היועץ המשפטי לממשלה מתנגד לחוק המצלמות

חוק המצלמות הגיע לאחר שהליכוד ניסה לקבל את אישור ועדת הבחירות המרכזית להוסיף צילום באמצעות מצלמות גוף המונחות בידיהם של נציגי המפלגות בקלפיות • נתניהו: קיבלתי את הודעת היועמ"ש בתדהמה, ממשיך בחקיקה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע היום (ד') לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר המשפטים  אמיר אוחנה ולשר הפנים אריה דרעי כי הוא מתנגד לחקיקת חוק המצלמות כפי שהוצע בתזכיר חוק ממשלתי.

חוק המצלמות הגיע לאחר שהליכוד ניסה לקבל את אישור ועדת הבחירות המרכזית להוסיף צילום באמצעות מצלמות גוף המונחות בידיהם של נציגי המפלגות בקלפיות. הצילום מיועד להיעשות באזור ועדות הקלפי ולא מאחורי הפרגוד. לכאורה, לפי הליכוד, החוק נועד למנוע זיופים, אם כי הליכוד השתמש במהלך הצילום הזה בקלפיות בחברה הערבית ולא בכל הארץ, כך שהמטרה של מניעת זיופים לא הייתה העיקרית.

מנדלבליט כתב כי היועץ המשפטי של ועדת הבחירות, עו"ד דין לבנה, מסר לו כי ועדת הבחירות נוקטת צעדים משמעותיים על-מנת לחזק את מנגנוני הבקרה; אך כי "לא ניתן לקדם את תזכיר החוק בעת הזו, נוכח קשיים יישומיים אשר עשויים להביא לפגיעה אנושה ביכולתה של ועדת הבחירות לבצע את יום הבחירות כסדרו. הבאת התזכיר לחקיקה בעת הזו עלולה לגרום לתוהו ובוהו ביום הבחירות ולהשבתת היכולת של הוועדה לנהל יום בחירות תקין".

מנדלבליט ציין כי משמעות הדברים היא "פגיעה במימוש החופשי של זכות היסוד הדמוקרטית לבחור וביצוע החובה החוקתית לקיים בחירות חופשיות, חשאיות ושוויוניות באופן תקין וסביר".

לדבריו, הפגם הוא בעצם קידומה של הצעת חוק בסד הזמנים שנותר עד ליום הבחירות, ואין לו מזור בשלבי החקיקה בכנסת.

בתגובה הודיע נתניהו כי הוא דוחה את עמדת היועץ המשפטי לממשלה וכי בכוונתו להמשיך בחקיקה להצבת מצלמות בקלפיות. לדבריו, "לא ניתן לגנוב את הבחירות. קיבלנו בתדהמה את עמדת היועץ המשפטי נגד הצעת החוק לאפשר הצבת מצלמות באולם הקלפיות באופן שימנע בוודאות את גניבת הבחירות על-ידי זיוף קולות", הודיעו בליכוד. "הגורמים המשפטיים, שמחובתם היה לפעול בכל דרך נגד הזיוף הוודאי של קולות, נוהגים בדיוק הפוך מסיבות לא ברורות. מה גם שהצעת החוק להצבת מצלמות מבהירה שלא מדובר בשום תיעוד של ההצבעה מאחורי הפרגוד, ושחשאיות הבחירות תישמר בקפדנות".