בליכוד רוצים לקדם את חוק המצלמות באמצעות חקיקה מזורזת

הליך החקיקה להצבת מצלמות בקלפיות יובא לאישור ביום ראשון הקרוב בממשלה ולאחר מכן להליך חקיקה מזורז בכנסת • היועמ"ש מנדלבליט ויו"ר ועדת הבחירות מלצר מתנגדים לחקיקה זו • הוגשה עתירה לבג"ץ נגד המהלך

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף

בליכוד החליטו לקדם את חוק המצלמות באמצעות חקיקה מזורזת בשלוש קריאות וזאת על אף עמדות נחרצות נגד חקיקה בנושא חוקתי מהותי הנוגע להליך ההצבעה, עמדות שהובעו על ידי היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט ועל ידי יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר.

אתמול, פרסם מנדלבליט עמדה נחרצת נגד החקיקה ובליכוד מיהרו להשיב: "לא ניתן לגנוב את הבחירות. קיבלנו בתדהמה את עמדת היועץ המשפטי נגד הצעת החוק לאפשר הצבת מצלמות באולם הקלפיות באופן שימנע בוודאות את גניבת הבחירות על-ידי זיוף קולות".

במקביל, ציינו בליכוד שהליך החקיקה יובא לאישור ביום ראשון הקרוב בממשלה ולאחר מכן להליך חקיקה זריז בכנסת. מליאת הכנסת נמצאת בפגרת בחירות, יום שני הבא, 9 בספטמבר, יהיה בדיוק 8 ימים לפני הבחירות. מבירורים של "גלובס" עם גורמים בכנסת, לא ניכר שיש בשלב הזה הכנות לפתיחת המליאה לעבודה.

בזירה הפוליטית רואים בהמהלך של הליכוד, עם דחיפת החקיקה בניגוד לעצות של ועדת הבחירות והיועמ"ש - כרצון לכך שהשיח הציבורי בשבוע האחרון לבחירות יסוב על נושא זיופים, וחשדות ל'גניבת הבחירות' כפי שבליכוד מכנים זאת. כבר כעת בהודעות הליכוד מאשימים את כל הצדדים היריבים, ובהם גם המפלגות הערביות, בכך שהם "מנסים לגנוב בחירות" וזאת על אף שאין בידי ועדת הבחירות ראיות על זיופים מוגברים דווקא בחברה הערבית. רק 5 קלפיות ממועד א' של מערכת הבחירות הועברו לחקירה פלילית (5 קלפיות מתוך מעל ל-10 אלף קלפיות) ובחלקן הוטו התוצאות לטובת הליכוד, לפי החשד.

ההנחה היא שנתניהו יוביל קמפיין משמעותי בנושא טוהר הבחירות, כאמצעי לקרוא למצביעי הימין לרוץ לקלפיות מחשש לזיופים המוניים. מדי מערכת בחירות נתניהו מאתר את הכוח המניע את הציבורים בצד ימין, פעם אחת (2015) קמפיין הפחדה מפני בוחרים ערבים, פעם אחרת (2019 א') קמפיין שנועד להרתיע בוחרים בחברה הערבית באמצעות שליחת משקיפי ליכוד עם מצלמות והפעם (2019 מועד ב') באמצעות החשש שהבחירות יזוייפו.

ישראל ביתנו עשויה לתמוך בהליך החקיקה

מספר גופים הגישו עתירות נגד דיון בממשלה לאישור חוק המצלמות ונגד קיום הליך חקיקה מזורז במליאה ביום שני הקרוב. עמדת בג"ץ בנושא עשויה להתברר בקצב מהיר, ובין העותרים נגד הליך החקיקה נמצאים מפלגות המחנה הדמוקרטי, העבודה, כחול לבן והרשימה המשותפת.

בליכוד מרבים לשלוח הודעות לעיתונאים על כך שכל המפלגות העותרות נגד מהלך החקיקה מהוות ראיה לרצונם של האחרים לכך שהבחירות לא יתנהלו באורח טהור. "מה לפיד וגנץ מנסים להסתיר? למה הם מתנגדים לצעד בסיסי ומתבקש שישמור על טוהר הבחירות וימנע זיופים אדירים בקלפיות? לא ניתן להם לגנוב את הבחירות - נמשיך בחקיקה". נאמר בהודעת הליכוד בתגובה לכך שכחול לבן עתרו נגד הליך החקיקה.

את הצעת החוק הממשלתית ניסחו השרים אמיר אוחנה ואריה דרעי. לפי הניסוח משקיפים המשויכים פוליטית כנציגי מפלגות יורשו לתעד חשד לעבירות בתחומי הקלפי, כל עוד לא מצלמים מאחורי הפרגוד.

מפלגת ישראל ביתנו, המיוצגים על ידי 5 ח"כים בכנסת ה-21, עשויים לתמוך בהליך החקיקה, למרות שהם העדיפו את מננון הפיקוח שהציע השופט מלצר, בהחלטתו בנושא טוהר המידות. לפי החלטת מנדלבליט, צילום יותר במהלך שעות הספירה של הקלפיות, אחרי אחרון הבוחרים. במהלך יום הבחירות עצמו, ועדת הבחירות תעמיד אלפי פקחי טוהר מידות נוספים, שיסיירו בין הקלפיות ובמידת הצורך יורשו לתעד, אחרי שקיבלו אישור ספצפי לבצע צילומים.

באשר להליך בכנסת, הכנסת ה-21 פוזרה והיא פועלת על בסיס ועדת כנסת זמנית ללא ועדת חוק חוקה ומשפט והמסגרת הארגונית עוברת דרך 'ועדת הסכמות', שבה נמצאים חברים מן הליכוד ומכחול לבן. תקנון הוועדה מאפשר לחברי הקואליציה לעקוף את המנגנון ולפנות ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שיחייב את כינוס הוועדה המסדרת הזמנית.

ראש הממשלה נתניהו התייחס ההיום במהלך שידור חי בעמוד הפייסבוק שלו מלונדון לנושא חוק המצלמות שהוגש כהצעת חוק ממשלתית. לדברי נתניהו, ההתנגדות של בני גנץ ויאיר לפיד לחקיקה מעידה על כך שהם רוצים שתהיה גניבת בחירות. "הם רוצים להיבנות מזה", אמר נתניהו. "מה יש להם להסתיר, המצלמות הן הערובה הטובה ביותר, הן מונעות גניבת בחירות".

בנוסף במהלך השידור החי מלונדון, טען נתניהו כי הוא מבין שאביגדור ליברמן כבר הודיע שימליץ על גנץ. זאת על אף שעמדתו של ליברמן הייתה כי ימליץ על מי שילך לממשלה לאומית רחבה. באשר לחרם שהטיל על ועידת המשפיעים של ערוץ 12, נתניהו כינה את האירוע "ועידת המשמימים" והציב את האירוע הגדול בתל אביב בניגוד אליו עצמו, "אני משפיע כאן בלונדון", הוא אמר. מבין כל ראשי הליכוד, רק גדעון סער השתתף בוועידה. שאר השרים של הליכוד צייתו להוראות נתניהו והדירו רגליהם מן האירוע.