נובל אנרג'י: לא קיבלנו כל פנייה ממלך ירדן בעניין מחיר הגז שיסופק מלוויתן

מבצע הרכבת אסדת הגז למאגר לוויתן יתחיל מחר מול חופי חדרה • מדובר בשלב האחרון בפרויקט הפיתוח של מאגר הגז, שעלותו הכוללת 3.75 מיליארד דולר והוא מנוהל על-ידי חברת נובל אנרג'י מפעילת המאגר

"לא קיבלנו כל פנייה ממלך ירדן בעניין מחיר הגז שיסופק מלוויתן" - כך אמר היום (ד') סגן נשיא נובל אנרג'י לעניינים אזוריים, ביני זומר, בתדרוך לעיתונאים לרגל תחילת השלב האחרון בפרויקט חיבור המאגר לחוף. זומר התייחס לפרסומים על המאבק שמתנהל בפרלמנט הירדני נגד הזרמת הגז מלוויתן שאמורה להתחיל בינואר השנה.

זומר אמר כי הגז מ"לוויתן" יוזיל את הוצאות האנרגיה של חברת החשמל הירדנית בסכום של כ-600 מיליון דולר לשנה לעומת ההוצאה על יבוא גז נוזלי. הוא טען כי הגז שירדן מייבאת ממצרים הוא בכמויות קטנות מאד ואינו מהווה תחליף לגז הישראלי. הירדנים ישלמו בממוצע 6 דולר ליחידת חום עבור הגז מלוויתן, מעט נמוך מהמחיר הנוכחי שמשלמת חברת החשמל עבור הגז שהיא רוכשת ממאגר "תמר" אך מחיר גבוה משמעותית מהמחירים בהסכמים מסחריים שנחתמו בשנתיים האחרונות.

מבצע הרכבת אסדת הגז למאגר לוויתן יתחיל מחר מול חופי חדרה. מדובר בשלב האחרון בפרויקט הפיתוח של מאגר הגז, שעלותו הכוללת 3.75 מיליארד דולר והוא מנוהל על-ידי חברת נובל אנרג'י מפעילת המאגר. על-פי לוחות הזמנים של הפרויקט צפויה הזרמת הגז לישראל מהמאגר, הנמצא במרחק 130 קילומטרים מהחוף, להתחיל בתחילת דצמבר. אסדת ההפקה תמוקם במרחק 10 קילומטרים מהחוף ובמרחק של 120 קילומטרים מהמאגר והגז יוזרם אליה בצינורות שהונחו על קרקעית הים.

המיקום של אסדת ההפקה עורר בשעתו מאבק ציבורי סוער, סביב דרישת תושבי אזור חדרה להזיז את האסדה לעומק הים. זומר אמר היום בתדרוך לעיתונאים כי החברה התלבטה בין האפשרות שנבחרה לבין אפשרות לחבר את המאגר באמצעות אניית הפקה צפה (כפי שדרשו התושבים) אולם דרישת מערכת הביטחון למקם את האסדה בקרבת החוף הישראלי הכריעה, לדבריו, את הכף.

גורג' האטפילד, סגן נשיא נובל אנרג'י למגה-פרויקטים והאיש שניהל את פרויקט חיבור ים תטיס ותמר לחוף הישראלי אמר כי לוויתן הוא פרויקט פיתוח מאגר הגז הטבעי הגדול ביותר בעולם הנמצא כיום בשלבי ביצוע. עוד אמר כי האסדה מוקמה במרחק המכסימלי האפשרי מהחוף, במרחק 400 מטר בלבד מקצה המדף היבשתי, כאשר מעבר למדף היבשתי עומק המים אינו מאפשר הצבת אסדה נייחת.

האטפילד הסביר כי הפלטפורמה כפולה בגודלה מזו של תמר משום שמערכות הטיפול בגז שמוקמו על החוף בחיבור מאגר תמר הועברו לים ב"לוויתן" לדרישת המדינה. המתקן היבשתי היחיד שייבנה במסגרת חיבור מאגר "לוויתן" יהיה חוות שסתומים בשטח של כחצי דונם באזור קיבוץ מעין צבי.

במסגרת המבצע יונפו ויורכבו חלקי הסיפון של אסדת ההפקה על גבי רגלי האסדה שהוצבו על קרקעית הים בתחילת השנה. הסיפון או המבנה העליון של האסדה מורכב מארבעה חלקים במשקל כולל של 34 אלף טון והוא כפול במשקלו מהמבנה המקביל של אסדת תמר. החלקים השונים ובהם אגף המגורים המיועד לעובדי התפעול של האסדה ומערכות תשתית שונות נבנו במספנות קיואיט בטקסס והושטו לישראל על-גבי דוברות דרך מיצרי גיברלטר.

לצורך הנפת החלקים השונים הובא לישראל העגורן הימי הגדול ביותר בעולם. לאחר הפעלתה תוכל אסדת לוויתן לספק לחוף הישראלי גז בכמות יומית של 1.2 מיליארד רגל מעוקבת ליום שהם כ-12 מיליארד מ"ק לשנה. האסדה לא תופעל במלוא הקיבולת משום שסך הסכמי הגז שנחתמו עומד על כ-9 BCM לשנה. חוזה העוגן של לוויתן הוא של נובל אנרג'י עם חברת החשמל של ירדן שהתחייבה לרכוש מהמאגר כ-3 BCM לשנה בממוצע והסכמים נוספים נחתמו עם חברת החשמל, יצרני חשמל פרטיים וחברת דולפינוס המצרית.

השותפים בלוויתן, נובל אנרג'י דלק קידוחים ורציו ינסו להשיג חוזים נוספים שיצדיקו את הרחבת הקיבולת של האסדה (שלב ב') ל-21 BCM בעלות נוספת של כמיליארד דולר, אם כי עסקאות חדשות אינן נראות לפי שעה באופק.