בנט ושקד גייסו נציגים בולטים מ"זהות" לתמיכה במפלגת "ימינה"

נפתלי בנט ואיילת שקד הצליחו לגייס הבעת תמיכה משלושה מנציגי זהות הבולטים: גלעד אלפר, ליבי מולד ורפאל מינס • ההצהרה אמורה להימסר היום בערב במסיבת עיתונאים משותפת

איילת שקד, יו"רית מפלגת ימינה / צילום: כדיה לוי
איילת שקד, יו"רית מפלגת ימינה / צילום: כדיה לוי

נראה כי איילת שקד ונפתלי בנט הצליחו לנטרל לפחות חלקית את הישג נתניהו כשהגיע להסכמות עם משה פייגלין על פרישת זהות מהמירוץ תמורת משרת שר, וקידום רפורמות כלכליות וחברתיות.

אחרי פרישת פייגלין, בנט ושקד הצליחו לגייס שלושה מנציגי זהות הבולטים לתמיכה בימינה: גלעד אלפר, ליבי מולד ורפאל מינס יכריזו על כך הערב (ה') במסיבת עיתונאים משותפת עם שקד ובנט, כאשר הבסיס להצטרפות הוא התדיינות והסכמות על קידום מה שכונה "קידום ערכים ורעיונות משותפים של ליברליזם, כלכלה חופשית וחירויות הפרט": פחות או יותר אותן סיסמאות שסוכמו בין פייגלין לנתניהו.

אם כך מדוע הלכו השלושה לימינה? התברר כי אלפר ומינס היו מהמתנגדים לצעד של פייגלין, אך לאחר שבמשאל בין המתפקדים הם הפסידו, החלו במגעים עם ימינה. אלפר היה שני ברשימה, מינס חמישי ומולד בכלל עזבה את המפלגה עוד ביולי על רקע חילוקי דעות עם פייגלין, שניסה להצניח את מנכ"ל המפלגה שי מלכה למקום השני.

לא פחות חשוב מכך, אלפר ומולד חילוניים, והשלושה היו אמורים להביא את המצביע התל-אביבי שוחר חופש הפרט והחירויות למפלגה. אבל רוב מצביעי זהות בבחירות באפריל היו מהציונות הדתית, אנשי פייגלין, בעוד אלה החילוניים שבסקרים אמרו שיצביעו לזהות, נטשו אותה ברגע האחרון והיא נפלה אל מתחת לאחוז החסימה.

בשורה התחתונה, הישג הצהרתי בעיקרו של ימינה - אבל לא בטוח שהוא יביא אליהם את מי שהצביע לזהות בבחירות הקודמות.

תגובת זהות של משה פייגלין למהלך: "77% ממתפקדי זהות הצביעו בעד ההסכם עם הליכוד, אך יש מי שמסרבים לכבד את ההכרעה הדמוקרטית ומעדיפים לתמוך ברשימת בנט-שקד שחבריה נבחרו על פיו של בנט ובהנהון ראש של שקד. הצמד בנט-שקד שניסה להחריב את מפלגת הבית היהודי מנסה כעת לפגוע גם בזהות ובליכוד. הנכלוליות והחתרנות של הצמד לא יקדמו אותם בהנהגת החברה הישראלית ורק ימשיכו להמאיסם עליה. נקודת האור היא שערכי החירות שהביאה זהות הפכו למצרך מבוקש בפוליטיקה הישראלית וטוב שכל המפלגות מנסות עכשיו להתהדר בנוצותיה של זהות. תנועת זהות ומשה פייגלין יעשו ככל יכולתם להצלחת הליכוד בבחירות, להבאת נתניהו לתפקיד ראש הממשלה ולקידום אמיתי של ערכי החירות בממשלתו.