מנהיגת הונג קונג הודיעה על ביטול רשמי של חוק ההסגרה

ביטול חוק ההסגרה, שהיה אמור לאפשר הסגרה לסין, הוא חלק מחמש דרישות עליהן נלחמו המפגינים בהונג קונג • מדד הנג סנג זינק הבוקר בכ-4%

מנהיגת הונג קונג קארי לאם / צילום: REUTERS, Athit Perawongmetha
מנהיגת הונג קונג קארי לאם / צילום: REUTERS, Athit Perawongmetha

מנהיגת הונג קונג קארי לאם הודיעה רשמית כי תבטל את השינוי בחוק ההסגרה, שהצית את אחד המשברים החמורים ביותר בעיר-מדינה מאז שעברה לשליטה סינית ב-1997. מדד הנג סנג ההונג קונגי זינק הבוקר (ג') בכ-4%. 

חוק ההסגרה היה אמור לאפשר הסגרה של אנשים מהונג קונג לסין, והניסיון לקדם אותו הצית גל מחאות ביוני האחרון. השינוי נדחה ביולי האחרון, אך ההפגנות המשיכו כשמאות אלפי אנשים יצאו מדי שבוע לרחובות ונתקלו באלימות מצד המשטרה, שבין השאר ירתה על המפגינים גז מדמיע וכדורי גומי.

ביטול חוק ההסגרה הוא חלק מחמש דרישות עליהן נלחמו המפגינים. לצד ביטול החוק, המפגינים דרשו כי הממשל יחזור מתיוג ההפגנות כ"התפרעויות"; ביטול כל ההליכים הפליליים נגד המפגינים; הקמת ועידה עצמאית לחקירת האלימות המשטרית נגד המפגינים; וזכות בחירה אוניברסלית בבחירות למושל העיר ב-2020.  

הונג קונג הייתה קולוניה בריטית עד 1997, אז עברה לשליטת סין. בייג'ינג הבטיחה אז לשמור על חירויות האדם ועל מערכת החוק של העיר עד 2047 לפחות, במסגרת רעיון "מדינה אחת, שתי שיטות". לאחר שפעולות המחאה הפרו-דמוקרטיות ב-2014, שנמשכו 79 ימים וזכו לכינוי "תנועת המטריה", לא הצליחו לחלץ ויתורים מהממשלה, גברו החששות כי הממשל הסיני מקדם הפרות זכויות אדם בהונג קונג. המתנגדים לשינוי בחוק ההסגרה חששו שהוא ישמש לרדיפה אחרי מתנגדי שלטון, יכפיף כל אדם בהונג קונג למערכת המשפטית של סין היבשתית ויחשוף אותו למעצר שרירותי ולעינויים.