשב בתחלופת כוח-האדם סביב נתניהו ובמספר שרי הליכוד - מה זה אומר על הקלטות נוספות המצויות בידי אנשים רבים בישראל?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

ידוע שראש הממשלה בנימין נתניהו אינו נוהג להחזיק טלפון נייד. בראיונות לתקשורת בעבר הוא התבדח שהוא האדם היחיד שאינו מחובר דיגיטלית, באמצעות הסבר סביר - עדיף שלא להחזיק נייד כדי שלא יפרצו לך, כדי שלא יחדירו לך תוכנות לנייד, כדי שלא יאזינו לך.

אולם מתברר שלא לעולם חוסן. האשמות קמפיין הליכוד נגד יו"ר כחול לבן בני גנץ וחוסר היכולת שלו לשמור על "ביטחון שדה" חזרו אל נתניהו כבומרנג.

לא רק שאדם כלשהו הקליט שיחה עם ראש הממשלה, אלא שזה נעשה בטלפון קווי, באורח נטול בושה, בלי כל סנטימנט של נאמנות. ההקלטה נשלפה בבוטות במועד קריטי, 14 יום לפני ההליכה לקלפיות. המקליט המתין לשעת כושר והגיש את הנקמה קרה.

איך בכלל ניתן להקליט שיחה עם ראש הממשלה? רוב האנשים הבאים בשערי לשכת נתניהו מפקידים את הניידים שלהם בחוץ, במתקן עץ מרובע הבנוי בצורת כוורת. המתקן הסטנדרטי הזה ניצב תחת שמירה של איש הלשכה מחוץ לדלת.

המסקנה המיידית היא שהקלטת נתניהו נעשתה, לפני כמעט שנתיים, ונשמרה ליום הדין. הרבה לפני שידעו על בחירות, הרבה לפני פיטורים או עזיבת אנשי צוות בכיר.

טכנית, ההקלטה בוצעה ככל הנראה מן העבר השני של קו הטלפון הקווי. לפי הדיווח בערוץ 13 שומעים אדם שלישי, שייתכן שנכח בחדר לצידו של ראש הממשלה. אולי הוא המקליט? אם כך הדבר, יוכלו לאתר בקלות בלשכת ראש הממשלה מי היה האדם השלישי שהותרה לו כניסה ללשכת ראש הממשלה עם הנייד שלו.

מכל מקום, פרסום השיחה אמש (ב') בחדשות 13 הוא אות מבשר רע לנתניהו. מדובר בהקלטה מאדם בכיר מאוד, מקורב מאוד, אולי אחד משריו.

בהתחשב בתחלופת כוח-האדם הבכיר סביב נתניהו ובמספר שרי הליכוד - מה זה אומר על מגוון הקלטות נוספות המצויות בידי אנשים רבים בישראל?

"המשבר בערוץ 20 נתן דחיפה לחוק"

בתוך כך, חברת הכנסת מהליכוד שרן השכל, שיזמה את "חוק ערוץ 20", מאשרת כי המשבר של ערוץ 20 נתן דחיפה להצעת החוק שלה, שעברה בקריאה טרומית ובוועדת השרים, אך לדבריה יו"ר ועדת הכלכלה דאז איתן כבל עיכב את הדיון בה, והמשבר הוציא אותה מההקפאה. מטרת הצעת החוק הייתה פתיחת שוק התקשורת לשחקנים חדשים ויצירת פלטפורמות שינגישו לקהל את מגוון הדעות והקהלים בציבור. השכל מזכירה כי החוק הציל בדרך גם את ערוץ הלא טיוי בערבית וכן את ערוץ 9.

 "ערוץ 20 הוא עוד קול שונה וחשוב במערכות התקשורת הישראליות והמאבק עליו היה מהותי", היא אומרת. "כששמעתי את ההקלטות אתמול התמלאתי בגאווה כי נלחמתי מול אנשים מאוד חזקים כדי לקדם את החוק. שמחתי לשמוע כמובן עד כמה ראש הממשלה עצמו נרתם לעניין וראה את החשיבות בכך לפי דרכו האידאולוגית של הליכוד לפתוח את השווקים לרבות שוק התקשורת ולייצר תחרות לצד הבאת מגוון הקולות של החברה הישראלית, גם אם חלקם לא מקובלים בקרב חלקים אחרים בציבור". על מעורבות נתניהו היא אומרת כי היועמ"ש הבהיר כי לא הייתה לראש הממשלה בעיה לעסוק בכך, הוא ראש הממשלה, ונתניהו פעל לסייע להליך חקיקה שהיה כבר באמצע הדרך כדי להתגבר על חסמים רגולטוריים ומול גורמים חזקים תקשורתיים ופקידותיים שהתנגדו לו.

חבר הכנסת לשעבר איתן כבל, שהיה יו"ר הוועדה המשותפת שהכינה את חוק ערוץ 20, אומר כי היועץ המשפטי לממשלה חייב לבדוק האם ראש הממשלה פעל בניגוד להחלטת בג"ץ בסוגיית מעורבותו בשוק התקשורת. לדבריו, ההקלטות מראות שהוא היה מעורב מאוד, והטענה כי הוא היה רשאי לעשות זאת היא פרשנות של עורכי הדין שלו שחייבת בדיקה. כבל מגלה כי שר התקשורת איוב קרא ומי שהיה אז מנכ"ל המשרד מומו פילבר נפגשו עמו רבות וניסו לשכנעו להקים את "ברית המועצות", שתאחד את מועצות התקשורת, הרגולטוריות הקיימות. עצם העניין לא היה פסול, הוא אומר, אבל הם רצו כדבריו להשתמש בזה כדי להשתלט על התקשורת על ידי מינוי אנשיהם למועצה. "אני דרשתי מינוי שקוף ולא פוליטי והם לא הסכימו וכך זה נפל", אמר. 

חברת הכנסת לשעבר איילת נחמיאס-ורבין, שהייתה חברת ועדת הכלכלה והוועדה המשותפת שעסקה בחוק אז, נשאה נאום נסער בישיבת המליאה שאישרה את החוק, ואחד מהמשפטים שאמרה היה: "אני מקווה שהחוק הזה לא יהפוך לפרשת 5000".

בשיחה עם "גלובס" היא מזכירה כי הליכוד ניסה לחלץ את הטיפול בהצעת החוק מוועדת הכלכלה שבראשה עמד כבל, והקים את הועדה המשותפת שבראשה עמדו כבל וחבר הכנסת יואב קיש מהליכוד. הדיונים היו קדחתניים והתנהלו לפי דרישת הקואליציה כמעט כל ערב עד השעות המאוחרות של הלילה כדי לקדם את ההצעה. לדבריה, "הבנו שיש לחץ אדיר לגבי ערוץ 20 ולכן החלטנו להכניס לדיונים ולהצעה גם את הסוגיות הבוערות האחרות שהיו, הבעיות של ערוץ 10, הפיצול שאך קרה בערוץ 2, התאגיד שנלחם על חייו ועוד. הרגשנו כאילו אנחנו מול מאוורר ענקי שזורק אלינו את כל הבעיות של ענף התקשורת, ואנחנו מנסים לפתור את כל הבעיות ולהסדיר את כל הנושאים תוך ניצול הלחץ בצד השני להצלת ערוץ 20. וזו הסיבה שאני וכבל תמכנו בסופו של דבר בחוק".