הפיקוח על הבנקים אישר את מינויו של אורי לוין למנכ"ל דיסקונט, והוא צפוי להיכנס לתפקידו בסוף נובמבר

ל"גלובס" נודע כי המפקחת חדוה בר אישרה בהליך מהיר את מינויו של לוין, שיחליף את לילך אשר טופילסקי וצפוי להיכנס לתפקיד בנובמבר • מינוייהם של דב קוטלר בהפועלים וחנן פרידמן בלאומי מחכים לאישור דומה • על פי הערכות, המפקחת שותפה כבר במהלך הבחירה בקוטלר ובפרידמן, והם לא היו נבחרים לולא יושבי הראש של הבנקים היו בטוחים שיאושרו • דירק' דקסיה מחויב לעסקה עם דיסקונט ומשיב לבנק ירושלים: "ספקות בשאלת היכולת הפיננסית והרגולטורית שלכם"

אורי לוין / צילום: איל יצהר, גלובס
אורי לוין / צילום: איל יצהר, גלובס

לאחר שבתוך שבועות ספורים נבחרו כמעט במקביל שלושה מנכ"לים לבנקים דיסקונט, הפועלים ולאומי, ל"גלובס" נודע כי המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר אישרה בתום הליך מהיר את מינויו של אורי לוין בדיסקונט. לוין יחליף את המנכ"לית היוצאת, לילך אשר טופילסקי, שתצטרף כשותפה בכירה בקרן ההשקעות פימי. בעקבות כך צפוי לוין להיכנס לתפקידו כמנכ"ל דיסקונט, בהתאם לבחירת הדירקטוריון שבראשות היו"ר שאול קוברינסקי, כבר במהלך המחצית השנייה של חודש נובמבר.

בעקבות אישורו של לוין, נותרו עתה שתי בדיקות מהימנות שעל הפיקוח על הבנקים לסיים: של מנכ"ל הפועלים המיועד דב קוטלר, שיחליף את אריק פינטו, ושל מנכ"ל לאומי המיועד חנן פרידמן, שיחליף את רקפת רוסק עמינח. על פי הערכות, כבר במהלך הבחירה בשניים, שיתפו יושבי הראש של שני הבנקים - עודד ערן בפועלים וסאמר חאג' יחיא בלאומי - את המפקחת בהליך, והם לא היו בוחרים בשניים לולא היו בטוחים שיאושרו. מה גם שהשניים, כמו לוין, כבר קיבלו אישורים לכהונות בכירות מהפיקוח.

שלושת המנכ"לים החדשים נבחרו בקיץ האחרון במקומם של פינטו שהודיע על פרישתו מהפועלים באמצע אפריל, במקומה של אשר טופילסקי שהודיעה על פרישתה ב-5 ביוני ובמקום רוסק עמינח שהודיעה על פרישתה מלאומי ב-30 ביוני, שעות אחדות לפני בחירתו של חאג' יחיא ליו"ר הבנק.

אור ירוק לעסקת דקסיה-מרכנתיל

במקרה של בנק דיסקונט, זהו לא האישור היחיד שהתקבל בימים האחרונים מהפיקוח על הבנקים, שמוקדם יותר השבוע נתן אור ירוק לעסקת דקסיה-מרכנתיל, כשקבע כי "אין מניעה מבחינה יציבותית או תחרותית לביצוע המיזוג של דקסיה לבין מרכנתיל, בהתאם לתנאים שקבעה רשות התחרות".

ככל הידוע, הדרך בה פעל הפיקוח באה להחליף מתן היתר שליטה לדיסקונט בדקסיה - הליך מורכב וארוך יותר. לפי הערכות, ייתכן שזה נעשה בגלל שמדובר במיזוג ישיר מלא ומיידי, אם וככל שהעסקה תושלם.

בנובמבר אשתקד חתמה קבוצת דיסקונט על הסכם לרכישת בנק דקסיה, ששינה מאז את שמו לבנק מוניציפל, ומיזוגו לתוך בנק מרכנתיל דיסקונט. העסקה אושרה לפני מספר חודשים על ידי הממונה על רשות התחרות, מיכל הלפרין, אך רק בתנאי שמרכנתיל או דקסיה ימכרו תיק אשראי לרשויות מקומיות בסיכון גבוה קודם לביצוע העסקה.

מאז מקדמים הצדדים למיזוג עסקה למכירת תיק אשראי כאמור, כשהם במגעים עם בנק אגוד. ואולם, התנאים לביצוע העסקה טרם קוימו ולכן דיסקונט ודקסיה האריכו את התקופה להשלמתה בעוד שלושה חודשים, עד תחילת דצמבר השנה. התפתחויות אלה מתרחשות בצל התנגדות וביקורת עיקשות מצד בנק ירושלים, שמעוניין לרכוש את דקסיה ואף הגיש הצעה גבוהה יותר מזו של דיסקונט - ושדורש שדירקטוריון דקסיה ידון בה. זה לא קורה, ובבנק ירושלים מביעים נחישות במאבק בעסקה שבין דקסיה ודיסקונט.

במסגרת מאבקו, בנק ירושלים שלח מכתבים לדירקטוריון דקסיה, שבהם טען כי חברי הדירקטוריון טועים כשהם פוסלים את הצעת ירושלים.

בתגובה לטענות הללו שלח היום דירקטוריון דקסיה לבנק ירושלים מכתב שבו נכתב כי "בהינתן שממילא לא עומדת על הפרק הצעת מיזוג אמיתית אלא אך הזמנה לניהול מו"מ... לצד קיומם של ספקות בשאלת יכולתו הפיננסית והרגולטורית של בנק ירושלים להגיש הצעה אטרקטיבית", הרי שאין שינוי בעמדת הדירקטוריון של דקסיה.

נציין כי עסקת דיסקונט המקורית אושרה ברוב אדיר באסיפה הכללית של בעלי מניות דקסיה, כשדירקטוריון דקסיה יעלה את התנאים להארכת ההסכם עם דיסקונט לאסיפה כללית של בעלי מניות הבנק, שתתקיים ב-10 באוקטובר.