משרד התקשורת מבקש ממפעילי הסלולר הסכמי שיתוף רשתות

בנוסף, המשרד מבקש לקבל את ההסכמים עם המשווקים השונים על רקע המבצעים האחרונים של סאני והוט מובייל ושל רמי לוי שרוכב על רשת פלאפון • ניתוח

נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר
נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת פנה אתמול (ג') לחברות הסלולר וביקש מהם לקבל שורת הסכמים של החברות עם משווקים, וכן ביקש את הסכמי שיתוף הרשתות שקיימים בין חלק מהמפעילים. הבקשה היא במסגרת עבודת הצוות שעל הקמתו הכריז המשרד בעקבות ההידרדרות במצבן של חברות הסלולר, ועל רקע המבצעים האחרונים של סאני והוט מובייל ושל רמי לוי.

מדובר בשתי פניות נפרדות. האחת כאמור מבקשת לבחון את ההסכמים שבין המפעילים לבין המשווקים, בעקבות שאלות שהתעוררו עם השקת המבצע של סאני והוט מובייל. משרד התקשורת מבקש את ההסכמים, אבל כלל לא בטוח שהוא יכול לפעול או שבכוונתו לפעול נגד. הפנייה שלו בנושא זה היא למראית-עין בלבד וחסרת משמעות מבחינת יכולת ההתערבות שלו, אבל מנגד, הוא יכול להשתמש במידע שיאסוף כאשר אחת החברות תבוא לבכות על מצבה. לדוגמה, אם הוט תבוא להתלונן ותטען שהרגולציה פוגעת בה, היא תוכל לקבל מהמשרד את התשובה - אם כך, מדוע יצאת עם מבצע שובר שוק ביחד עם סאני?

בעניין המבצע של רמי לוי, הפנייה של המשרד מאד מוזרה. לרמי לוי יש הסכם שימוש ברשת של פלאפון, וההערכה היא שפלאפון לא מפסידה מהעובדה שלוי יצא במבצע של 12.5 שקל לחבילת סלולר עבור לקוחות שמחזיקים בכרטיס אשראי שלו. אם פלאפון לא מפסידה מהמבצע של רמי לוי, נשאלת השאלה מדוע היא טוענת שהשוק לא מאוזן?

לגבי הדרישה של משרד התקשורת לקבל את הסכמי שיתוף הרשתות, הדבר הרי מוזר עוד יותר, מכיוון שבידי המשרד כבר יש את הסכמי שיתוף הרשתות, היות שהוא חתום עליהם. ההסכמים שאליהם דחף המשרד קובעים את התנאים לשיתו, ואת המגבלות ואת החובות שיש למפעילים במסגרת השיתוף, ולכן המשרד היה חייב לחתום עליהם לפני שאישר אותם. ייתכן כי המשרד רוצה לבדוק האם לא חלו שינויים בהסכמים בשנים האחרונות, ואולי ישנם הסכמים חדשים שהתווספו להסכמים הישנים שהוא לא מודע להם.

על כל פנים, הפניות של משרד התקשורת אינן מעידות על צעדים כלשהם שניתן לבצע באופן מיידי, ובכלל נראה כי המשרד לא ימהר להתערב בשוק, וזאת משתי סיבות: א. לא בטוח שיש לו בכלל סמכות להתערב במבצעים של חברות על-ידי משווקים. ב. המשרד בעצמו מעדיף שהשוק ידלל את עצמו בהיסט של מספר השחקנים על-ידי מיזוגים, ולכן כל התערבות מצידו פוגעת בעצם במהלך הטבעי שהוא רוצה שיקרה.