פנייה לרה"מ: יום חופש בבחירות רק למי שמצביע

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש פנה לבנימין נתניהו וביקש לקדם את החוק לצד הקידום המזורז של חוק המצלמות • ח"כ עודד פורר הודיע כי בכוונת ישראל ביתנו להגיש הסתייגות לוועדת הבחירות על מנת להסדיר נתינת יום חופש רק למי שיצביע בבחירות

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: שלומי יוסף
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים / צילום: שלומי יוסף

על רקע כוונת הליכוד לשנות את חוק הבחירות במטרה להציב מצלמות בקלפיות, והעברה של הצעת החוק בעניין באופן מזורז, פנה היום יו"ר המגזר העסקי שרגא ברוש לראש הממשלה - לשנות באותה הזדמנות גם את החוק המחייב יום חופש כללי במדינה, ולתת את יום החופש רק למי שמצביע בפועל.

ברוש מציין במכתב כי הן השרים, הן יו"ר הכנסת והן היועמ"ש מציינים כי שינוי החקיקה אפשרי בהקשר של חוק המצלמות, ובאם השינוי אפשרי, הרי באותה הזדמנות ניתן גם לשנות את חובת התשלום כך שרק מי שמצביע יקבל יום חופשה במימון המעסיק. התיקון גם יפתור את העיוות בחוק הקיים כך שניתן יום חופשי גם למי שאין לו זכות הצבעה (דוגמת עובדים זרים ועובדים פלסטינים).

ברוש כותב לנתניהו כי השר יריב לוין אמר "שהכנסת אומנם בפגרת בחירות אבל היא עובדת ויכולה להתכנס בכל עת ולחוקק על פי בקשת הממשלה". וגם יו"ר הכנסת הבהיר כי גם כעת לכנסת הזכות לחוקק חוקים. הוא הזכיר במכתב כי העלות הכוללת למגזר העסקי של שלושת ימי השבתון בשל הבחירות (לרשויות המקומיות בסוף אוקטובר, הבחירות הכללית באפריל והבחירות הכלליות שצפויות להיערך באמצע ספטמבר) בשנה האחרונה הנה 5.4 מיליארד שקל והנושא מעורר תרעומת רבה במגזר העסקי.

ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, מצטרף ומחזק את היוזמה ומעביר אותה לפסים מעשיים. לדבריו בנוסף לתמיכת ישראל ביתנו בהתקנת מצלמות בקלפיות, בכוונת ישראל ביתנו להגיש הסתייגות לוועדת הבחירות המרכזית, על מנת להסדיר את השבתון במהלך הבחירות בכדי לתת לרק למי שיצביע את הזכות ליום חופש. הוא ציין כי אלפי עסקים נאלצים להוציא מכיסם את התשלום עבור יום השבתון, כשעובדיהם לא הולכים להצביע כלל. אבסורד גדול אף יותר ניתן לראות במתן יום שבתון בתשלום לעובדים זרים ללא זכות הצבעה. פורר הדגיש כי העובדה שתיקון לחוק הבחירות מגיע לכנסת מהווה הזדמנות יוצאת דופן לקדם גם את העוול הזה.

כאן ב"גלובס" העלינו את הסוגיה וכמעט כל חברי הכנסת והפוליטיקאים שהתראיינו הביעו תמיכה עקרונית בעניין אך תלו את אי העשייה בעניין בכך שהכנסת בפגרת בחירות. כעת יש הזדמנות להעלות את ההצעה ולהעביר את החוק. אם אכן יאושר תיקון כזה, תידרש היערכות של ועדת הבחירות המרכזית לתת את אישור ההצבעה בקלפיות, ובד בבד ידרשו שינויים במערכות השכר והדיווחים למס הכנסה ולביטוח לאומי.

הצד הנוסף של העניין הוא הצפי כי אפשרות כזו תעלה את אחוז ההצבעה בשיעור ניכר.