הליכוד עתרה לוועדת הבחירות נגד ארגון זזים: פועלים להפלת השלטון

מפלגת הליכוד ביקשה מוועדת הבחירות להוציא צו מניעה נגד פעילות הארגון, שעוסק בהסעת מצביעים לקלפי ביום הבחירות • עתירה דומה של ארגון אם תרצו במועד א' של הבחירות נדחתה

קלפי / צילום: shutterstock
קלפי / צילום: shutterstock

מפלגת הליכוד עתרה לוועדת הבחירות בבקשה לצו מניעה נגד פעילות ארגון זזים בבחירות מועד ב'.

לפי עתירת הליכוד, ארגון זזים הממוקם בתל-אביב עוסק בהסעת כ-15 אלף מצביעים ביום הבחירות. הארגון מתכנן, כך על פי הפניה, "מערך פעילים חסר תקדים לשם הפלת שלטון מפלגת הליכוד והעומד בראשה". בליכוד כותבים בעתירה שהמטרה של זזים היא הגדלת כמות המצביעים למפלגות גוש השמאל, "כל זאת באופן לא שקוף ומבלי שזזים נרשמה כגוף פעיל בבחירות כמצוות המחוקק".

על העתירה חתומים עורכי הדין של הליכוד אבי הלוי ומיכאל דבורין. עוד בעתירה מצויין כי זזים מקבלת את המימון מהקרן החדשה לישראל. "בבחירות הקודמות לכנסת ה-21, הכריזה זזים כי בכוונתה לפעול להסעת מצביעים מן הפזורה הבדואית לקלפיות. עקב הכרזה זו ומכיוון שזזים לא נרשמה כגוף פעיל בחירות פנתה תנועת אם תרצו סמוך לפני הבחירות ליו"ר ועדת הבחירות בדרישה להוצאת צו מניעה".

עוד מציינים בעתירת הליכוד שזזים ציינה בתגובתה במערכת הבחירות לכנסת ה-21 שפעילות הסעת מצביעים אינה פעילות בחירות כהגדרתה בחוק וכי הם אינם מגיעים לרף המינימלי של הוצאות המחייבות רישום כ'גוף פעיל בחירות', שהוא סכום של 100 אלף שקל. הם הציגו חשבונית הוצאות על סך 75 אלף שקל, אשר שיקפו את הוצאותיהם במסגרת מערך ההיסעים. בבחירות מועד א', קבע יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר כי בשל העתירה המאוחרת וגם בשל העדר ההוכחות, יש לדחות את העתירה של תנועת אם תרצו.

בעתירה שהוגשה היום (ה'), מצרפים עורכי הדין את הודעת ארגון זזים שהבחירות הנוספות "יכולות לתת הזדמנות שניה לגוש חוסם יהודי-ערבי... לפני חודש וחצי הצלחנו להסיע 3,500 מצביעים בדואים מן הכפרים הלא מוכרים... הפעם אנחנו חייבים להגיע יותר מוכנים עם יותר מתנדבים".

בעתירת הליכוד הם מציינים שמהטקסט המלא של הארגון למדים שמדובר בהסעות למטרת יצירת גוש חוסם שמאלי שימנע הקמת ממשלה בראשות הליכוד. עוד הם טוענים שזזים הסתירו קמפיין ענק שבו לקחו חלק ופעולות נוספות שהם נקטו. לטענתם, זזים מתכוונים להכפיל מאמצים במועד ב', ולהגיע לסך הוצאות של 150 אלף שקל - ולפיכך עליהם להירשם כגוף פעיל בבחירות.

חוק מימון מפלגות שונה במהלך שנת 2017, כך שפעילות של עמותות הפעילות בבחירות ואשר מקבלות תרומות מידי גופים זרים, חייבת להיות רשומה וגלויה באתר מבקר המדינה. לפי העתירה, זזים לא נרשמה כגוף פעיל בבחירות. במערכת הבחירות הקודמת, הצליחו עורכי הדין של הליכוד לכפות על עמותת דרכנו, שבראשה עמד אז ד"ר קובי ריכטר, להירשם כגוף פעיל בחירות וזאת על אף הצהרות של ריכטר כי דרכנו מעוניינת בחיבורים בקרב מספר מפלגות שמאל מרכז, וכי אינה מסורה לענייניה של מפלגה אחת. השופט מלצר דחה טענה זו וחייב את דרכנו להירשם לפי חוק.

לנספח לעתירת הליכוד מצורף דו"ח לשנת 2015, לפיו עמותת זזים קיבלה סך של כ-700 אלף שקל בשנת 2015 מן הקרן החדשה לישראל. בשנת 2016 הם קיבלו 450 אלף שקל מן הקרן החדשה לישראל, ועוד 100 אלף שקל מעמותת קומפאקט ו-40 אלף שקל מעמותת צדיק. במהלך 2018 קיבלה העמותה סך של 662 אלף שקל מן הקרן החדשה לישראל.

ארגון זזים טרם הגיש תגובה כתובה לוועדת הבחירות, אך היום בבוקר, כאשר נודע להם כי עומדת להיות מוגשת עתירה נגדם, מסרה מנכ"לית זזים רלוקה גנאה: "העובדה שהעתירה הגיעה 'לישראל היום' מבלי שהגיעה אלינו, מעוררת תהיות על כוונות העותרים. אנחנו יכולים רק להניח שהעתירה מתייחסת לפרוייקט ההסעות לקלפי בכפרים הלא מוכרים בנגב, לאחר שבבחירות אפריל ארגון הימין הקיצוני אם תרצו והליכוד הגישו עתירה בנושא, שנדחתה על-ידי ועדת הבחירות. ככה נראה ספין תקשורתי שנועד למנוע מאזרחים ערבים את זכותם הדמוקרטית הבסיסית להצביע.

בתוך כך, תנועת זזים קהילה פועלת תפעיל ביום הבחירות מערך הסעות לקלפי מרוחקות ולא נגישות לתושבי הכפרים הבלתי מוכרים בנגב. כ-50 אלף אזרחים בעלי זכות בחירה סובלים מהעדר תשתיות ותחבורה ציבורית שמונע מהם להגיע לקלפיות המרוחקות קילומטרים מביתם, ולממש את זכותם להצביע. על אף פניות חוזרות ונשנות לרשויות, בין היתר על-ידי זזים, המדינה לא נתנה מענה לבעיית הנגישות לקלפי באזור.

לאחר שבבחירות האחרונות באפריל זזים אפשרה לכ-4,000 תושבי הכפרים הלא מוכרים להגיע לקלפיות, כעת מתכננים בתנועה להרחיב את המערך תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו לראות בזמן אמת את נקודות האיסוף. בעזרת מתנדבות שיגיעו לנגב עם רכבן הפרטי, צפויים להיעזר בהסעות כ-15 אלף תושבים".